دریچه تکنولوژی آزمایشگاه میکروبی یامیکروبیولوژی - ژوانا

آزمایشگاه میکروبیولوژی مکانی است که در آن تحقیقات میکروبیولوژیکی انجام می شود

مقدمه ای بر آزمایشگاه میکروبی یا میکروبیولوژی

 

. با توجه به الزامات ایمنی و الزامات استفاده از آزمایشگاه میکروبیولوژی، با مهندسی آزمایشگاه عمومی یا مهندسی تصفیه متفاوت است. آزمایشگاه‌هایی که عمدتاً در میکروبیولوژی، زیست‌پزشکی، بیوشیمی، آزمایش‌های حیوانی، نوترکیبی ژنتیکی و محصولات بیولوژیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مجموعاً آزمایشگاه‌های ایمنی زیستی نامیده می‌شوند.

آزمایشگاه میکروبیولوژی عمدتاً برای خالص سازی، جداسازی، تکثیر و شناسایی میکروارگانیسم ها در محیط استریل استفاده می شود و الزامات برای محیط استریل بسیار بالاست.

پیکربندی ابزار اصلی آزمایشگاه میکروبیولوژی است

 

. میز کار فوق العاده تمیز

. دستگاه جوجه کشی

تعادل.

هموژنایزر میکروبی

شمارنده کلنی

مایکروفر/اجاق برقی

اتوکلاو

پیپت کنید

یخچال با دمای پایین

کابینت ایمنی بیولوژیکی

لرزاننده

دستگاه آب خالص.

میکروسکوپ بیولوژیکی

درایر فریز درایر

اسپکتروفتومتر

فر خشک کن با دمای ثابت

حمام آب با دمای ثابت

اسید سنج

سانتریفیوژ

مخزن نیتروژن مایع

. اواپراتور چرخشی: تجهیزات ایده آل برای غلظت، خشک کردن و بازیابی

کوره مافل: سوخت گرم شده و کلسینه می شود و هنگام اندازه گیری میزان خاکستر آرد و عناصر فلزی مختلف در مواد غذایی، نمونه باید با کوره مافل کلسینه شود.

. کوره الکتریکی را می توان برای گرم کردن اشیاء اشکال زدایی کرد.

دستگاه تمیز کننده اولتراسونیک نه تنها می تواند برای شستن بطری های معرف استفاده شود، بلکه انحلال و واکنش مواد را نیز تسریع می کند

. غربال بازرسی پودر الکتریکی، مورد استفاده برای اندازه گیری ضخامت نمونه آزمایش شده؛ همزن مغناطیسی، با عملکرد همزن و گرمایش، به طوری که واکنش دهنده ها مخلوط شده و دما یکنواخت است.

. تحلیلگر خودکار نیتروژن می تواند محتوای نیتروژن ماده مورد آزمایش را از طریق فرآیند هضم، تقطیر و تیتراسیون اندازه گیری کند و محتوای پروتئین خام نمونه را محاسبه کند.

. نوسان ساز چند منظوره تنظیم سرعت، سرعت نوسان را با توجه به نیازها تنظیم کنید، به طوری که کیفیت را می توان به طور کامل مخلوط یا واکنش نشان داد.

. له کردن بافت با سرعت بالا، له کردن نمونه های جامد مورد آزمایش، مانند کیک، بیسکویت، و غیره.

. انکوباتورهای بیوشیمیایی، انکوباتورهای دمای ثابت، و تجهیزات کشت برای باکتری‌هایی مانند اشریشیا کلی، تعداد کل کلنی‌ها، سالمونلا، شیگلا و سایر باکتری‌ها در طول تشخیص میکروبی.

. میکروپلیت ریدر، ابزاری که ارزش جذب آنالیت را در یک طول موج مشخص تشخیص می دهد، که می تواند برای تشخیص آفلاتوکسین، کلنبوترول و کلرامفنیکل در غذا استفاده شود.

 

سایر مواد مصرفی هنگام راه اندازی آزمایشگاه مورد نیاز است: مانند لامپ های الکلی، قفسه های لوله آزمایش، فلاسک های مثلثی، سیلندرهای مدرج، لوله های آزمایش شیشه ای، نی های استریل شده، قفسه های خشک کن، قیچی، موچین. پنبه جاذب، گاز، سبدهای لوله آزمایش، کیسه های نمونه برداری و توزین استریل، حلقه های تلقیح، فیلترها

 

ابزار و تجهیزات برای اطمینان از محیط استریل برای آزمایش

 

کابینت های ایمنی بیولوژیکی و نیمکت های تمیز تجهیزات جداسازی اولیه هستند که در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. کابینت ایمنی بیولوژیکی می تواند به طور موثری از انتشار ذرات معلق مضر جلوگیری کند و حفاظت ایمنی نسبتاً استریل را برای اپراتور، نمونه و محیط ایجاد کند. در مقایسه با کابینت‌های ایمنی بیولوژیکی، میزهای کار فوق‌العاده تمیز دارای ویژگی‌های ساختار ساده، هزینه کم و کاربرد گسترده هستند.

 

در آزمایشگاه های میکروبیولوژی مواد غذایی، تجهیزات مورد استفاده برای استریل کردن معمولا اتوکلاو یا اجاق خشک کن برای استریل کردن حرارت خشک است

 

 

استریل کننده بخار فشار قوی پرمصرف ترین دستگاه استریل کننده با بهترین اثر است. انواع آن قابل حمل، عمودی، افقی و … می باشد که در حال حاضر اکثر دستگاه های استریل کننده بخار پرفشار دارای کنترل فرآیند اتوماتیک می باشند. جعبه خشک کن عمدتا برای استریل کردن حرارت خشک فلز و ظروف شیشه ای استفاده می شود.

 

تجهیزات کشت میکروبی دستگاه جوجه کشی، شیکر و حمام آببا دمای ثابت رشد و پرورش میکروارگانیسم ها مواجه میشوند. از این میان دستگاه جوجه کشی تجهیزات اصلی برای کشت میکروبی است که می توان آن را به انکوباتور با دمای ثابت، انکوباتور دما و رطوبت ثابت، انکوباتور با دمای پایین، انکوباتور با دمای بالا، انکوباتور میکرو هوازی و انکوباتور بی هوازی تقسیم کرد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 143 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 23 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.