آشنایی با اندروید 11 و 11 قابلیت تازه آن

نمایش خبر

تاریخ : 1399/6/21        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : اندروید Android ، سیستم عامل Operating System ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : دیوید بورک (David Burke)، معاون مهندسی گوگل، در روز سه‌شنبه 8 سپتامبر سال جاری میلادی در وبلاگ رسمی این کمپانی از ارائه جدیدترین نسخه پلتفرم اندروید خبر داد. پیش از این، چهار نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان و سه نمونه بتا از این سیستم‌عامل عرضه شده بود و حالا دارندگان اسمارت‌فون‌های Pixel شامل Pixel 4 ،Pixel 3 ،Pixel 3a ،Pixel 2 همراه با نسخه‌های XL آن‌ها و Pixel 4a می‌توانند از اندروید 11 روی گوشی‌های خود بهره ببرند. تغییرات در نسخه جدید محبوب‌ترین سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند در دنیا به سه دسته ارتباطات و گفت‌وگو، کنترل دستگاه و امنیت و حریم خصوصی باز می‌گردد که در ادامه نگاهی به آنها خواهیم داشت.

1. انتقال گفت‌وگوها (conversations) به بخش اعلانات (notification)

با توجه به گوناگونی برنامه‌های پیام‌رسان و حضور کاربران در چندین برنامه از این دست، مدیریت و کنترل پیام‌های ارسالی و دریافتی دشوار به نظر می‌رسد. در نسخه جدید اندروید، گفت‌وگوها (conversations) در اپ‌های پیام‌رسان مختلف به فضایی اختصاصی در بخش اعلانات (notifications) منتقل شده‌اند تا مدیریت پیام‌های ارسالی و دریافتی آسان‌ شود. همچنین بر اساس اعلام گوگل، کاربر می‌تواند گفت‌وگوها را بر اساس تنظیمات مورد نیاز خود اولویت‌بندی نماید تا پیام افراد با اهمیت از دست نرود.

2. Bubbles یا گفت‌وگوی شناور

این قابلیت به ویژه هنگام چندوظیفه‌گی یا multitasking کارایی خود را نشان می‌دهد. با استفاده از این ویژگی کاربر می‌تواند بدون نیاز به خروج از برنامه فعلی، به پیام‌های مهم خود در اپ‌های پیام‌رسان پاسخ دهد یا پیامی را بفرستد. این کار به کمک رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار Bubbles انجام می‌شود که سال گذشته و در جریان رونمایی از اندروید 10 معرفی شد. عملکرد قابلیت Bubbles به این ترتیب است که تصویر فرستنده پیام در آیکونی به شکل دایره یا حباب در کناره صفحه‌نمایش و روی پنجره برنامه در حال اجرا ظاهر می‌شود و کاربر قادر خواهد بود با لمس تصویر، پنجره گفت‌وگو را در پیام‌رسان مرتبط باز و پیام خود را ارسال کند.

3. ضبط ویدئو از صفحه‌نمایش

از نخستین روزهای ارائه اندروید تاکنون ثبت تصویر از صفحه‌نمایش یا screenshot برای کاربران امکان‌پذیر بود، اما گوشی‌های Pixel و دیگر گوشی‌های دارای اندروید خام تنها با استفاده از اپلیکیشن‌های غیر گوگلی می‌توانستند صفحه‌نمایش خود را ضبط کنند. حالا گوگل قابلیتی را برای برداشت ویدئو از صفحه‌نمایش در اختیار دارندگان گوشی‌های Pixel گذاشته تا بتوانند بدون نیاز به سایر برنامه‌ها، علاوه بر ضبط ویدئو از نمایشگر، صدای خود را هم از طریق میکروفن روی فیلم قرار دهند یا صدای دیگری را به آن اضافه کنند. البته این قابلیت پیش از این در نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 10 معرفی شد اما در نمونه نهایی این سیستم‌عامل عرضه نشد. گوگل بار دیگر این ویژگی را در نسخه 1 پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 11 ارائه کرده و حالا در نسخه نهایی این پلتفرم در اختیار کاربران قرار داده است.

4. کنترل دستگاه‌های هوشمند از طریق دکمه پاور

نسخه جدید اندروید از منوی پاور جدیدی برخوردار است که با استفاده از آن کاربر می‌تواند به تمام دستگاه‌های هوشمند خود به طور یک‌جا دسترسی داشته باشد. این کار با فشردن و نگه داشتن دکمه پاور انجام می‌شود و با کمک آن کاربر قادر است ابزارهای متصل به اینترنت مانند ترموستات یا قفل هوشمند را تنها با یک ضربه (tap) کنترل کند، بدون آن که نیازی به باز کردن و کار با چند اپلیکیشن باشد.

5. طراحی مجدد کنترل‌های پخش موسیقی

در اندروید 11 کنترل‌های پخش موسیقی دوباره طراحی شده‌اند و جایگاه ثابتی را در منوی Quick Settings به خود اختصاص داده‌اند. پخش‌کننده موسیقی حالا این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که خروجی موسیقی در حال پخش را به سرعت تغییر دهد و به طور مثال از هدفون به اسپیکر گوشی هوشمند یا یک دانگل کروم ‌کست فعال منتقل کند که در نزدیکی دستگاه قرار دارد.

