اگر بگوییم که دولت ایالات متحده (به خصوص در زمان دونالد ترامپ) از هر ابزاری برای فلج کردن و ممانعت از پیشرفت صنعت نیمه هادی چین استفاده کرده، پر بیراه نگفته‌ایم. اما آیا تصور می‌کنید چینی‌ها به همین راحتی میدان را خالی می‌کنند؟ به تازگی گزارشی از ژاپن نشان داده که با یک راهکار ساده، صنعت تولید تراشه چینی همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

پیشرفته‌ترین صنعت در حوزه الکترونیک و فناوری، تولید تراشه‌های پردازشی و حافظه‌های پر سرعت است که به نوعی نشان می‌دهد که یک شرکت، گروه یا کشور تا چه میزان توانایی حرکت در لبه‌های فناوری را دارد.

با تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه چین، عمده شرکت‌های الکترونیکی چینی مشمول محدودیت‌هایی در تجارت با شرکتهای خارجی قرار گرفتند که این تحریم‌ها هدفی جز زمین‌گیر کردن صنعت تراشه چینی ندارند.

اما گزارشی که اخیراً وبسایت معتبر Nikkei Asia از ژاپن منتشر کرده می‌تواند هوشمندی چینی‌ها در دور زدن تحریم‌ها آمریکا را نشان دهد. بنابر این گزارش قیمت تجهیزات و دستگاه‌های تولید تراشه در ژاپن طی چند ماه گذشته به صورت ملموسی و تا 20 درصد در برخی تجهیزات بالا رفته که یک دلایل جالب توجه دارد؛ افزایش درخواست از سوی شرکت‌های چینی.

همانطور که می‌دانید SMIC به عنوان بزرگترین تولیدکننده تراشه چینی، چند ماهی است که در ردیف تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته و در ماه شهریور ماه گذشته از خرید تجهیزاتی که بتواند با آنها به تولید تراشه‌های پیشرفته‌تر بپردازد نیز منع شده است.

این شرکت همچنین به لیست سیاه تجارت شرکت‌های آمریکایی اضافه شده و حتی دیگر امکان استفاده از فناوری‌هایی که به نوعی توسط شرکت‌ها، افراد و نهادهای آمریکایی توسعه داده شده یا این دسته در آن سهیم هستند نیز منع شده تا شدت تحریم‌ها را در بالاترین حد خود متحمل گردد.

اما نکته جالب این است که در ردیف تحریم‌های موضوعه دولت آمریکا یک بند مورد غفلت قرار گرفته که آن هم خرید دستگاه‌های دست دوم تولید تراشه است. بنابر گزارش‌های منتشر شده، قیمت برخی دستگاه‌های تولید تراشه دست دوم پیشرفته و مهم مانند سیستم‌های لیتوگرافی این روزها در ژاپن تا سه برابر مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است و همانطور که گفته شد علت اصلی این جهش، افزایش تقاضایی است که 90 درصد آن از سوی شرکت‌های چینی صورت می‌گیرد.

Nikkei Asia در گزارش خود به این نکته نیز اشاره کرده است که برخی منابع ژاپنی مانند Mitsubishi UFJ Lease & Finance بر این شرایط صحه گذاشته قیمت این تجهیزات با وجود اینکه چندین سال از تولید آنها گذشته حالا به قیمت‌هایی بسیار گزاف به فروش می‌رسند که این شرایط، ارزش افزوده بسیاری بالایی را عاید فروشندگان ژاپنی آنها کرده است.

اما نکته مهم داستان این است که این اتفاق تنها برای شرکت‌های ژاپنی نیفتاده و طبق گزارشی که بلومبرگ در این زمینه منتشر کرده باید گفت که کشورخایی مانند کره جنوبی و تایوان نیز مبدأ بسیاری از خریدهای تجهیزات تولید تراشه طی ماه‌های اخیر توسط چینی‌ها بوده‌اند که ارزش آنها نزدیک به 32 میلیارد دلار تقریب زده می‌شود.

پر واضح است که دلیل اصلی چینی‌ها از چنین خریدهایی رسیدن به خودکفایی کامل در تولید تراشه‌است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که برخی فناوری‌های خاص و جدید و لیتوگرافی‌هایی با ابعاد زیر 14 نانومتر هنوز بسیار دور از حدی هستند که بتوانند توسط شرکت‌های چینی خریداری شوند ولی با همین حد از خرید تجهیزات نیز چینی‌ها می‌توانند بسیاری از نیازهای خود به کشورهای دیگر را به صورت کامل از بین ببرند.

فراموش نکنید که چینی‌ها در حال کار برای تولید CPU، GPU و حافظه‌های مورد نیاز خود توسط شرکت‌های داخلی خودشان هستند و اگرچه نمی‌توانند با فناوری روز حرکت کنند ولی تا حد بسیار زیادی می‌توانند نیازهای عمومی کاربران خود را رفع کنند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بدون عضویت در سایت

0

نظرات (5)

  • مهمان - پدرام

    کاش کشور ما هم از این دستگاه ها چند تای خریداری میکرد
    حتی شده به صورت محدود که ما هم بتوانیم خودمان رو کم کم وارد این عرصه کنیم
    حالا قرار نیست با اخرین مدل های پردازنده برابری کنه همین که بتوانیم برای یکسری کاربرد ها خاص که نیاز به لیتوگرافی خیلی کوچک ندارند پردازنده تهیه کنیم خودش گام بسیار بزرگی برای کشور و اینده ایران هست

  • مهمان - Finch

    رفقا به نظرتون i5 10210U بهتر و قوی تره
    یا
    i7 8564U
    مرسی

  • مهمان - علی

    در پاسخ به: مهمان - Finch

    من با 35 سال سابقه پرواز میگم که 10210U بهتره
    1- چون پردازنده جدیدتریه
    2- OpenGL ورژن 4.5 رو ساپورت می کنه ولی اون یکی نه
    3- فرکانس توربو برای تمام هسته ها 3.8 هست ولی برای اون یکی 2.4
    4- از رم با فرکانس 2666 پشتیبانی می کنه ولی اون یکی نه
    البته ببین توی لپ تاپ از چه رمی استفاده شده
    البته باز هم تفاوت هست ولی اینا کافی هستند. البته مقایسه دو لپ تاپ بتهر بود. اسم لپ تاپ ها رو بگو تا بهتر راهنماییت کنم.

  • مهمان - محمد

    در پاسخ به: مهمان - Finch

    هیچ کدوم برتری خاصی نسبت به هم دیگه ندارند ببین کدوم لپ تاپو ارزونتر میده همون بردار

  • پرفورمنس هردو خیلی مشابه هم هست
    ...

ورود به شهرسخت‌افزار

ثبت نام در شهر سخت افزار
ورود به شهر سخت افزار

ثبت نام در شهر سخت افزار

نام و نام خانوادگی(*)
لطفا نام خود را وارد کنید

ایمیل(*)
لطفا ایمیل خود را به درستی وارد کنید

رمز عبور(*)
لطفا رمز عبور خود را وارد کنید

شماره موبایل
Invalid Input

جزو کدام دسته از اشخاص هستید؟(*)

لطفا یکی از موارد را انتخاب کنید