همانطور که می‌دانید لپ تاپ‌های گیمینگ مجهز به کارت‌های گرافیک RTX 3080، RTX 3070 و RTX 3060 به تازگی وارد فروشگاه‌ها شده و بسیاری از گیمرها را جذب خود کرده‌اند. از سوی دیگر کنسول نسل نهمی پلی استیشن 5 نیز یکی دیگر از دستگاه‌های مورد علاقه‌ی گیمرهاست و تاکنون تحلیل‌های بسیاری روی آن صورت گرفته است. در ادامه به مقایسه مصرف انرژی لپ تاپ‌های گیمینگ جدید و کنسول PS5 سونی می‌پردازیم.

لپ تاپ‌های مجهز به کارت‌های گرافیک موبایل سری RTX 30 انویدیا اخیراً راهی بازارهای جهانی شده‌اند و کاربران در همین چند هفته محصولات سفارشی خود را دریافت کرده‌اند؛ پس اکنون زمان اجرای بنچمارک‌های مختلف و مقایسه این لپ تاپ‌ها رسیده است. از این لپ تاپ‌های رده بالای جدید می‌توان به ROG Zephyrus G15 ایسوس و Aero 17 گیگابایت با کارت گرافیک RTX 3080، Schenker XMG Neo 17 و TUF Dash F15 ایسوس با کارت گرافیک RTX 3070 و Schenker XMG Core با کارت گرافیک RTX 3060 اشاره کرد.

g15.jpg

یکی از وب‌سایت‌های معروف تکنولوژی به نام NoteBookCheck برای مقایسه‌ی مصرف انرژی روی این لپ تاپ‌های آزمون‌هایی انجام داده و میزان مصرف هر کدام را با کنسول پلی استیشن 5 مقایسه کرده است. برای بررسی مصرف انرژی در حالت «گیمینگ»، تمامی لپ تاپ‌ها بازی محبوب Witcher 3 را در رزولوشن FHD، بالاترین تنظیمات گرافیکی و فریم ریت آزاد اجرا کرده‌اند و برای پلی استیشن 5 از Astro’s Playhouse استفاده شده است.

حالت «بیشینه فعالیت» (Maximum) موجود در جدول نیز با اجرای بنچمارک‌های Prime95 و FurMark در لپ تاپ‌ها برای استفاده کامل از تمام توان GPU و CPU آن‌ها بهره‌گیری شده است. مصرف انرژی در حالت بیشینه فعالیت پلی استیشن 5 نیز در بسیاری از بررسی‌های انجام شده توسط وب‌سایت‌های معتبری چون Tom’s Hardware و Digital Foundry، اعداد نسبتاً نزدیکی گزارش شده است و همگی توافق دارند که هنگام اجرای بازی‌های سنگین، کنسول PS5 بین 180 تا 200 وات مصرف دارد.

compare.JPG

البته انتظار می‌رفت برای حالت گیمینگ کنسول پلی استیشن 5 نیز از بازی ویچر 3 استفاده شود، اما متاسفانه کمبود موجودی PS5 و اوضاع به شدت وخیم بازار کنسول‌ها اجازه‌ی این کار را به متخصصین این وب‌سایت نداده است.

در این رابطه بخوانید:

فروش حیرت انگیز کنسول Nintendo Switch در برابر دیگر کنسول‌ها که باورش سخت است
آیا PlayStation 5 موفق به شکست Xbox Series X/S شد؟ مسئله آمار فروش است!
بالاخره نوبت به انتقام Xbox Series X/S از PlayStation رسید؛ فروش بالاتر
گزارش مالی سه ماهه سونی منتشر شد؛ وقتی پلی استیشن جور همه شکست‌ها را می‌کشد
نسخه محدود کنسول پلی استیشن 5 با ظاهری الهام گرفته از PS2 آماده عرضه شد

