بازار جهانی اسمارتفون در سهماهه چهارم سال ۲۰۲۰
به گفته آنشول گپتا (Anshul Gupta)، مدیر ارشد پژوشی گارتنر، فروش بیشترِ گوشیهای ۵G و اسمارتفونهای ردههای پایین و میانی توانست افت بازار در سهماهه چهارم ۲۰۲۰ را به حداقل برساند. در این فصل، مصرفکنندگان نسبت به هزینههای خود همچنان محتاط بودند و برای برخی از خریدهای اختیاری خود دست نگه داشتند، اما با این وجود، گوشیهای نسل پنجمی و امکانات وسوسهانگیز در دوربین گوشیها موجب شد تا برخی کاربران در سهماهه اخیر اقدام به خرید گوشی هوشمند کنند (چه افرادی که برای اولین بار اسمارتفون میخریدند و چه کاربرانی که قصد داشتند اسمارتفون کنونی خود را ارتقا دهند).
طی چند سال اخیر، سامسونگ و هواوی رقابت تنگاتنگی بر سر رتبه نخست فروش در دنیا داشتند، اما طبق گزارش گارتنر، این اپل بود که با فروش حدود ۸۰ میلیون دستگاه آیفون و کسب ۲۰٫۸ درصد از بازار جهانی اسمارتفون، عنوان برترین فروشنده در فصل اخیر را از آن خود کرد. مقایسه این میزان با ۶۹٫۵ میلیون آیفونی که در سهماهه پایانی سال ۲۰۱۹ به فروش رسیده بود، از رشدی ۱۴٫۹ درصدی خبر میدهد. به گفته گارتنر، فروش موفق آیفونهای نسل پنجمی سری ۱۲ – با طراحی و ظاهر جدید – در رقم خوردن این نرخ رشد دورقمی تأثیرگذار بوده است. جالب است بدانید این موفقیت در حالی به دست آمده که آیفونهای سری ۱۲ از ابتدای فصل چهارم، آماده فروش نبودند.
به این ترتیب، اپل با پشت سر گذاشتن سامسونگ، مجددا توانست به رتبه نخست باز گردد. بد نیست بدانید آخرین باری که اپل در جایگاه نخست فروش جهانی ایستاد، به سهماهه چهارم سال ۲۰۱۶ برمیگردد. این ارقام همچنین نشاندهنده این حقیقت است که کمپانی اپل بحران کرونا را بهتر از سایر رقبایش مدیریت کرده است. ناگفته نماند، طبق گزارشی مشابه از IDC، اپل در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ چیزی معادل ۹۰٫۱ میلیون دستگاه آیفون را وارد بازار جهانی کرده است.
اپل در گزارشهای مالی اخیر خود، تعداد دیوایسهای به فروش رسیده را فاش نمیکند، اما در گزارش مالی اپل از سهماهه منتهی به دسامبر ۲۰۲۰، اعلام شد که میزان درآمد حاصل از فروش آیفون در این سهماهه با رشد سالانه ۱۷ درصدی به ۶۵٫۶ میلیارد دلار بالغ شده است. البته نباید از این نکته غافل ماند که کسبوکار اپل از نوع فصلی بوده و بیشترین فروش اپل در سهماهه منتهی به دسامبر رقم میخورد.
سامسونگ با فروش ۶۲٫۱ میلیون دستگاه اسمارتفون رتبه دوم جهانی فروش را در سهماهه پایانی ۲۰۲۰ کسب کرده، اما بر خلاف اپل، میزان فروش این کمپانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۱٫۸ درصد کاهش داشته است. شیائومی نیز با فروش ۴۳٫۴ میلیون دستگاه گوشی هوشمند رتبه سوم جهانی را به خود اختصاص میدهد. جالب است بدانید، در بین ۵ برند برتر جهانی، شیائومی با کسب رشد سالانه ۳۳٫۹ درصدی، بیشترین نرخ رشد در فروش اسمارتفون را دارد. در مقابل، میزان فروش اسمارتفونهای هواوی – که پس از Oppo در رتبه پنجم قرار گرفته – با افت شدید ۴۱٫۱ درصدی، از ۵۸٫۳ میلیون دستگاه در سهماهه چهارم ۲۰۱۹ به ۳۴٫۳ میلیون دستگاه در سهماهه چهارم ۲۰۲۰ کاهش یافت.
بازار گوشیهای هوشمند در سال ۲۰۲۰
با توجه به شیوع COVID-19 در سال ۲۰۲۰، فروش گوشی هوشمند در این سال با افت سالانه ۱۲٫۵ درصدی به ۱ میلیارد و ۳۴۷ میلیون دستگاه کاهش یافت. طی این سال، کمپانی سامسونگ علیرغم تجربه افت ۱۴٫۶ درصدی، با فروش ۲۵۳ میلیون دستگاه گوشی هوشمند، همچنان در جایگاه اول دنیا قرار دارد. سامسونگ در فصلی که گذشت با رقابت سختی از جانب شیائومی، Oppo و Vivo مواجه بود، زیرا این برندها با قیمتهای مناسب، گستره نفوذ خود به بازارهای جهانی را روزبهروز بیشتر کردند.
با نگاه به عملکرد ۵ برند برتر دنیا در سال ۲۰۲۰، متوجه میشویم که تنها فروش اپل و شیائومی با رشد همراه بوده و ۳ برند دیگر شاهد کاهش فروش سالانه بودهاند. در این میان، وضعیت هواوی با افت ۲۴٫۱ درصدی وخیمتر از بقیه بوده و با سپردن جایگاه دومی خود به اپل، به رتبه سوم تنزل پیدا کرده است. به گفته گارتنر، ممنوعیت استفاده از اپلیکیشنهای گوگل در گوشیهای هواوی، عملکرد این شرکت در سال ۲۰۲۰ را تحتالشعاع قرار داده و تأثیر نامطلوبی روی فروش داشته است.
آنشول گپتا در پایان گزارش گارتنر به این نکته اشاره میکند که در دسترس بودن اسمارتفونهای ۵G رده پایین و گنجاندن امکانات نوآورانه در دیوایسها، از جمله فاکتورهای مهمی به شمار میرود که کاربران در ارتقاء اسمارتفونهای خود در سال ۲۰۲۱ آنها را مد نظر قرار خواهند داد. وی معتقد است که تقاضای فزاینده برای اسمارتفونهای ۵G مقرونبهصرفه در خارج از چین میتواند منجر به بهبود فروش در سال ۲۰۲۱ شود.