دریچه تکنولوژی خبرگزاری رویترز: هواوی زیربرند آنر را به مبلغ 15.2 میلیارد دلار واگذار می‌کند - ژوانا

واحد خبر mobile.ir : به گزارش خبرگزاری رویترز در روز سه‌شنبه ۱۰ نوامبر سال جاری میلادی (۲۰ آبان ۱۳۹۹)، کمپانی هواوی برنامه فروش کسب‌وکار آنر را به مرحله نهایی رسانده است. به گفته منابع مطلع، در این معامله ۱۰۰ میلیارد یوانی (۱۵٫۲ میلیارد دلاری) آنر به کنسرسیومی تحت ریاست Digital China (اصلی‌ترین توزیع‌کننده محصولات آنر در چین) و دولت محلی شن‌زن واگذار خواهد شد. البته رویترز پیش از این در ماه اکتبر نیز از مذاکره هواوی با چند شرکت به منظور واگذاری زیربرند آنر با قیمتی در حدود ۲٫۲ تا ۳٫۷ میلیارد دلار خبر داده بود، اما به گفته افراد آگاه رقم قرارداد از برآوردهای اولیه بسیار بیشتر است و با احتمال زیاد در روزهای آینده نهایی خواهد شد.

هواوی در دو سال گذشته با فشار شدید تحریم‌های آمریکا مواجه بوده است. این تحریم‌ها نه تنها فروش محصولات این کمپانی را در ایالات متحده هدف قرار داده، بلکه از ماه می امسال، دسترسی شرکت را به تأمین‌کنندگان آمریکایی قطعات و تراشه‌های مورد نیاز برای تولید زیرساخت نسل پنجم و گوشی‌های پرچمدار هواوی از جمله اسمارت‌فون‌های پیشرفته سری P و Mate متوقف کرده است. به گفته منابع خبری، واگذاری آنر را باید در راستای راهبرد مقابله ابرشرکت چینی با فشار تحریم ارزیابی کرد. ظاهراً مدیران غول چینی تصمیم گرفته‌اند با محدود کردن دامنه کسب‌وکار شرکت، به تولید محصولات رده‌بالا و مناسب سازمان‌ها متمرکز شوند. به نظر می‌رسد هواوی در این معامله تقریباً تمام دارایی‌های مرتبط با آنر، از جمله مالکیت برند، بخش تحقیق و توسعه و مدیریت زنجیره تأمین آن را به فروش خواهد رساند. اگر چه برخی منابع تنها از فروش بخش گوشی‌های هوشمند آنر سخن گفته‌ و درباره دیگر محصولات این مجموعه اظهار تردید کرده‌اند.

به گفته منابع مطلع، گروه Digital China در این واگذاری نزدیک به ۱۵ درصد از سهام Honor Terminal را به دست خواهد آورد؛ شرکتی که مطابق اسناد قانونی در ماه آوریل تأسیس شده و به طور کامل تحت مالکیت هواوی قرار دارد. Digital China همچنین در کسب‌وکارهایی همچون رایانش ابری نیز شریک تجاری هواوی است و مبلغ این قرارداد را از طریق وام بانکی پرداخت خواهد کرد. البته دست کم سه شرکت دیگر نیز به پشتوانه دولت محلی شن‌زن در این کنسرسیوم حضور خواهند داشت و هر یک ۱۰ تا ۱۵ درصد از سهام را در اختیار خواهند گرفت.

Honor 30 Pro Plus

مطابق شنیده‌ها آنر در پی آن است که پس از واگذاری، تیم مدیریتی و بخش اعظم ۷ هزار کارمند و کارگر خود را حفظ نماید و در بازه‌ای سه‌‌ساله سهام خود را به صورت عمومی عرضه نماید. البته آنر، هواوی و دولت محلی شن‌زن هیچ یک به درخواست‌ خبرگزاری‌ رویترز برای ارائه اطلاعات بیشتر پاسخ نداده‌اند و از همین رو نمی‌توان صحت شنیده‌های غیر رسمی را به طور کامل تائید کرد. جالب آن که گروه Digital China که روز سه‌شنبه به درخواست اظهار نظر این خبرگزاری پاسخی نداده بود، در روز چهارشنبه، از نرسیدن به توافق مشترک با هواوی در خصوص آنر تا آن روز خبر داده است.

