دریچه تکنولوژی چرا گیمرها عاشق Valheim شده‌اند؟ - ژوانا

ایرانسل

بازی Valheim جدیدترین شگفتی دنیای بازی‌های ویدیویی است. یک عنوان مستقل ساده که تیمی پنج نفره آن را توسعه داده‌اند و به صورت دسترسی زودهنگام عرضه کردند، حالا تنها در عرض دو هفته ۳ میلیون فروش در استیم را رد کرده و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های تاریخ این فروشگاه شده است. اما ولهایم دقیقا چیست و چطور توانسته راه موفقیت را یک شبه طی کند؟ در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.

اگر هیچی از ولهایم نمی‌دانید و تا به امروز ویدیو یا استریمی از آن ندیده‌اید، بگذارید در یک پاراگراف کوتاه هر آنچه را که نیاز است بدانید توضیح دهم. آماده‌اید؟ Valheim یک بازی جهان‌باز در سبک بقا با تمرکز روی همکاری تیمی و گیم‌پلی PvE است. شما نقش وایکینگی را بر عهده دارید که باید با گشت و گذار در محیط و پیدا کردن مواد مورد نیاز و ساختن پناهگاه سعی کنید تا حد امکان زنده بمانید. در این ماجراجویی جذاب می‌توانید انتخاب کنید که تنها باشید یا تا ۹ نفر دیگر از دوستانتان نیز شما را همراهی کنند.

ولهایم بی‌شباهت به بازی‌های بقا معروف و شناخته شده دیگری چون ماینکرفت و Terraria نیست. برای کسب منابع مختلف باید ابزارهای مختلف بسازید و برای کرفت کردن آیتم‌های خاص به وسایل مشخصی نیاز دارید. از طرفی تا حد خوبی هم دستتان برای ساخت و ساز باز است. گیمرها در یکی دو دهه اخیر بارها نشان داده‌اند که عاشق بازی‌های سبک بقا هستند. ماینکرفت، Rust، Terraria و ده‌ها بازی دیگری که هنوز هم به فروش خود ادامه می‌دهند. همین موضوع را می‌توان اولین دلیل موفقیت ولهایم دانست اما خب برای آنکه یک بازی جدید در دو هفته به چنین فروش و محبوبیتی برسد، تنها همین یک فاکتور کافی نیست.

بازی Valheim

تغییر قواعد و قوانین بقا

بله، Valheim در نگاه اول یک بازی سبک بقا مثل ده‌ها عنوان دیگری است که همه ما می‌شناسیم. اما خب کافی است تا چند ساعتی مشغول آن شوید تا متوجه چند تغییر بنیادی شوید، رویکردهایی نوین و جدیدی که به نظر می‌رسد در جذب مخاطب بیشتر کاملا موفق عمل کرده‌اند.

مهم‌ترین تفاوت Valheim با دیگر بازی‌های مشابه این است که بیشتر از آنکه گیمرها را به خاطر تخطی کردن از قوانینش مجازات کند، آن‌ها را به خاطر رعایت کردن این قوانین پاداش می‌دهد. منظورم چیست؟‌ در مورد المان‌های اصلی بازی‌ها بقا مثل گرسنگی، سرما و خستگی صحبت می‌کنم. بر خلاف بازی‌هایی چون The Long Dark یا ماینکرفت که گرسنه ماندن تقریبا به معنای مرگ شماست، در ولهایم نه گرسنگی و نه سرما و خیس شدن هیچ کدام جان شما را به خطر نمی‌اندازند اما اگر مرتب غذای کافی بخورید و شب‌ها استراحت کنید، در عوض به طور موقت به قدرت و قابلیت‌های خاصی دست پیدا می‌کنید.

چنین سیستم جدید و متفاوتی لزوما به معنای بهتر بودن نیست. به شخصه یکی از دلایلی که به خاطرش The Long Dark را یکی از بهترین بازی‌های زیر ژانر بقا می‌دانم، همین المان‌های واقع‌گرایانه سخت‌گیرانه‌اش است اما در هر صورت حذف چنین المان‌هایی یا تغییر شکل دادن آن‌ها از مجازات به پاداش بدون شک مخاطبین بیشتری را درگیر می‌کند و از ولهایم بازی دسترس‌پذیرتری می‌سازد.

بازی Valheim

از المان‌های بقا که بگذریم، ولهایم یک وجه تمایز مهم دیگر هم دارد. بازی به جای آنکه بخواهد روی زنده ماندن صرف تمرکز کند، برایتان یک ماجراجویی کامل و هیجان‌انگیز را ترتیب داده است. برای مثال ماینکرفت را در نظر بگیرید، کشف آیتم‌های جدید، بازدید از دانجن‌ها و رفتن به ندر (Nether) همگی جذاب هستند و تا ساعت‌ها و ماه‌ها شما را سرگرم خود نگه می‌دارند. اصلا همین ساخت و ساز بازی بعید است هیچ وقت خسته کننده شود اما در نهایت ماینکرفت از نبود یک هدف بزرگتر رنج می‌برد. همین حرف را می‌توان در مورد بازی‌های بقا دیگری هم زد.

