معرفی اندروید 10 با 10 ویژگی جدید – دنبال شیرینی با حرف Q نگردید!

نمایش خبر

تاریخ : 1398/6/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، اندروید Android ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : پس از گذشت چند ماه در حالت بتا، سرانجام گوگل در روز سه‌شنبه 3 سپتامبر 2019 (12 شهریور 1398) رسما اندروید 10 را منتشر کرد. البته در حال حاضر تنها سری گوشی‌های پیکسل – از جمله Pixel 3a ،Pixel 3 XL ،Pixel 3 ،Pixel 2 XL ،Pixel 2 ،Pixel XL ،Pixel و Pixel 3a XL – امکان ارتقا به اندروید 10 را دارند. اینکه پس از گذشت حدود 3 سال، هنوز هم امکان ارتقاء پیکسل‌های اولیه به جدیدترین ورژن اندروید وجود دارد، بسیار ارزشمند است. البته آپدیت سیستم‌عامل این گوشی‌ها به اندروید 10 ممکن است روزها (یا حتی هفته‌ها) به طول بینجامد. اگر خیلی عجله دارید می‌توانید پکیج آپدیت OTA را در قالب فایل زیپ دانلود کرده و آپدیت را به صورت دستی انجام دهید.

ِIntroducing Android 10

به گفته گوگل، ورژن جدید اندروید با امکاناتی نشأت رفته از یادگیری ماشین و پشتیبانی از تکنولوژی‌های جدیدی مثل گوشی‌های تاشو و 5G عرضه می‌شود. به‌علاوه، با اعمال حدود 50 تغییر مربوط به حریم شخصی و امنیت، محافظت، شفافیت و کنترل روی داده‌های گوشی در اندروید 10 بهبود یافته است. با توجه به اینکه امروزه توسعه اندروید کاملا آشکارا اتفاق می‌افتد، معرفی ویژگی‌های نسخه جدید شاید چندان غافلگیرکننده نباشد، اما به هر حال در ادامه قصد داریم 10 مورد از مهم‌ترین امکانات جدید اندروید 10 را مرور کنیم. لازم به ذکر است که برخی از این امکانات به طور پیش‌فرض غیرفعال بوده و باید توسط خود کاربر فعال شوند.

1- تم تاریک (Dark Theme)

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که خیلی‌ها منتظر آمدن آن به اندروید بودند، تم تاریک بود و خوشبختانه گوگل در این زمینه با دست پر آمده است. با فعال کردن تم تاریک، ضمن بهبود تجربه کاربری در شب هنگام، عمر باتری در گوشی‌های مجهز به نمایشگر OLED هم افزایش خواهد یافت. می‌توان Dark Theme را برای کل گوشی و یا برای اپلیکیشن‌های خاصی (مثل Calendar یا Photos) فعال کرد. در حال حاضر تعداد اپلیکیشن‌هایی که از تم تاریک پشتیبانی می‌کنند محدود بوده و ظاهرا قاعده خاصی هم ندارد. به عنوان مثال، Google Fit از تم تاریک پشتیبانی می‌کند اما جی‌میل هنوز چنین قابلیتی ندارد. البته به مرور زمان، اپلیکیشن‌های بیشتری توانایی پشتیبانی از Dark Theme را خواهند داشت.

ِIntroducing Android 10

2- ناوبری حرکتی (gesture navigation)

کاربران اندروید به‌خوبی نحوه کار با ناوبری سه دکمه‌ای را بلدند و خیلی راحت با استفاده از این قابلیت بین منوها جابجا می‌شوند. اما در اندروید Pie، فول-اسکرین شدن نمایشگرها و افزایش اندازه آنها، زمینه را برای شکل جدیدی از ناوبری با استفاده از جسچرها (حرکات دست) فراهم کرد. حال شاهد آن هستیم که ناوبری سیستم در اندروید 10 باز هم با تغییراتی همراه بوده و تا حد زیادی آن را به همین قابلیت در آیفون شبیه کرده است.

