دریچه تکنولوژی اولین پردازنده جهان که به فرکانس 4.0 گیگاهرتز رسید کدام مدل بود؟ - ژوانا

فرکانس در پردازنده‌ها عاملی بسیار مهم است؛ اگر چه به اندازه معماری مهم نیست، اما به هر حال یک فاکتور سرنوشت ساز است. آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که اولین پردازنده جهان که به فرکانس ۴٫۰ گیگاهرتز رسید کدام مدل بوده و از سمت کدام کمپانی معرفی شده است؟ با ما همراه باشید.

اگر چه بسیاری از پردازنده‌های Pentium 4 به دست اورکلاکرها فرکانس ۴٫۰ گیگاهرتز را رد کرده‌اند، اما نخستین پردازنده‌ای که بدون استفاده از اورکلاک و در نهایت با فرکانس بوست موفق به دستیابی به این فرکانس شد چه بود؟ در اوایل سال ۲۰۱۲ بود که AMD پردازنده AMD FX-4170 را با ۴ هسته و ۴ رشته معرفی کرد. این پردازنده که البته توان حرارتی بسیار بالای ۱۲۵ وات و بالاتر را یدک می‌کشید، از سوکت AM3+ بهره برده و می‌توانست به فرکانس ۴٫۲ گیگاهرتز دست پیدا کند.

AMD4-1.jpg

معماری بولدوزر را می‌توان یک معماری نسبتاً ضعیف با مشکلاتی دانست که AMD با مانور بر روی فرکانس، در تلاش بود تا به رقابت با اینتل بپردازد. البته تا پیش از آن هم AMD FX-6200 در دسامبر سال ۲۰۱۱ وارد میدان شده بود که در نهایت می‌توانست به حداکثر فرکانس ۴٫۱ گیگاهرتز دست پیدا کند. AMD در سال ۲۰۱۳ کار را با پردازنده‌های Piledriver ادامه داد که برجسته‌ترین مدل گروه، FX-9590 با فرکانس‌های ۴٫۷ و ۵٫۰ گیگاهرتز بود.

AMD4-2.jpg

سازنده ادعا می‌کند که FX-9590 نخستین پردازنده جهان با فرکانس ۵٫۰ گیگاهرتز بود. اینتل هم با معماری Haswell در سال ۲۰۱۳ دست به کار شده و Core i7-4790K را با فرکانس و قابلیت اورکلاک پذیری بالا معرفی کرد. این تراشه را می‌توان به یادماندنی‌ترین عضو خانواده Devil Canyon دانست. نسل هفتم اینتل با نام Kaby Lake نیز دارای تراشه‌هایی با فرکانس‌های ۴٫۰ گیگاهرتز و بالاتر بود که البته در آن زمان فرکانس بالا برای اینتل اولویت نخست نبود.

AMD4-3.jpg

یک سال بعد، اینتل به مناسبت تولد ۴۰ سالگی ۸۰۸۶، پردازنده Core i7-8086K را در تعدادی محدود عرضه کرد که با ۶ هسته و ۱۲ رشته، می‌توانست به فرکانس بوست ۵٫۰ گیگاهرتز دست پیدا کند. بعد از آن، اینتل افزایش فرکانس را مد نظر قرار داده و حالا پردازنده‌هایی با فرکانس بالای ۵٫۱ گیگاهرتز را در بازار عرضه می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 209 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 23 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها