دریچه تکنولوژی خرید کالای گروه برق، ترانسفورماتور، پست برق، تابلو برق، دیزل ژتراتور و مولد های برق - ژوانا

 

کالای برق چیست :

تجهیرات و محصولاتی هستند که در برث صنعتی به کار میروند.در واقع به محصولاتی که به منظور دستیابی به اهداف مکانیکی، شیمیایی، روشنایی،گرمایشی یا موارد مشابه دیگر با انرژی برق کار میکند. لوازم برق صنعتی گفته میشود و در بخش خصوصی یا دولتی استفاده های فراوانی دارند.اصولا برای پاسخگویی به تمام نیازهای برقی صنایع مختلف مانند نیاز های حاض کنترل صنعتی،اتوماسیون،مونتاژ و غیره کاربرد دارد.

 

کاربرد کالای برق :

اینکه انرژی الکتریکی در یک کارگاه و یا کارخانه صنعتی به چه صورتی مورد استفاده قرار می گیرد می تواند تعریفی از برق صنعتی باشد.

 

انواع کاربرد های برق :

  • خاموش و روشن کردن موتور های تک فاز
  • کنترل دور موتور های سه فاز
  • خاموش و روشن کردن پمپ های شناور سه فاز
  • فراهم کردن روشنایی مورد نیاز کارگاه های صنعتی
  • تقسیم برق سه فاز در بخش های گوناگون صنعتی
  • راه اندازی کمپرسور با کمک کنتاکتور
  • خاموش و روشن کردن برق محیط با استفاده از دکمه خاموش و روشن و…
  • استفاده از برق صنعتی در تابلو های برق

ترانسفورماتور :

وسیله‌ای است که انرژی الکتریکی را بین دو یا چند سیم پیچ از طریق القای  الکترومغناطیسی منتقل می‌کند. به این صورت، یک جریان متغیر در سیم ‌پیچ اولیه ترانسفورماتور موجب تولید میدان مغناطیسی  متغیر در هسته ترانسفورماتور گردیده و تاثیر میدان متغیر مغناطیسی منجر به ایجاد ولتاژ در سیم‌پیچ ثانویه می‌شود.

کاربرد ترانسفورماتور :

یکی از کاربردهای مهم ترانسفورماتورها کاهش جریان در خطوط  انتقال انرژی الکتریکی است.  دلیل استفاده از ترانسفورماتور در ابتدای خطوط این است که همه هادی‌های الکتریکی دارای مقاومت الکتریکی است.  این مقاومت می‌تواند موجب اتلاف انرژی در طول مسیر انتقال انرژی الکتریکی شود با افزایش ولتاژ در خطوط انتقال به‌همان نسبت جریان خطوط کاهش می‌یابد و به‌این ترتیب هزینه‌های انتقال انرژی نیز کاهش می‌یابد، البته با نزدیک شدن خطوط انتقال به مراکز مصرف برای بالا بردن ایمنی ولتاژ خطوط در چند مرحله و باز به وسیله ترانسفورماتورها کاهش می‌یابد تا به میزان استاندارد مصرف برسد در نتیجه، بدون استفاده از ترانسفورماتورها امکان استفاده از منابع دوردست انرژی وجود ندارد.

پست برق و انواع آن:

پست برق ایستگاهی فرعی است که در مسیر تولید، انتقال و یا توزیع انرژی الکتریکی ولتاژ را به وسیله ترانسفورماتور به مقادیر بالا تر یا پایین‌تر تغییر می‌دهد. پست‌هایی که از ترانسفورماتورهای افزاینده بهره می‌گیرند موجب افزایش ولتاژ، و به این ترتیب کاهش جریان می‌شوند، در حالیکه پست‌هایی که از ترانسفورماتورهای کاهنده بهره می‌گیرند، ولتاژ را کاهش داده و جریان را افزایش می‌دهند.