در هر صورت نتایج بدست آمده تفاوت چندانی با مقایسه‌ی لپ تاپ‌های مجهز به GeForce RTX 2080 و کنسول پلی استیشن 5 ندارند. با توجه به اینکه تراشه‌های گرافیک لپ تاپ‌ها بیشتر با سیستم خنک کننده‌ی لپ تاپ مورد نظر محدود می‌شوند، بیشینه TGP بین نسخه‌های موبایل سری RTX 20 و RTX 30 تفاوت چندانی ندارد. حتی پرمصرف‌ترین لپ تاپ آمپر که لپ تاپ 17.3 اینچی XMG Neo 17 است نیز در حالت گیمینگ به صورت میانگین 187 وات مصرف دارد.

rtx20.JPG

لازم به ذکر است در حالت «بیشینه فعالیت» و روی کاغذ لپ تاپ‌های گیمینگ سری RTX 30 می‌توانند به توان مصرفی 260 وات هم دست یابند، اما این حالت فقط با درگیر کردن کامل CPU و GPU رخ می‌دهد که در حالت گیمینگ و استفاده‌های عادی هیچ‌گاه رخ نمی‌دهد.

نهایتاً می‌توان گفت مصرف انرژی کنسول پلی استیشن 5 سونی بسیار قابل توجه است، البته نه به خاطر حداکثر توان مصرفی آن، بلکه به دلیل اینکه می‌تواند در حد لپ تاپ‌هایی با 4 یا 5 برابر قیمت خود انرژی مصرف کند.

ps590.jpg

نظر شما در مورد مقایسه صورت گرفته و مصرف انرژی کنسول PlayStation 5 چیست، آیا مصرف انرژی کنسول سونی را با قدرت پردازشی و گرافیکی آن مطابق می‌دانید یا خیر؟

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بدون عضویت در سایت

0

نظرات (5)

  • مهمان - Mehran

    برای دوستانی که جوش مصرف میزنن:
    من خودم مواقعی که کار سبک انجام میدم پاور مود سیستم رو روی power saver تنظیم میکنم
    از قسمت کنترل پنل power options میتونید مصرف رو تنظیم کنید
    در حال معمولی 45 وات در حالت پاور سیور میشه 20-24 وات
    به همین راحتی هزینه برق رو کاهش بدین

  • بد نبود اگه قیمتشم مقایسه میشد :( اخه لبتاب بالای ۲۰۰۰ دلار رو با کنسول ۵۰۰ دلاری مقایسه میکنن

  • مهمان - UGD

    مقایسه مسخره ایه از NoteBookCheck انتظار نداشتم

  • مهمان - محمد

    واقعا مقایسه مسخره ای هست
    لپ تاب جهت افزایش طول عمر باتری مطرفش پایین نگه داشته میشه و این دلیل کم مصرف تر بودنشه واقعا نمیدونم دلیل این مقایسه های مسخره چیه:(

  • مهمان - حسین طاهرلو

    شاید باورش براتون سخت باشه ولی یه پی سی دسکتاپ معمولی الان حد اقل 600~700 وات مصرف میکنه با 3060 دسکتاپ و دلیلشم اینه که باتری نداره و دلیلی هم نداره که کلاک فدای مصرف برق یا باتری بشه اگر بنا به مقایسه منصفانه است باید لپتاپ ها با نینتندو سویچ و پلی استیشن 5 با سیستم دسکتاپ مقایسه بشند

ورود به شهرسخت‌افزار

ثبت نام در شهر سخت افزار
ورود به شهر سخت افزار

ثبت نام در شهر سخت افزار

نام و نام خانوادگی(*)
لطفا نام خود را وارد کنید

ایمیل(*)
لطفا ایمیل خود را به درستی وارد کنید

رمز عبور(*)
لطفا رمز عبور خود را وارد کنید

شماره موبایل
Invalid Input

جزو کدام دسته از اشخاص هستید؟(*)

لطفا یکی از موارد را انتخاب کنید