6. اندروید اوتوی بی‌سیم

پلتفرم Android Auto در نسخه جدید این سیستم‌عامل، به شرط استفاده از یک وسیله نقلیه سازگار (یا یک پخش‌کننده جانبی متناسب)، می‌تواند به صورت بی‌سیم با تمام گوشی‌های مجهز به اندروید 11 کار کند. به این ترتیب کاربر قادر است بدون نیاز به اتصال کابل و تنها با لمس نمایشگر، موسیقی مورد علاقه خود را پخش کند، با استفاده از فرمان‌های صوتی به تماس‌ها و پیام‌ها پاسخ دهد و از دستیار دیجیتال Google Assistant راهنمایی بگیرد. ظاهرا اندروید اوتوی بی‌سیم برای بهره‌گیری از این قابلیت باید از وای‌فای با باند فرکانسی 5 گیگاهرتز پشتیبانی کند، در نتیجه احتمالا در برخی مناطق اروپا، ژاپن و روسیه در دسترس نخواهد بود.

7. مجوزهای یک بار مصرف

با استفاده از این قابلیت کاربر می‌تواند مجوز دسترسی به مواردی همچون میکروفن، دوربین یا موقعیت (location) را فقط برای یک بار استفاده در اختیار اپلیکیشن‌‌ها قرار دهد و اگر اپ مورد اشاره مجددا نیاز به دسترسی به هر یک از این موارد را داشت، باید بار دیگر از کاربر مجوز بگیرد. باید توجه داشت که این ویژگی با قابلیت «امنیت بیشتر در به اشتراک‌گذاری location» که در اندروید 10 معرفی شد تفاوت دارد. در اندروید 10 کاربران می‌توانستند داده‌های مربوط به location را تا زمانی که از یک اپلیکیشن استفاده می‌شود، به اشتراک بگذارند، اما در اندروید 11 کاربر کنترل بیشتری روی امکانات گوشی خود مانند موقعیت، دوربین و میکروفن خواهد داشت.

8. ری‌ست خودکار

گاهی پیش می‌آید که کاربر برنامه‌ای را روی گوشی خود نصب کرده، بدون آن که از آن استفاده کند و در عین حال تمایل ندارد که اپلیکیشن به اطلاعات او دسترسی داشته باشد. در نسخه جدید اندروید قابلیتی با عنوان auto reset برای اپ‌های بدون استفاده در نظر گرفته شده که از طریق آن، مجوزهایی که پیش‌تر در اختیار برنامه‌هایی از این دست قرار داده شده، به صورت خودکار حذف و به کاربر اطلاع داده می‌شود که مدت طولانی است که این اپ را مورد استفاده قرار نداده است. این مجوزها می‌توانند بار دیگر و در صورت استفاده از اپلیکیشن در اختیار آن قرار گیرند.

9. به‌روزرسانی سیستم گوگل پلی

پروژه Mainline یکی از مهم‌ترین تغییرات در اندروید 10 محسوب می‌شود که با استفاده از آن گوگل می‌تواند به‌روزرسانی‌های امنیتی لازم را، در قالب یک فایل APK یا APEX، به طور مستقیم (با حذف واسطه‌هایی مانند تولیدکنندگان اسمارت‌فون و اپراتورهای مخابراتی) از طریق پلی استور به کاربران عرضه کند. گوگل در نسخه جدید اندروید، 12 ماژول جدید Mainline را به نمونه‌های اندروید 10 افزوده و حالا شمار این ماژول‌ها به 25 عدد رسیده است. به این ترتیب و با استفاده از این ماژول‌ها، به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل حتی در زمینه امنیت و حریم خصوصی دقیقا مشابه با آپدیت اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود و دیگر نیازی نیست کاربر منتظر باشد تا آپدیت کامل سیستم‌عامل ارائه شود.

10. تغییرات در اندروید سازمانی (Enterprise Android)

اندروید 11 برخی تغییرات را برای کاربران اندروید سازمانی هم به همراه داشته است. با استفاده از نسخه جدید این سیستم‌عامل ابزاری برای مدیریت دستگاه در اختیار واحد IT سازمان قرار می‌گیرد که با استفاده از آن دیگر نیازی به دسترسی به اطلاعات شخصی کاربر نخواهد بود.

11. قابلیت‌های ویژه گوشی‌های Pixel

یازدهمین ویژگی جدید اندروید 11 تنها در اختیار دارندگان گوشی Pixel 2 و نسخه‌های بالاتر آن قرار می‌گیرد که با کمک آن می‌توانند اسمارت‌فون خود را سازمان‌دهی و مدیریت نمایند. به طور مثال بر اساس روتین‌های روزانه به کاربران پیشنهاد می‌شود که کدام اپلیکیشن را روی صفحه home قرار دهند، یا کارهای جدیدی را برای ثبت اسکرین‌شات از یک اپ و فرستادن متن و تصویر انجام دهند. به نظر می‌رسد ارائه این قابلیت‌ها از طریق سرویس‌های متن‌‌بسته Pixel Launcher، Device Personalization Services و دیگر اپلیکیشن‌های اختصاصی Pixel امکان‌پذیر شده‌ است.

همان طور که اشاره شد، در حال حاضر گوشی‌های Pixel به جدیدترین نسخه اندروید آپدیت شده‌اند و برخی محصولات وان‌پلاس (شامل وان‌پلاس 8 و 8 پروشیائومی (Mi 10 و Mi 10 Proاوپو (Reno3، Find X2 Pro ،Find X2 ،Ace2 و Reno3 Pro) و ریل‌می (Realme X50 Pro) نیز امکان ارتقاء به نسخه بتای اندروید 11 را یافته‌اند.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا