دریچه تکنولوژی آیا باید با بازی‌های کرک شده خداحافظی کرد؟ نگاهی به تحمل قفل‌ها در برابر کرک و حرکت بازی‌ها به سمت اتصال اینترنت - ژوانا

خرید بازی‌هایی با قفل شکسته و یا اصطلاحاً «کرک شده» در بازار برخی کشورها از جمله ایران امری متداول است. از آنجایی که قیمت بازی‌ها، خصوصاً عناوین AAA به مقادیر بالایی می‌رسد، بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند که از نسخه‌های کرک شده و کپی استفاده کنند. برای سال‌های متوالی نبردی سخت مابین توسعه دهندگان بازی و تیم‌های قفل شکن در جریان است. در ادامه به سراغ برخی بازی‌های مطرح جهان رفته تا بدانیم که قفل‌های آنها چقدر پس از انتشار در برابر شکسته شدن دوام آورده‌اند؛ با شهرسخت افزار همراه باشید.

بسیاری از بازی‌ها، حتی در عناوین داستانی و آفلاین، به سمت اجرا در حالت آنلاین پیش می‌روند. ناشران و توسعه دهندگان بازی بر این عقیده هستند که دلیل آنلاین بودن این عناوین، دریافت بلادرنگ و آنی برخی آپدیت‌ها است. با این وجود می دانیم که دلیل اصلی این اقدام جلوگیری از کرک بازی است. در صورت اجرای بازی‌ها به صورت آنلاین، تیم‌های قفل شکن امکان کرک بازی را از دست داده و در صورت استفاده از نسخه‌های کپی، کمپانی سازنده می‌تواند بازی را به اصطلاح «بن» کند.

از جمله این عناوین می‌توان به بازی Ghost Recon: Breakpoint اشاره کرد؛ این بازی حتی در حالت داستانی نیز نیاز به اتصال دائم به شبکه اینترنت دارد. برای تجربه بازی Call Of Duty: Modern Warfare هم نیازمند اتصال دائم به شبکه اینترنت هستید. ظاهراً قفل‌های نرم افزاری در برابر تیم‌های قفل شکن در سراسر جهان شکست خورده و حال توسعه دهندگان و ناشران بازی برای حفاظت از آثار خود، به سمت اجرا در حالت آنلاین روی آورده‌اند.

GAME-03.jpg

حفاظت از حقوق مادی و معنوی بازی‌ها، مسئله‌ای است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. تیم‌های توسعه دهنده شامل ده‌ها برنامه نویس و کارمند، برای مدت‌های طولانی بر روی ساخت یک عنوان مشغول به کار بوده و این در حالی است که پس از انتشار، با یک کرک ساده تمام زحمات آنها به باد می‌رود. برخی گزارش‌های رسمی و غیر رسمی حاکی از آن هستند که چند ناشر و کمپانی سازنده بازی، با تیم‌های کرک وارد همکاری شده و در قبال پرداخت مبالغی، از آنها درخواست کرده‌اند که با عناوین تولید شده آنها کاری نداشته باشند!

این مسئله تنها محدود به بازی‌ها نبوده و سازندگان کنسول‌های بازی نظیر Microsoft و Sony هم با آن دست به گریبان هستند. حال با اجرای روند ارتباط اینترنتی بازی حتی در حالت داستانی، به نظر می‌رسد که زمان خداحافظی با بسیاری از عناوین کرک شده فرا رسیده است. از سوی دیگر، اجبار به اتصال دائمی به اینترنت هم می‌تواند به نوعی در فروش بازی تأثیر منفی بگذارد؛ اما قاعدتاً حجم این تأثیر گذاری به مراتب کمتر از انتشار عناوین کرک شده است.

GAME-04.jpg

در ادامه به سراغ برخی از عناوین سال‌های اخیر رفته تا بدانیم که قفل‌های آنها چند روز در برابر تیم‌های قفل شکن و کرک دوام آورده‌اند.

بازی FIFA 2017 توسط تیم Steampunks و پس از ۲۸۷ روز کرک شد.

بازی پُر طرفدار GTA San Andreas هم توسط تیم Clonecd و پس از ۳۶۲ روز کرک شد.

  • بازی Mass Effect Andromeda

بازی Mass Effect Andromeda تنها ۱۲ روز پس از انتشار توسط تیم CPY کرک شد.

بازی Syndicate تنها ۴ روز پس از انتشار توسط تیم Skidrow کرک شد.

بازی Hitman 2 تنها در عرض یک روز توسط تیم Fckdrm کرک شد.

بازی Borderlands 3 توسط تیم Codex و ۴۶ روز پس از انتشار کرک شد.

  • بازی Wolfenstein: Youngblood

بازی Wolfenstein: Youngblood توسط تیم Codex و ۲۱ روز پس از انتشار کرک شد.

بازی Forza Horizon 4 توسط تیم LOOTBOX و ۳۱۰ روز پس از انتشار کرک شد.

  • بازی Ace Combat 7: Skies Unknown

بازی Ace Combat 7: Skies Unknown توسط تیم CPY و ۱۴ روز پس از انتشار کرک شد.

بازی Resident Evil 2 توسط تیم Codex و ۷ روز پس از انتشار کرک شد.

بازی Battlefield V توسط تیم CPY و ۲۲ روز پس از انتشار کرک شد.

بازی FIFA 2019 توسط CPY و ۶۳ روز پس از انتشار کرک شد.

بازی PES 2019 توسط تیم CPY و ۸۷ روز پس از انتشار کرک شد.

بازی Gears of War 4 توسط تیم Codex و ۵۱۷ روز پس از انتشار کرک شد.

  • بازی Far Cry New Dawn

بازی Far Cry New Dawn توسط تیم Codex و ۷ روز پس از انتشار کرک شد.

بازی Metro Exodus توسط تیم CPY و ۵ روز پس از انتشار کرک شد.

بازی Crackdown 3 توسط تیم Codex و ۴ روز پس از انتشار کرک شد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 180 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.