پست های برق از نظر کارکرد و ولتاژ به چند قسمت تقسیم میشوند؟

  • پست توزیع: وظیفه یک پست توزیع، تحویل گرفتن توان از سیستم انتقال و تحویل آن به سیستم توزیع است. از نظر اقتصادی و ایمنی، وصل مصرف ‌کننده‌ها به‌طور مستقیم به شبکه انتقال به صرفه نیست، بنابراین پست توزیع، ولتاژ را تا میزانی مناسب برای مصرف‌کننده‌ها کاهش می‌دهد.
  • پست انتقال: وظیفه آن اتصال ۲ یا چند خط انتقال است. ساده‌ترین حالت زمانی است که ۲ خط دارای ولتاژ  یکسان هستند. در این موارد پست دارای مدارشکن‌هایی است، تا در صورت نیاز، مثل انجام تعمیرات، مدار را از شبکه جدا کند.
  • پست جمع کننده : در روش‌های تولید پراکنده مانند استفاده از انرژی باد به پست جمع‌کننده نیاز باشد. تا حدودی شبیه پست‌های توزیع هستند با این تفاوت که توان معکوس است؛ یعنی از سمت توربین‌های بادی به سمت شبکه انتقال. معمولاً به دلیل ملاحظات اقتصادی سیستم جمع‌آوری‌کننده در سطح ولتاژ حدود ۳۵ کیلوولت عمل می‌کند و سپس پست جمع‌آوری ولتاژ را تا سطح ولتاژ انتقال برای وصل به شبکه انتقال بالا می‌برد.
  • ایستگاه سوییچ: ترنسفورماتور ندارد و تنها در یک سطح ولتاژ عمل می‌کند. گاهی به صورت ایستگاه‌های جمع‌کننده و توزیع‌کننده ظاهر می‌شوند. گاهی به منظور سوئیچ جریان پشتیبان خطوط موازی هنگام بروز خطا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تابلو برق دیزل ژنراتور:

تابلو کنترل یا همان تابلو برق ، بخش مهمی در یک ژنراتور میباشد و به عنوان مغز ژنراتور دیزلی عمل میکند، پردازش کننده ی تمامی کارکرده های دستگاه و نمایش دهمده ی ارورهای آن و صدور دستور خاموش به دستگاه میباشد.

دیزل ژنراتور :

ترکیبی از یک موتور دیزل با یک ژنراتور الکتریکی برای تولید انرژی الکتریکی است.  دیزل ژنراتورها در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به شبکه ی برق متصل نمیباشد  یا به عنوان  منبع تغذیه اضطراری در صورتی که برق شبکه قطع شود.

انواع دیزل ژنراتور:

  • موتور دیزل
  • ژنراتور
  • شاسی دیزل ژنراتور و تانک سوخت روزانه
  • تابلو برق اصلی یا تابلو حفاظت و کنترل

 

انواع ژنراتور و عملکرد آنها :

ژنراتورها از لحاظ عملکرد در چند مدل: اضطرای، پایه، دائم و چند منظوره دسته بندی می شوند. از ژنراتور های اضطراری در زمان قطعی ناگهانی برق شهری استفاده می شود. این ژنراتورها به هنگام قطع شدن سیستم برق رسانی، برق مورد نیاز را تامین می کنند. ام ژنراتور های پایه یی در مکانی که به طور موقت به برق نیاز دارد استفاده می شوند. این ژنراتور ها در مکان هایی مانند اردوگاه ها، ساختمان سازی، نمایشگاه های معادن و کمپ ها کاربرد دارند و قابل حمل می باشند.

مولد برق چیست:

مولد برق ماشینی میباشد که از طریق القای الکترومغناطیسی ، انرژی مکانیکی  را به انری الکتریکی  تبدیل می‌کند. تأمین‌کنندهٔ انرژی مکانیکی ممکن است توربین گاز ،بخار، آبی ،بادی و یا یک موتور درون سوز باشد. موتورها و مولدهای الکتریکی از جهات مختلفی دارای شباهت‌های زیادی با یکدیگر هستند.

سخن پایانی :

ژنراتور ها انواع مختلفی دارند و به اقتضای نوع شان دارای کاربردهای مختلفی می باشند. از این دستگاه ها در زمان قطعی برق به عنوان یک منبع برق اضطراری و یا در مکان هایی که دسترسی به سیستم برق رسانی وجود ندارد استفاده می شود. ژنراتور ها کمک می کنند تا سیستم هایی که عملکردشان به سیستم برق وابسته است تحت هیچ شرایطی از کار نیافتند. برخی از آن ها به محض قطع شدن اتصال برق به کار می افتند به نحوی که سیستم حتی لحظه ای دچار قطعی نخواهد شد.

در پایان برای موفقیت بیشتر و شرکت در  بهترین  و مطمئن ترین مناقصه ها و مزایده ها در این زمینه، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (زنجیره معاملاتی آریاتندر) راهنمایی مینمایم.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 49 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 2 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.