دریچه تکنولوژی چه توقعاتی باید از پلی استیشن وی‌آر جدید داشته باشیم؟ - ژوانا

ایرانسل
کوین نیک

سونی امروز به صورت رسمی از نسل جدید هدست‌های واقعیت مجازی خود رونمایی کرد، محصولی که قرار است تجربه گیمرها را نسبت به پلی استیشن وی‌آر از بازی‌های واقعیت مجازی پلی استیشن بهبود ببخشد و دست بازی‌سازان را برای خلق تجربه‌های جدید و بهتر، بازتر کند. حالا سوال اصلی اینجاست که باید منتظر چه پیشرفت‌هایی از سمت پلی استیشن وی‌آر جدید باشیم.

قیمت به عنوان موثرترین عامل

در حال حاضر هدست‌های واقعیت مجازی متنوعی در بازار وجود دارند. برای مثال کمپانی ولو هدست واقعیت مجازی خود یعنی ولو ایندکس را با قیمت هزار دلار آمریکا به مشتریان می‌فروشد و هدست واقعیت مجازی Vive Pro headset کمپانی HTC هم قیمتی نزدیک به ۸۰۰ دلار دارد.

ولو با ولو ایندکس ثابت کرد که بازی‌هایی فوق‌العاده مثل Half-Life: Alyx می‌توانند عده زیادی را مجاب کند که هدست‌های واقعیت مجازی گران قیمت خریداری کنند. در چنین بازاری باید دید نقش سونی با پلی استیشن وی‌آر جدید چه خواهد بود. سونی پیش از این با تعیین قیمت ۳۰۰ دلاری برای هدست واقعیت مجازی خود تلاش کرده بود شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزند که گروه بزرگ‌تری از مخاطبان به‌خاطر قیمت مناسب این محصول نسبت به خرید آن اقدام کنند.

چنین اتفاقی هم افتاد و سونی تا ژانویه ۲۰۲۰ توانسته ۵ میلیون واحد پلی استیشن وی‌آر به فروش برساند. رسیدن به این رقم نشان می‌دهد که صنعت بازی‌های واقعیت مجازی هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد اما حرکت‌های مثبتی مثل پلی‌استیشن وی‌آر کمک خواهند کرد تا این بازی‌ها برای گروه بزرگ‌تری از مخاطبان قابل تجربه باشد.

به همین خاطر هم انتظار نمی‌رود که سخت‌افزار پلی استیشن وی‌آر جدید به دستگاه‌هایی مانند ولو ایندکس نزدیک شود. به جای آن سونی بازهم سعی خواهد کرد که بازار مخاطب بزرگ‌تری را با یک قیمت مناسب‌تر تصاحب کند.

البته فاصله زمانی خوبی که بین مدل اول پلی استیشن وی‌آر و مدل جدید آن وجود دارد کمک خواهد کرد تا سونی نسبت به رفع مشکلات این دستگاه اقدام کند و هم با استفاده از سخت‌افزارهای جدید و پیشرفتی که سخت‌افزارهای مرتبط با دستگاه‌های واقعیت مجازی طی سال‌های اخیر داشته‌اند، هدست قدرتمندتری را برای ساخت بازی در اختیار بازی‌سازان قرار دهد.

هدستی که باید تجربه‌های جدیدی خلق کند

سونی هنوز اطلاعاتی از هدست واقعیت مجازی جدید خود ارائه نداده و تنها تایید کرده که پلی استیشن وی‌آر بعدی «نسل جدید محصول آن‌ها با عملکرد و تعامل بسیار عالی و چشمگیر خود نهایت لذت ممکن را به بازیکنان ارائه می‌دهد و با این وجود بازیکنان بیشتر بازی را حس می‌کنند».

ایرانی کارت
Dicardo

در حال حاضر می‌دانیم کیت‌های توسعه پلی استیشن وی‌آر بعدی برای توسعه‌دهندگان بازی‌های واقعیت مجازی ارسال شده و استودیوهای بازی‌سازی از همین حالا در حال آشنا شدن با سخت‌افزار و ساخت بازی برای این دستگاه هستند.

نکته‌ای که باید این هدست واقعیت مجازی به آن برسد، ایجاد پلتفرمی برای خلق بازی‌ها و تجربه‌های جدیدی است که پیش از این کمتر در بازی‌های واقعیت مجازی شاهد آن بوده‌ایم. مثلا هدست جدید می‌تواند با تجربه‌های چندنفره سازگارتر باشد و به همین خاطر مسیر تازه‌ای برای تولید بازی‌های واقعیت مجازی آنلاین باز کند.

از سمت دیگر سخت‌افزار بهتر این دستگاه کمک خواهد کرد که گیمرها تجربه بهتری از یک بازی واقعیت مجازی داشته باشند و حتی باید دید که کنترلرهای جدید این دستگاه و سازگاری آن‌ها با دوال‌سنس چقدر روی میزان تجربه گیمرها اثر خواهد گذاشت.

هنوز برای پاسخ دادن به هر یک از این سوالات زود است اما می‌دانیم که سونی قصد دارد از پلی استیشن وی‌آر و بازی‌های واقعیت مجازی به عنوان یک نقطه قوت در مقابل دیگر رقبای خود یعنی نینتندو و مایکروسافت استفاده کند. نینتندو پیش از این بارها ثابت کرده که با خلاقیت در تجربه‌ای که یک کنسول می‌تواند از بازی کردن ارائه دهد (مثل نینتندو سوییچ و Wii) می‌توان به بازارهای بزرگ‌تری رسید و احتمالا سونی هم سعی خواهد کرد تا از پلی استیشن وی‌آر جدید برای رسیدن به همین مقصود استفاده کند. البته این را هم در نظر بگیرید که حداقل در سال ۲۰۲۱ نباید منتظر این هدست باشیم.

سوال دیگر این است که چه اتفاقی برای پلی استیشن وی‌آر فعلی خواهد افتاد. سونی پیش از این قول داده بود که همچنان به پشتیبانی از هدست فعلی ادامه خواهد داد و این که این هدست از پلی استیشن ۵ هم پشتیبانی می‌کند گواه همین موضوع است. باید دید که آمدن سخت‌افزار جدید چقدر روی ادامه کار پلی استیشن وی‌آر فعلی تاثیر خواهد گذاشت و این دو هدست تا چه مدتی از بازی‌های مشترک پشتیبانی می‌کنند.

شما چه توقعاتی از این دستگاه دارید؟ آیا اصلا به خرید آن فکر خواهید کرد؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


بیشتر بخوانید:


ویجی‌لاگ: فواید و ضررهای بازی‌های ویدیویی

تماشا نسخه با کیفیت از یوتیوب ویجیاتو

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 348 views بار دسته بندی : اخبار و مقالات تاريخ : 24 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.