دانش طراحی و تولید پردازنده در انحصار چند کشور خاص بوده و مدتی است که چینی‌ها نیز پا به ‌این عرصه گذاشته‌اند. اکنون یکی از شرکت‌های وابسته‌ به آکادمی مهندسی چین قصد دارد پردازنده‌ای ۱۶ هسته‌ای با فناوری ۱۲ نانومتری و مبتنی بر معماری MIPS تولید و عرضه کند.

مدیران اجرایی شرکت Loongson Technology، یکی از زیرمجموعه‌های آکادمی مهندسی چین، در جریان یک کنفرانس خبری اعلام کردند پردازنده‌های نسل بعدی Loongson یعنی سری 5000 در سال جاری میلادی عرضه می‌شوند. این پردازنده‌های جدید مبتنی بر معماری MIPS64 هستند.

قرار است این تراشه‌ها برای رایانه‌های شخصی و سرورهای چندپردازنده عرضه شوند. به‌نظر می‌رسد تراشه‌های جدید ممکن است آخرین پردازنده‌های مبتنی بر معماری میپس 64 این شرکت باشند.

مدل اول یعنی Loongson 3A5000 یک پردازنده چهار هسته‌ای با فرکانس 2.50 گیگاهرتز که قرار است برای رایانه‌های شخصی عرضه شود. همچنین Loongon 3C5000 یک تراشه 16 هسته‌ای بوده که برای سرورهایی با حداکثر 16 پردازنده مناسب است.

بر اساس گزارش CnTechPost قرار است هر دو تراشه با استفاده از فناوری ساخت 12 نانومتری (احتمالاً با لیتوگرافی شرکت TSMC) تولید شوند. گزارش‌ها حاکی است هر دو پردازنده مبتنی بر معماری داخلی جدیدی هستند که با مجموعه دستورالعمل‌های MIPS64 سازگار است. این تراشه از حافظه کش بیشتری استفاده کرده و دارای یک کنترل‌کننده حافظه جدید است.

بر اساس گزارش‌های قبلی، مرحله Tape-out (یک مرحله قبل از تولید انبوه) تراشه 3A5000 در آوریل 2020 (فروردین 99) به‌اتمام رسیده است. این در حالی است که مرحله Tape out تراشه 3C5000 در آگوست سال 2020 (مرداد 99) انجام شده است. بنابراین اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این پردازنده‌ها تا پایان سال جاری میلادی عرضه می‌شوند.

در این‌میان خبر جالب دیگری هم در مورد Loongson Technology منتشر شده است. این شرکت در حال مذاکره برای عضویت در یک کنسرسیوم آموزشی متن باز (Open Source) است. احتمالاً مدیران Loongson Technology به‌دنبال پیوستن به کنسرسیوم RISC-V International هستند.

البته با سابقه‌ا‌ی که Loongson در تولید پردازنده‌های سازگار با معماری MIPS دارد، رفتن به‌سراغ معماری RISC-V احتمالاً کار چندان دشواری برای این شرکت نباشد. استفاده از RISC-V بدین‌معنی است که پردازنده‌های آتی Loongson قرار است توسط طیف وسیعی از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها پشتیبانی شوند.

توسعه‌ی ریزمعماری‌های جدید سازگار با RISC-V قطعاً چندین سال به‌طول می‌انجامد. پس Loongson در نظر دارد فعلاً روی عرضه تراشه 3A5000 برای رایانه‌های شخصی و پردازنده 3C5000 برای سرورها و مشتریان HPC متمرکز شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بدون عضویت در سایت

0
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود به شهرسخت‌افزار

ثبت نام در شهر سخت افزار
ورود به شهر سخت افزار

ثبت نام در شهر سخت افزار

نام و نام خانوادگی(*)
لطفا نام خود را وارد کنید

ایمیل(*)
لطفا ایمیل خود را به درستی وارد کنید

رمز عبور(*)
لطفا رمز عبور خود را وارد کنید

شماره موبایل
Invalid Input

جزو کدام دسته از اشخاص هستید؟(*)

لطفا یکی از موارد را انتخاب کنید