ِIntroducing Android 10

به این ترتیب که به جای دکمه back، می‌توان از سوایپ کردن به سمت راست یا چپ استفاده کرد. اگر در هوم‌اسکرین به سمت بالای نمایشگر سوایپ کنید، امکان جابجایی بین اپلیکیشن‌ها را خواهید داشت. فشار طولانی (یا long press) بر لبه نمایشگر، کشوی ناوبری را باز می‌کند. البته به گفته برخی کارشناسان، این قسمت از ماجرا گاهی اوقات به درستی کار نمی‌کند. ظاهرا برای باز کردن کشوی ناوبری باید با زاویه‌ای بیش از 45 درجه عمل سوایپ را انجام داد. البته با توجه به آنچه در وبلاگ توسعه‌دهندگان اندروید آمده، ظاهرا بیشتر کاربران استفاده از همان ناوبری قدیمی سه‌دکمه‌ای را به جسچرها ترجیح می‌دهند. به همین دلیل، استفاده از ناوبری حرکتی در اندروید 10، امری اختیاری است.

3- پاسخ هوشمند (Smart Reply)

به‌روزرسانی قابلیت Smart Reply در اندروید 10، به کاربر کمک می‌کند تا بر مبنای نوتیفیکیشن بتواند عمل مناسب را در پاسخ به یک نوتیفیکیشن انجام دهد. به عنوان مثال، اگر نوتیفیکیشن دریافتی حاوی یک لینک باشد، Smart Reply به شما پیشنهاد می‌کند که آن را در Chrome باز کنید. یا فرض کنید شما پیامی را که حاوی یک آدرس است از دوست‌تان دریافت می‌کنید. در این صورت پیشنهاد Smart Reply، باز شدن Google Maps خواهد بود. یا اینکه در پاسخ به نوتیفیکیشن ویدئویی، این ویدئو در یوتیوب باز شود (بدون نیاز به هیچ گونه کپی پیست).

ِIntroducing Android 10

به گفته گوگل، در حال حاضر قابلیت Smart Reply در همه اپلیکیشن‌های پیام‌رسان پشتیبانی می‌شود.

4- کپشن زنده (Live Caption)

همانطور که از نام این قابلیت پیداست، با استفاده از Live Caption می‌توانید پیام‌های ویدئویی، صوتی یا پادکستی و حتی صدا یا فیلم ضبط شده توسط خودتان را (در هر اپلیکیشنی) به طور خودکار کپشن یا زیر نویس بزنید. لازم به ذکر است، Live Caption از پاییز امسال در اندروید 10 فعال شده و در ابتدا فقط برای گوشی‌های پیکسل قابل دسترسی خواهد بود.

ِIntroducing Android 10

5- امنیت بیشتر در به اشتراک‌گذاری لوکیشن

در اندروید 10 به منظور افزایش سطح امنیت، این قابلیت تدارک دیده شده تا داده‌های مربوط به لوکیشن تنها زمانی که از یک اپلیکیشن استفاده می‌شود، به اشتراک گذاشته شوند. همچنین، چنانچه اپلیکیشنی که کاربر در حال حاضر به طور فعال از آن استفاده نمی‌کند، امکان دسترسی به لوکیشن را داشته باشد، این موضوع به کاربر یادآوری می‌شود تا بتواند تصمیم مناسب را اتخاذ کند (ادامه اجازه دسترسی یا توقف آن).

6- سازماندهی جدید تنظیمات

در منوی تنظیمات اندروید 10، در قسمت Privacy، کنترل‌های مهمی مثل Web & App Activity (فعالیت‌ وب و اپلیکیشن) و Ad Settings (تنظیمات مربوط به تبلیغات) همگی در یک جا جمع شده‌اند.

7- پروژه Mainline

یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های اندروید 10 – که شاید برای خیلی از کاربران محسوس نباشد – پروژه Mainline است که چندی پیش از سوی گوگل معرفی شده بود. بر مبنای این پروژه، گوگل می‌تواند آپدیت‌های امنیتی لازم را مستقیما از طریق Play Store به کاربران عرضه کند. به این ترتیب نقش واسطه‌گری تولیدکنندگان اسمارت‌فون و اپراتورهای مخابراتی در ارائه آپدیت‌ها حذف شده و این کار خیلی سریع‌تر با استفاده از Play Store انجام می‌شود.