آنر یکی از برندهایی است که با روی آوردن به تولید گوشی‌هایی که توانایی تبدیل به ابزار کنترل دستگاه‌های متصل به اینترنت، مانند لوازم خانگی هوشمند را دارا هستند، در پی توسعه کسب‌وکار خود بوده است. این برند در سال ۲۰۱۳ توسط هواوی تأسیس شد، اما تاکنون عمده فرایندهای تجاری و تولیدی آن به صورت مستقل انجام شده است. آنر گوشی‌های هوشمند خود از طریق وب‌سایت‌ها و فروشندگان مستقل در چین به فروش می‌رساند. به این ترتیب شرکت‌هایی همچون شیائومی، اوپو و ویوو در بخش محصولات ارزان‌قیمت، رقبای اصلی این برند به شمار می‌روند. در کنار بازار چین، آنر در آسیای جنوب شرقی و اروپا نیز به عرضه محصولات خود می‌پردازد. مطابق برآورد موسسه Canalys، این برند در بازه سه‌ماهه جولای تا سپتامبر سال جاری میلادی، ۲۶ درصد از کل ۵۱٫۷ میلیون اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده هواوی را به خود اختصاص داده است. البته محصولات برند آنر به گوشی‌های هوشمند محدود نمی‌شود و دسته‌های دیگری همچون لپ‌تاپ، تبلت، رایانه و تلویزیون هوشمند را نیز در بر می‌گیرد.

اگر چه قطعی شدن فروش آنر نشان می‌دهد که تغییر کلان مدیریتی در ایالات متحده، در پی انتخابات اخیر، از دید تصمیم‌گیرندگان هواوی تغییر چندانی در رویه دولت آمریکا و رفع تحریم‌ها ایجاد نخواهد کرد، اما با نگاهی خوش‌بینانه واگذاری این برند به سرمایه‌گذاران جدید می‌تواند به معنای خروج آن از فهرست تحریم‌های آمریکا علیه هواوی باشد. همان طور که می‌دانید، هواوی در حال حاضر امکان استفاده از تراشه‌های پیشرفته و به‌روز آمریکایی، یا چیپ‌ست‌های تولیدشده با فناوری‌های آمریکایی را ندارد و قطعات طراحی شده از طرف خود این شرکت نیز امکان ساخته شدن در کارخانه‌های مجهز به فناوری آمریکایی همچون TSMC را ندارند. از این رو مدیران شرکت در تلاشند تا از تولیدکنندگان دیگری همچون مدیاتک یاری بگیرند. اخیراً شایعاتی هم پیرامون اخذ مجوز فروش قطعات به هواوی، توسط شرکت کوالکام منتشر شده است؛ اما نمی‌توان با قطعیت از تحقق این همکاری سخن گفت.

مطابق گزارش‌های غیر رسمی کوالکام تنها زمانی قادر به تأمین تقاضای هواوی است که بار زیربرند آنر از دوش کمپانی چینی برداشته شود، زیرا شرکت آمریکایی در حال حاضر برای افزودن یکی از تولیدکنندگان بزرگ گوشی هوشمند جهان به فهرست تأمین خود از ظرفیت لازم برخوردار نیست.

حال با قطعیت یافتن فروش آنر، کوالکام یک گام به تأمین نیاز هواوی نزدیک‌تر شده است. البته مشروط بر آن که به عنوان یک شرکت آمریکایی، بتواند مجوزهای لازم را از دولت ایالات متحده دریافت نماید. امری که دست کم تا زمان نگارش این خبر، نشانه‌ای قابل استناد از آن در میان رسانه‌ها و اخبار غیر رسمی به چشم نمی‌خورد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 211 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 20 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها