دریچه تکنولوژی خبر نگران کننده برای دارندگان مادربردهای Z490 اینتل - ژوانا

آن‌طور که پیداست دردسرهای خریداران مادربردهای سری ۴۰۰ اینتل تمامی ندارد. پس از تأیید ناسازگاری مادربردهای H410 و B460 با پردازنده‌های نسل یازدهمی Rockert Lake-S اینتل، حالا گفته می‌شود برخی از مادربردهای Z490 هم از این پردازنده پشتیبانی نخواهند کرد. جزئیات را در ادامه همین نوشتار بخوانید.

در یک تالار گفتگو (فروم) چینی شاهد انتشار اطلاعاتی هستیم که ادعا می‌شود نشان می‌دهد همه مادربردهای Z490 امکان پشتیبانی از پردازنده‌های نسل یازدهمی Rockert Lake-S را ندارند. می دانیم برای استفاده از پردازنده‌های جدید توسط مادربرد شناسایی شود که این کار از طریق ارائه آپدیت BIOS امکان پذیر است. اما چه می‌شود اگر مادربرد قادر به تأمین انرژی مورد نیاز پردازنده نباشد؟

بر اساس همین اطلاعات که هنوز از سوی هیچ منبع دیگری تأیید نشده‌اند، اینتل اخیراً دست به تغییر طراحی مدار تغذیه پردازنده‌های Rockert Lake-S زده است. نمودار زیر ریل VCCIO مدار تغذیه مادربرد را تشریح می‌کند که عهده دار تغذیه بخش I/O پردازنده و اجزای کلیدی چون کنترلر حافظه رم و پایانه PCI-E است.

601ed62a9bf7b1688.png_e680.png

ظاهراً در مادربردهای Z590 که به طور اختصاصی برای پردازنده‌های نسل یازدهمی طراحی شده‌اند، این ریل به سه بخش VVCIO_0 ،VVCIO_1 و VVCIO_2 تقسیم می‌شود. همچنین اینتل تغییراتی را در بخش ریل VCCSA یا همان System Agent اعمال کرده است.

ادعا می‌شود علت پشتیبانی نکردن مادربردهای B460 از پردازنده‌های نسل یازدهمی اینتل به همین موضوع بر می‌گردد و آنها تنها دارای بخش VCCIO_0 هستند. پیش‌تر گزارش‌هایی منتشر شده بود که ادعا می‌کردند برخی از چیپست های B460 در اصل بر پایه چیپست های قدیمی‌تر اینتل هستند و صرفاً ریبرند شده‌اند، بنابراین توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های نسل یازدهمی را ندارند.

601eb6cc77a107008.png_e680.png

کسی که این اطلاعات را منتشر کرده می‌گوید همه مادربردهای Z490 قادر به پشتیبانی از پردازنده‌های نسل یازدهمی اینتل نخواهند بود. هرچند علت آن به طور دقیق شرح داده نشده است، اما ظاهراً ریل VCCIO مدار تغذیه این مادربردها با پیش نیازهای پردازنده‌های نسل یازدهمی سازگاری ندارد.

ادعا شده دست کم مادربردهای Z490 زیر با پردازنده‌های Rockert Lake-S سازگاری ندارند:

  • MSI Z490 S01
  • MSI Z490M S01
  • ASRock Z490 Phantom Gaming 4
  • ASRock Z490 Pro4
  • ASRock Z490M Pro4
  • ASRock Z490M-ITX / ac

تاکنون اینتل هیچ واکنش رسمی نسبت به گزارش‌های منتشر شده از خود نشان نداده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 133 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 14 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها