معرفی پلتفرم موبایلی Qualcomm Snapdragon 865 Plus - گذر از مرز 3 گیگاهرتز

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/4/19        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کوالکام Qualcomm ، اسنپ دراگون 865 پلاس Snapdragon 865 Plus
واحد خبر mobile.ir : از اسنپ‌دراگون 865 می‌توان به‌عنوان پیشرفته‌ترین پروسسور موبایلی حال حاضر بازار یاد کرد که با حضور در اغلب گوشی‌های پرچمدار موفقیت خود را به‌‌خوبی تثبیت کرده است. شرکت کوالکام مطابق رویه جدیدی که از سال گذشته با ارائه Snapdragon 855 Plus در پیش گرفت در روز چهارشنبه 8 جولای 2020 (18 تیر 1399) از پلتفرم موبایلی جدیدی با نام Snapdragon 865 Plus رونمایی کرده که مطابق نام‌گذاری آن تغییرات اندکی را نسبت به SD865 پیشین ارائه می‌کند. برجسته‌ترین نکته در مورد پلتفرم موبایلی جدید کوالکام به فرکانس قوی‌ترین هسته آن تعلق دارد که برای اولین بار در یک پردازنده موبایلی از مرز 3 گیگاهرتز عبور کرده است.

عبور از مرز فرکانسی 3 گیگاهرتز برای پروسسورهای موبایلی در Snapdragon 865 Plus با این‌که برای اولین بار در تاریخ این صنعت رخ می‌دهد اما برای شرکت ارائه‌کننده هسته‌های پردازشی موبایلی یعنی ARM تازگی نداشته و از زمان معرفی هسته‌های Cortex-A75 در سال 2017 از امکان دستیابی به فرکانس‌های فراتر از 3 گیگاهرتز به‌صورت نظری و روی کاغذ صحبت به میان آمده بود. این سرعت کلاک البته با توجه به تبعات مرتبط با اتلاف حرارتی و مصرف انرژی تا به امروز هیچ‌گاه در یک محصول واقعی با توزیع انبوه مورد استفاده قرار نگرفته بود و اجرایی شدن آن دستاورد بزرگی برای کوالکام به حساب می‌آید. الکس کاتوزیان (Alex Katouzian) معاومت ارشد و مدیر داخلی شرکت کوالکام در این رابطه در گفت‌گو با سایت AnandTech از ترکیب طراحی فیزیکی توسعه‌طلبانه (aggressive physical design) محصول و بهبود بازده تولید به‌عنوان فاکتورهای موثر در تسهیل این ارتقاء فرکانس سخن گفته است.

ساختار داخلی هسته‌های پردازشی SD865 Plus‌ تغییری نسبت به گذشته نداشته و همچنان از یک هسته Cortex-A77 با حافظه کش 512 کیلوبایتی در بالاترین سطح، 3 هسته مشابه A77 با کش 256 کیلوبایتی در سطح میانی و 4 هسته A55 با کش 128 کیلوبایتی در سطح پایین استفاده می‌شود. تغییر اصلی در این میان البته همان‌طور که اشاره شده به افزایش فرکانس تک هسته‌ اصلی باز می‌‌گردد که از 2.84 گیگاهرتز پیشین با افزایش کلاک بیش از 10 درصدی حالا به 3.1 گیگاهرتز افزایش پیدا کرده است.

در بخش گرافیکی نیز از نظر نوع GPU تغییری ایجاد نشده و Adreno 650 همچنان در این SoC نیز حضور دارد؛ کوالکام اما در این مورد نیز ظاهرا دست به افزایش فرکانس گرافیک زده که منجر به 10 درصد بهبود پرفورمنس می‌شود. این گرافیک البته همچنان از صفحه‌نمایش‌هایی با حداکثر نرخ به‌روزرسانی 144 هرتزی پشتیبانی می‌کند و این تغییر احتمالا به ایجاد تجربه‌ای روان‌تر در این بخش منجر خواهد شد.

افزایش فرکانس CPU‌ و GPU، تنها تغییرات صورت گرفته در SD865 Plus نبوده و در بخش ارتباطی نیز با گزینه‌های جدیدی روبرو می‌شویم؛ این تغییرات البته ارتباطی با مودم 5G اکسترنال X55 نداشته و همچنان امکان استفاده از آن برای اتصال به هر دو فناوری mmWave و sub-6GHz در دو حالت SA و NSA وجود دارد. نکته جدید در بخش ارتباطی این چیپ‌ست در به‌کارگیری تراشه FastConnect 6900 نهفته است که چندی پیش در ماه مِی گذشته همراه با FastConnect 6700 معرفی شده بود. با این به‌روزرسانی نه‌تنها ورژن بلوتوث مورد پشتیبانی این چیپ‌ست از 5.1 به 5.2 ارتقاء پیدا می‌کند بلکه مهم‌تر از آن امکان دسترسی به وای‌فای 6E با سرعت 3.6 گیگاهرتز با یک اتصال 2×2 در فرکانس 6 گیگاهرتز فراهم می‌شود.

با گذر از این مورد هیچ تفاوت مشهود دیگری مابین SD865 و نسخه پلاس آن وجود نداشته و همه چیز از پروسسور سیگنال تصویری Spectra 480 و پروسسور سیگنال دیجیتال Hexagon 698 گرفته تا پشتیبانی از دوربین تکی 200 مگاپیکسلی و فناوری شارژ سریع +Quick Charge 4 در آن بدون تغییر مانده‌اند.

Snapdragon 865 Plus به زودی در برخی از گوشی‌های پرچمدار بازار به‌خصوص در رده گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حال حاضر از Asus ROG Phone 3 و Lenovo Legion به‌عنوان اولین نامزدهای ارائه با این پلتفرم یاد می‌شود که از قرار معلوم هر دو به زودی به بازار عرضه می‌شوند.

منبع : Qualcomm