شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که به دلایلی تصمیم به از کار انداختن یک سیمکارت یا به اصطلاح سلب امتیاز آن بگیرید. در این حالت راهکار مراجعه به مراکز خدمات اپراتورهاست. به تازگی سازمان تنظیم مقررات با همکاری اپراتورها شرایطی را ایجاد کرده که بدون نیاز به مراجعه حضوری هم بتوان این فرایند مهم را طی کرده و امتیاز سیمکارت مورد نظر را سلب کرد.
با افزایش ضریب نفوذ و گذشتن از مرز ۱۰۰ درصدی حالا به ازای هر ایرانی بیش از یک سیمکارت وجود دارد و این بدان معناست که حداقل حجم وسیعی از مردم کشور ما بیش از یک سیمکارت ثبت شده به اسم خود دارند که البته تعداد زیادی از آنها نیز مسلماً غیرفعال و یا بدون کاربرد هستند.
در همین زمینه خدمتی موسوم به سلب امتیاز سیمکارت توسط اپراتورهای مخابراتی ارائه میشد که به کاربران اجازه میداد با استعلام سیمکارتهای به نام خود بتوانند آن شمارههایی که مصداق کاربردی برایشان ندارد را شناسایی و سلب مالکیت کنند تا از عواقب حقوقی آن نیز مصون بمانند.
خبرهای جدید حاکی از این است که در اقدامی مناسب، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری اپراتورهای مخابراتی فعال در کشور، امکانی فراهم کرده که تنها با استفاده از پنل کاربری فعال شده در نرمافزارهای مدیریت حساب اپراتور خود بتوانند عملیات سلب امتیاز را ترتیب دهند.
بنابر اعلام معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، فاز اول سامانه سلب امتیاز مالکیت سیمکارت با تأکید وزیر ICT در راستای توسعه دولت الکترونیک، به منظور کاهش مراجعه مردمی به دفاتر پیشخوان و نمایندگیهای اپراتورها در شرایط همهگیری ویروس کرونا و ایجاد تسهیل در ساماندهی سیمکارتهای تحت مالکیت مشترکین راهاندازی شده است.
در همین راستا تنها کافیست کاربران همراه اول نرمافزار My MCI، ایرانسل، My Irancell، رایتل، My Rightel، شاتل، My Shatel و سامانتل نرمافزار My Samantel را روی گوشی خود نصب و فعال کنند. در ادامه نیز تنها کافیست این کاربران با مراجعه به بخش مدیریت سیمکارتها برای سلب مالکیت سیمکارتهایی که در آن اپراتور به نامشان ثبت شده، اقدام نمایند.
حقی در این زمینه یادآور شد که مشترکان سیمکارتهای اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) مانند شاتل موبایل، های وب، آپ تل و لوتوس نیز میتوانند با مراجعه به وب سایت اپراتور مورد نظرشان از سیمکارتهای تحت مالکیت خود مطلع شده و با انتخاب یکی از گزینههای «عدم نیاز به سیمکارت» یا «عدم اطلاع از صدور سیمکارت» پس از طی فرایند تعیین شده، برای سلب مالکیت سیمکارت اقدام کنند.
در نظر داشته باشید که پس از طی شدن فرایند سلب امتیاز، اشتراک سیمکارت به صورت قطعی از مالکیت مشترک خارج میشود و نکته مهم این است که کاربرانی که شماره آنها ترابرد شده در حال حاضر امکان استفاده از این خدمت را ندارند.