بیشتر بخوانید:

ایرانی کارت
Dicardo

اما در ولهایم، در کنار ساخت و ساز، جمع کردن آیتم‌ها و زنده ماندن، یک ماموریت مهم هم دارید. نقشه ولهایم ۹ بیوم و منطقه مختلف دارد که در هر کدام از آن‌ها یک باس و موجود اساطیری زندگی می‌کند. هر زمانی که احساس کنید می‌توانید از عهده این باس بر بیاید، می‌توانید آن را احضار کنید و با شکست دادنش در کنار کسب پاداش‌های مختلف آماده می شوید تا به منطقه دیگری سفر کنید. هر کدام از این ۹ بیوم هم شرایط آب و هوایی، آیتم‌ها و اتمسفر مخصوص خودشان را دارند. البته از طرفی هم این احتمال وجود دارد گیمرها با شکست دادن هر کدام از این ۹ باس فایت و رسیدن به والهالا انگیزه خودشان را برای ادامه بازی از دست بدهند و برای همین تیم سازنده از همین حالا باید اضافه کردن محتوای جدید به بازی فکر کند اما در هر صورت در حال حاضر به نظر می‌رسد ماجراجویی اختصاصی Valheim تاثیری که باید را گذاشته است.

بازی Valheim

وایکینگ‌ها، زامبی‌های جدید هستند

چه در دنیای سینما و ادبیات و چه در جهان بازی‌های ویدیویی هر از چند گاهی با موفقیت یک سری اثر خاص یا تغییر سلیقه، علاقه مخاطبین به موجودات، دوره خاصی از زمان یا در کل اتمسفری مشخص بیشتر می‌شود. زامبی‌ها از سال‌ها پیش یکی از محبوب‌ترین دشمن‌ها در دنیای سینما و بازی بودند و سریال مردگان متحرک هم توانست به این موجودات کلیشه‌ای یک جان دوباره‌ای ببخشد و نتیجه‌اش ده‌ها بازی زامبی‌محور دیگری بودند که در همان دوران اوج محبوبیت سریال منتشر شدند.

حالا با نگاهی به ترند چند سال اخیر می‌توان دید که وایکینگ‌ها و اساطیر نورس کمی جا را برای زامبی‌ها و موجودات فضایی تنگ کرده‌اند. با عرضه بازی‌هایی چون God of War، اساسینز کرید والهالا و حتی بازی‌های مستقلی چون Northgard عطش مخاطب امروزی برای شنیدن داستان‌های بیشتری از اساطیر اسکاندیناوی و بازدید از این دوران از هر زمان دیگری بیشتری شده است. یکی از سازندگان Valheim هم در صحبت‌هایش با رسانه‌های خارجی همین موضوع را دلیل انتخاب این دوره از زمان اعلام می‌کند.

همکار من، ریچارد، تو زمان آزاد خودش کار روی بازی رو شروع کرد و وایکینگ‌ها رو برای این انتخاب کرد که به نظرش موضوع محبوب و جذابی می‌آمدند.

قیمت به صرفه

چه برای ما گیمر ایرانی که با این شرایط اقتصادی بازی دیگر حکم یک سرگرمی با کلاس را دارد چه برای مصرف‌کننده‌های تمام دنیا، قیمت یک عامل مهم و تعیین کننده است. بازی‌های خوش ساخت بسیاری بودند که به خاطر قیمت بالایشان شکست خوردند اما استودیو Iron Gate AB خوشبختانه قیمت کاملا مناسبی را برای ولهایم در نظر گرفته است. البته با توجه به اینکه Valheim هنوز در مرحله ارلی اکسز قرار دارد، این قیمت پایین تعجبی هم ندارد اما خب از طرفی بازی به قدری از لحاظ فنی کم عیب و ایراد است که بتواند یک سر و گردن بالاتر از دیگر بازی‌های ارزان‌ قیمت ارلی اکسز قرار بگیرد.

قیمت ولهایم در ریجن آمریکا استیم ۲۰ دلار است اما بر اساس قوانین خاص استیم، برچسب قیمت این بازی روی ریجن‌های دیگری چون آرژانتین حتی تا ۲.۵ دلار هم پایین می‌آید. در شرایطی که قیمت بازی‌های نسل جدید به ۷۰ دلار رسیده‌اند، خود کنسول‌ها هم ۵۰۰ دلاری هزینه روی دستتان می‌گذارند، خرید یک بازی سرگرم کننده ۲۰ دلاری که مشخصات فنی خاصی هم نمی‌خواهد، واقعا برای هر مخاطبی وسوسه‌برانگیز است.

بازی Fall Guys

کرونا و تغییر سلیقه ما

ولهایم اولین بازی امسال (هجری شمسی) نیست که چنین موفقیت تاریخی و یک‌‌شبه‌ای را تجربه می‌کند. با شروع کرونا و در طول یک سال اخیر، Among Us و Fall Guys و برخی از عناوین دیگر تقریبا به همین اندازه رکورد زدند و حماسه آفریدند. اگر یادتان باشد چند ماه پیش در مطلبی از این گفتم که چطور کرونا دروازه‌ای را برای بازی‌های دورهمی باز کرده است و در مقاله بررسی دلایل موفقیت Fall Guys هم به این نکته اشاره کردم که تمام این بازی‌ها ویژگی‌ها مشترکی دارند.

همه آن‌ها دسترس‌پذیر هستند و برای تجربه‌شان نیاز نیست گیمر حرفه‌ای باشید، همه آن‌ها روی همکاری تیمی تمرکز دارند و در نهایت همه آن‌ها سرگرمی مناسبی برای دور شدن از شرایط قرنطینه و فشارهای روحی و روانی کرونا هستند. Valheim هم مثل همان دو بازی دیگر تیک این شرایط و ویژگی‌ها را می‌زند و همانطور که قبل‌تر هم پیش‌بینی کردم، به نظرم این ترند جدید با تمام شدن کرونا به پایان نمی‌رسد. صرفا کرونا باعث شده است تا گیمرها و بازی‌سازان به پتانسیل چنین عناوین دورهمی ساده و سرگرم کننده‌ای پی ببرند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 290 views بار دسته بندی : اخبار و مقالات تاريخ : 27 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.