برای اولین‌بار در ایران: بررسی اجمالی الترابوک جذاب Samsung Galaxy Book S

چندی پیش، شرکت «سامسونگ» در جریان مراسم معرفی گوشی‌های هوشمند Galaxy Note 10، اقدام به معرفی یک الترابوک شگفت انگیر، کاربردی و جذاب با نام Galaxy Book S کرد. همان‌طور که می دانید، شهر‌سخت‌افزار با حضور اختصاصی در مهم‌ترین نمایشگاه تکنولوژی اروپا (IFA 2019) فرصت بررسی این محصول را از نزدیک یافته است.

الترابوک Samsung Galaxy Book S را نمی‌توان شبیه هیچ یک از محصولات برندهای دیگر دانست؛ سامسونگ در بخش‌هایی از جمله سخت‌افزارهای کم مصرف و مدرن، ویژگی‌های اختصاصی، سامانه‌های ارتباطی، باتری و نمایشگر، به خوبی نشان داده است که حرف‌های بسیاری برای گفتن در این زمینه دارد. در ادامه با بررسی اولیه الترابوک Samsung Galaxy Book S همراه ما باشید.

چندی پیش، شرکت «سامسونگ» در جریان مراسم معرفی گوشی‌های هوشمند Galaxy Note 10، اقدام به معرفی یک الترابوک شگفت انگیر، کاربردی و جذاب با نام Galaxy Book S کرد. همان‌طور که می دانید، شهر‌سخت‌افزار با حضور اختصاصی در مهم‌ترین نمایشگاه تکنولوژی اروپا (IFA 2019) فرصت بررسی این محصول را از نزدیک یافته است.

الترابوک Samsung Galaxy Book S را نمی‌توان شبیه هیچ یک از محصولات برندهای دیگر دانست؛ سامسونگ در بخش‌هایی از جمله سخت‌افزارهای کم مصرف و مدرن، ویژگی‌های اختصاصی، سامانه‌های ارتباطی، باتری و نمایشگر، به خوبی نشان داده است که حرف‌های بسیاری برای گفتن در این زمینه دارد. در ادامه با بررسی اولیه الترابوک Samsung Galaxy Book S همراه ما باشید.

مشخصات سخت افزاری

مشخصات سخت افزاری
به تازگی شاهد ورود پردازنده‌های «کوالکام» به درون لپ تاپ‌های هیبریدی و کم مصرف هستیم؛ سامسونگ این فرصت را غنیمت شمرده و با بهترین تراشه موجود (Snapdragon 8cx) که برای این منظور طراحی شده است، یک الترابوک کاربردی و کم مصرف را طراحی کرده است. تا کنون، نوت‌بوک‌های چندانی با پردازنده Snapdragon 8cx معرفی نشده و می‌توان ورود کوالکام به دنیای لپ تاپ‌ها را نوپا توصیف کرد؛ به رغم این مسئله، مدل‌های معرفی شده از جمله گلکسی بوک اس، کامپیوترهایی قابل اعتماد به نظر می‌رسند.

P1250654.jpg

باید توجه داشته باشید که سطح توقعات خود از پردازنده‌ای مانند Snapdragon 8cx را به دقت بررسی کنید؛ اگرچه پردازنده هشت هسته‌ای اسنپدراگون 8cx نخستین تلاش کوالکام برای حضور در دنیای کامپیوترهای ویندوزی نیست، اما به طور حتم با جدی‌ترین تلاش این شرکت روبرو هستیم. برخی بنچمارک های Snapdragon 8cx در برنامه‌های روزمره و آفیس، مشابه با تراشه Intel Core i5-8250U بوده و حتی در چند بنچمارک کاربردی، سریع‌تر از رقیب خود ظاهر شده است.

P1250709.jpg

Snapdragon 8cx در بازه فرکانسی 1.8 تا 2.84 گیگاهرتز فعال بوده و با لیتوگرافی 7 نانومتری تولید شده است.

پس از آشنایی با قلب تپنده گلکسی بوک اس، به سراغ حافظه‌های نیمه هادی می‌رویم؛ سامسونگ از 8 گیگابایت حافظه رم نوع LPDDR4X استفاده کرده است؛ همان‌طور که می دانید، حافظه‌های LPDDR4X گونه‌ای از حافظه‌های DDR4 هستند که به شکل مستقیم به مادربرد لحیم شده و عملکرد مناسبی را ارائه می‌دهند. سامسونگ در حوزه ذخیره سازی، دو انتخاب را پیش روی کاربران قرار می‌دهد؛ 256 یا 512 گیگابایت حافظه SSD که در صورت نیاز، می‌توان با تکیه بر کارت‌های حافظه جانبی (SD) این مقدار را تا 1 ترابایت افزایش داد.

 

نمایشگر

نمایشگر
Galaxy Book S
با نمایشگر 13.3 اینچی طراحی شده است که از یک پنل کاملاً لمسی TFT بهره برده و دارای نسبت تصویر 16:9 است. این نمایشگر لمسی، در تست‌های ما بازخورد مناسب و سریعی را ارائه کرده و دارای 10 نقطه حسگر لمسی است.

P1250731.jpg

سامسونگ وضوح FHD یا همان 1080p را برای آن انتخاب کرده است که با توجه به ابعاد، نوع سخت افزار و نسبت تصویر، بهترین رزولوشن به نظر می‌رسد. در حال حاضر سامسونگ اشاره‌ای به پوشش گستره‌های رنگی و یا شدت نور در این نمایشگر نکرده است؛ با این وجود تست‌های اولیه ما حاکی از یک تصویر شارپ و با کیفیت است؛ هر چند که نباید انتظار کیفیت و عملکرد نمایشگری مانند مدل‌های Microsoft Surface Book را از آن داشته باشیم.

 

سنسور اثر انگشت (Fingerprint) و دوربین جلو

سنسور اثر انگشت (Fingerprint) و دوربین جلو
اگر به امنیت داده‌های خود اهمیت داده و یا نگران سرقت نوت بوک خود هستید، سامسونگ قابلیت Fingerprint را به شکلی جالب توجه در کلید پاور تعبیه کرده است. تست‌های اولیه ما، نشان دهنده سرعت بالای این سنسور بود؛ درست مانند گوشی‌های هوشمند. این عملکرد خوب به لطف پردازنده سازگار که از دنیای گوشی‌های هوشمند وارد نوت بوک های ویندوزی شده، امکان‌پذیر است. البته پیشرفت سنسورهای بیومتریک را نیز نباید نادیده گرفت.

در بسیاری از مدل‌های مشابه، سنسور اثر انگشت در کنار تاچ پد قرار گرفته است؛ مخفی کردن این سنسور در زیر کلید پاور، زیبایی و نظم را به به بخش جلویی لپ تاپ منتقل می‌کند.

P1250724.jpg

البته برای افزایش ویژگی‌های امنیت در Book S می‌توانید بر روی قابلیت Hello Windows و شناسایی چهره از طریق وبکم هم حساب کنید. در بررسی‌های ما، این وبکم از کیفیت متوسطی بهره می‌برد؛ یک دوربین با کیفیت 720p که می‌تواند در تماس‌های ویدیویی، شناسایی چهره و مواردی از این دست مورد استفاده قرار گیرد. اما نمی‌توانید برای تصویر برداری با کیفیت، خصوصاً در نور کم، روی آن حساب کنید.

P1250781.jpg

طراحی و باتری

طراحی و باتری
Galaxy Book S
زیر یک کیلوگرم وزن داشته و این در حالی است که سامسونگ متریال‌های بدنه را فدای وزن پایین نمی‌کند. هرچند که نمایشگر از صفحه کلید جدا شده و یا می‌تواند به صورت 90 درجه باز شود، اما امکان نصب برعکس آن بر روی لپ تاپ وجود ندارد. Galaxy Book S با وزن خالص تنها 0.96 کیلوگرم، حتی از لپ تاپ Acer Swift 5 نیز سبک‌تر است.

P1250748.jpg

از آنجایی که پردازنده Snapdragon 8cx توان حرارتی بالایی ندارد، امکان مهار توان حرارتی (TDP) با یک سامانه تهویه کوچک ممکن شده است؛ در نتیجه ضخامت و وزن آن به خوبی کاهش یافته است. سامسونگ به خوبی موفق به حذف حاشیه‌های نمایشگر شده و نسبت حاشیه به مانیتور، به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

در صورت لزوم آیا می‌توان Galaxy Book S را دقیقاً مانند یک تبلت توانمند ویندوزی مورد استفاده قرار داد؟ پاسخ «بله» است؛ این الترابوک هیبریدی می‌تواند به سرعت در نقش یک تبلت ویندوزی، کاربری خود را تغییر داده و سامسونگ با استفاده از یک نقطه اتکا و اتصال توانمند، امکان جداسازی و نصب سریع اما مستحکم را ممکن کرده است. تقسیم وزن مابین نمایشگر و صفحه کلید، تعادل مناسبی را در حین کار به عنوان یک نوت بوک فراهم می‌کند. در بسیاری از مدل‌های مشابه، شاهد افزایش وزن نمایشگر به نسبت صفحه کلید هستیم که تعادل محصول را کاملاً تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

P1250742.jpg

در یک لپ تاپ 13.3 اینچی، عملکرد تایپ‌های طولانی مدت در سایه سایز کوچک قرار می‌گیرد؛ این مسئله می‌تواند یکی از نگرانی‌های کاربرانی باشد که به صفحه کلیدهای بزرگ، با عمق و Travel بالا اهمیت می‌دهند. سامسونگ برای این منظور، بخش اعظم محیط پایین دستگاه (فضای کیبورد) را به کلیدها اختصاص داده و طراحی کلیدها با ابعاد بزرگ، در اولین نگاه قابل مشاهده است.

تست‌های اولیه ما از فشار تا به پاسخ به فرکانس (Travel) هم بسیار رضایت بخش بود. در واقع باید بگوییم که صفحه کلید Galaxy Book S جای هیچ انتقادی را برای یک الترابوک در این کلاس باقی نمی‌گذارد. این صفحه کلید به نور پس زمینه نیز مجهز است.

در ادامه به سراغ تاچ پد (Touchpad) می‌رویم که یکی از مهم‌ترین بخش‌های کاربردی در یک لپ تاپ است. تاچ پد مورد استفاده در Galaxy Book S دارای ابعاد نسبتاً بزرگی است که نیاز به بازگشت انگشت به ابتدای صفحه را برای ادامه حرکت نشانگر ماوس، بسیار کاهش می‌دهد. این تاچ پد از درایور Microsoft Windows Precision بهره می‌برد. اگرچه درایورهای Precision برای اولین بار در Surface Pro 2 مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما از آن زمان تا کنون، شاهد بهره گیری بیشتر در محصولات سازندگانی با برندهای متفاوت از جمله سامسونگ بوده‌ایم.

P1250737.jpg

جالب است بدانید که ویژگی‌های این درایور در برخی آپدیت‌های ویندوز بروزرسانی می‌شود. در پایان این قسمت به سراغ باتری داخلی در Galaxy Book S می‌رویم؛ عدم استفاده از حافظه‌های سنتی HDD، استفاده از پردازنده کم مصرف Snapdragon 8cx، نبود کارت گرافیک مستقل، نمایشگر با وضوح FHD و حافظه‌های LPDDR4X در گونه جدید که از تراشه‌های LPDDR3X انرژی کمتری را مصرف می‌کنند، باعث شده است تا باتری مورد استفاده در گلکسی بوک اس با یک بار شارژ، دوام بالایی داشته باشد.

P1250772.jpg

در حین معرفی و با توجه به توضیحاتی که در نمایشگاه IFA 2019 در این زمینه ارائه شده است، باتری Galaxy Book S با یک بار شارژ کامل، تا 23 ساعت نیازی به اتصال به برق شهر نخواهد داشت. باتری مورد استفاده دارای توان 42 وات در ساعت بوده و همان‌طور که گفته شد، به زودی نمونه‌ای از Galaxy Book S در اختیار وبسایت شهرسخت افزار قرار گرفته و بررسی‌های تخصصی‌تر را در تمام قسمت‌ها، از جمله باتری شاهد خواهید بود.

با توجه به پارامترهای گفته شده در بالا، Galaxy Book S مصرف انرژی چندانی نخواهد داشت؛ اما در تست‌های آتی و تخصصی، مشخص می‌شود که ادعای سامسونگ در زمینه زمان نگهداری شارژ تا چه حد درست خواهد بود.

 

پورت‌های ارتباطی و شبکه

پورت‌های ارتباطی و شبکه
یکی از ویژگی‌های جالب توجه در Galaxy Book S پشتیبانی از سیمکارت‌های LTE است. در صورتی که به شبکه Wi-Fi و یا مودم‌های همراه دسترسی نداشته باشید، می‌توانید با افزودن یک سیمکارت LTE به شبکه پر سرعت بدون سیم دسترسی پیدا کنید.

P1250789.jpg

در گلکسی بوک اس خبری از درگاه و پورت‌های متعدد I/O نخواهد بود؛ سامسونگ تنها از درگاه USB-C به همراه یک جک 3.5 میلی متری صدا استفاده کرده است. البته امروزه با وجود ترمینال و هاب‌های USB-C، می‌توانید تمام رابط‌ها را یکجا در اختیار گرفته اما همواره یک ترمینال در کیف شما در حال حمل و نقل است. Book S از USB Power Delivery 2.0 و Quick Charge 2.0 پشتیبانی کرده و این برای یک لپ تاپ در این کلاس مناسب به نظر می‌رسد.

P1250766.jpg

در بخش شبکه Wi-Fi سامسونگ از یک کنترلر ترکیبی 2.4 گیگاهرتزی، به همراه MU-MIMO و بلوتوث نسخه 5.0 استفاده می کند.

P1250800.jpg

صدا و اسپیکرها

صدا و اسپیکرها
رقابت در نوت بوک‌های امروزی به قسمت‌های صوتی هم کشیده شده است؛ Book S به دو اسپیکر ساخت شرکت AKG مجهز است. این سیستم صوتی از استاندارد Dolby Atmos پشتیبانی کرده و دارای چند تنظیم پیش فرض، از جمله بازی، موزیک و فیلم است. در تست‌های اولیه ما، اسپیکرها از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و صدا به خوبی در فضا رها می‌شود.

P1250755.jpg

نرم افزار و ارتباط‌های خاص

نرم افزار و ارتباط‌های خاص
سامسونگ از دو سیستم عامل ویندوز 10، شامل مدل‌های Home و Pro در بوک اس استفاده می‌کند. در یکی از بخش‌های ارتباطی، سامسونگ یک تکنولوژی منحصر به فرد و کاملاً خاص را به تازگی معرفی کرده است که شاید در نگاه اول، مشابه با Samsung DeX باشد؛ اما در عملکرد، چیزی فراتر بوده و البته این بار نیازی به استفاده از رابط و کابل USB-C نخواهد بود.

P1250808.jpg

انتظارات شما از ارتباط مابین یک گوشی هوشمند و یک نوت بوک چه پارامترهایی است؟ امکان انتقال اطلاعات، استفاده از نمایشگر نوت بوک به عنوان مانیتور گوشی هوشمند، امکان کار با گوشی هوشمند از طریق لپ تاپ، استفاده از ماوس و صفحه کلید لپ تاپ در گوشی‌های هوشمند، بردن محیط گوشی به صورت مجازی بر روی لپ تاپ و...

تمام این فاکتورها به صورت یکجا در برنامه‌ای اختصاصی، مشابه با Your Phone تزریق شده و حالا با یک اکوسیستم ارتباطی جدید و کاملاً مدرن روبرو هستیم. برای آشنایی بیشتر با این قسمت که البته یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بوک اس است، یک ویدیوی اختصاصی را برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم. در این ویدیو شاهد عملکرد این نرم افزار و قابلیت اختصاصی، در بوک اس و گوشی گلکسی نوت 10 خواهید بود. ویژگی فوق در برخی از گوشی‌های هوشمند سامسونگ، از جمله سری نوت 10 و A90 وجود خواهد داشت.

P1250778.jpg

به گفته سامسونگ، قابلیت‌هایی از جمله تماس و ویدیو، به زودی در این فناوری گنجانده خواهند شد. پیشنهاد می‌کنیم که ویدیوی زیر را از دست ندهید:

جمع‌بندی

جمع‌بندی
در پایان باید بگوییم که با توجه به بررسی‌های اولیه، Galaxy Book S یکی از رقابتی‌ترین الترابوک های موجود در بازار است که البته شروع قیمت 999 دلاری آن، در ابتدا کمی از سرعت عشق و علاقه شما خواهد کاست؛ با وجود این، ویژگی‌های ارتباطی خاص (مثل Your Phone)، پردازنده جدید، کیفیت ساخت بالا، وزن پایین و حمل‌پذیری ایده‌آل، سیستم صوتی با کیفیت، امکان استفاده به عنوان یک تبلت ویندوزی، ارتباط LTE و تمام امتیازهای یاد شده در متن، جذابیت این الترابوک را افزایش داده‌اند.

P1250804.jpg

اما از سوی دیگر، موضوعات دیگری نظیر قیمت نسبتاً بالای محصول و درگاه‌های کم را نیز باید در نظر داشت. عملکرد پردازنده خاص و جدید این الترابوک (اسنپدراگون 8cx) و کارایی قسمت‌های دیگر نظیر شارژدهی باتری و...، نیاز به بررسی‌های عمیق‌تری دارد؛ از این رو، به زودی با بررسی تخصصی این محصول در شهر سخت افزار، در کنار شما خواهیم بود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بدون عضویت در سایت

0

نظرات (29)

  • مهمان - حمیدرضا

    دمتون گرم مثل همیشه تو بررسی همه چیز اولین هستین و بهترین ;)

  • مهمان - مراد

    اینا بیاد تو ایران چه قیمتی هست ؟

  • مهمان - شهاب

    من منتظر اون روزیم که اون حاشیه سیاه زیر صفحه نمایش لپ تاپ ها هم حذف بشه و از دست حاشیه خلاص شیم کلا

  • مهمان - قادری

    خیلی طرفدار لپ تاپ های سامسونگ نیستم ولی این یکی خیلی طراحی جذابی داره خداییش

  • مهمان - اشکان

    نوت بوک جالبی به نظر میاد خیلی دوست دارم یبار امتحانش کنم ببینم چجوریه

  • مهمان - امیر جلال

    این اولترا بوک هارو خیلی باید مراقبشون بود چون در مقابل ضربه به شدتتتت حساسن

  • مهمان - ناصر بصیری

    خیلی لپ تاپ خوبیه به نظرم چون هم نازکه هد سخت افزار خوبی داره هم سبکه

  • مهمان - افشین

    لطفا زمان عرضه و قیمت احتمالیش در ایران رو هم اعلام کنین، اصلا وارد میشه ؟

  • مهمان - جمال

    اینقدر نازکه آدم میترسه بشکنه :D

  • مهمان - اشکان

    در پاسخ به: مهمان - جمال

    در اون حد هم نون خشک نیست دیگه داداش :))))) فکر اونجاشم کردن دیگه :D

بارگذاری بیشتر ...

ورود به شهرسخت‌افزار

ثبت نام در شهر سخت افزار
ورود به شهر سخت افزار

ثبت نام در شهر سخت افزار

نام و نام خانوادگی(*)
لطفا نام خود را وارد کنید

ایمیل(*)
لطفا ایمیل خود را به درستی وارد کنید

رمز عبور(*)
لطفا رمز عبور خود را وارد کنید

شماره موبایل
Invalid Input

جزو کدام دسته از اشخاص هستید؟(*)

لطفا یکی از موارد را انتخاب کنید