8- کنترل بیشتر روی نوتیفیکیشن‌ها

در اندروید 10 کنترل کاربر روی مکان و زمان نمایش نوتیفیکیشن‌ها بیشتر شده است؛ به عنوان مثال اگر نوتیفیکیشن‌ها را به عنوان Silent نشان‌دار کنید، دیگر روی لاک‌اسکرین به نمایش درنیامده و صدایی هم از آنها شنیده نمی‌شود.

9- پیوند خانواده (Family Link)

بخش Family Link در اندرویدهای 9 و 10، در منوی تنظیمات، تحت قسمتی به نام Digital Wellbeing (رفاه دیجیتال) به چشم می‌خورد. والدین با استفاده از این ابزارها می توانند برای فرزندان خود قوانین دیجیتالی وضع کرده و مواردی مثل مدت زمان روشن بودن نمایشگر دیوایس، مدت زمان کار با دیوایس در رختخواب، مدت زمان کار با اپلیکیشن‌های مد نظر و ... را تحت کنترل خود درآورند. والدین همچنین می‌توانند اپلیکیشن‌هایی که بچه‌ها روی دیوایس‌های خود نصب می‌کنند را بررسی کرده و میزان استفاده آنها از آن اپلیکیشن را زیر نظر داشته باشند.

10- حالت تمرکز (Focus Mode)

فرض کنید فردا امتحان مهمی دارید و بایستی روی درس تمرکز داشته باشید. ممکن است بعضی اپلیکیشن‌های گوشی، تمرکز شما را به هم بزنند. در چنین شرایطی، پس از مشخص کردن اپلیکیشن‌هایی که حواس شما را پرت می‌کنند، می‌توانید حالت تمرکز را فعال کنید تا همه آن اپلیکیشن‌ها به حالت سکوت بروند. بعد از دادن امتحان، می‌توانید این حالت را غیرفعال کرده و اپلیکیشن‌ها را به روال سابق برگردانید. ناگفته نماند، Focus Mode فعلا به صورت بتا در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

ِIntroducing Android 10

به جز این 10 ویژگی، برخی امکانات جدید دیگر نیز در اندروید 10 تدارک دیده شده که در صورت تمایل از لیست کامل تغییرات، می‌توانید به این صفحه در سایت رسمی اندروید مراجعه کنید. به عنوان مثال، یک حالت سازمانیِ جدید در اندروید 10 در نظر گرفته شده که به شما اجازه می‌دهد کی‌بوردهای متفاوتی را برای اهداف کاری یا شخصی استفاده کنید. قابلیت جدیدی به نام "تایمر اپلیکیشن"، زمانی را که برای بازدید از وب‌سایت‌های خاص صرف می‌کنید، مدیریت می‌کند. ایموجی‌های جدید ویژه آقایان و خانم‌ها و پشتیبانی از استریم مستقیم صوت برای سمعک‌های مخصوص، از دیگر امکانات جدید اندروید 10 به شمار می‌روند.

در پایان ذکر یک نکته خالی از لطف نیست. شاید تا به اینجای مطلب به این نکته پی برده باشید که بر خلاف ورژن‌های قبلی، اسم شیرینی یا دسر خاصی برای نامگذاری نسخه دهم اندروید در نظر گرفته نشده و این نسخه را – به همان ترتیبی که در این خبر ملاحظه کردید – فقط و فقط "اندروید 10" می‌نامند. شاید با خود بگویید به احتمال زیاد پیدا کردن نام یک شیرینی معروف که حرف اول آن Q باشد، کمی سخت است. اما گوگل علت اصلی این نوع نامگذاری را به فراگیرتر بودن این شیوه در جهان نسبت می‌دهد.  

منبع : Google Blog


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا