دریچه تکنولوژی آیا خرید کارت گرافیک از ماینرها کار درستی است؟ (+تست RTX 2080 Ti بعد از 18 ماه ماین در بازی‌ها) - ژوانا

خرید کارت‌های گرافیک بعد از ماینینگ و یا خرید کارت گرافیک از ماینرها به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات گیمرها مبدل شده است. نگرانی از میزان کاهش عملکرد و یا خرابی کارت‌های گرافیک در اثر ماین. در این مطلب به سراغ یک آزمایش جذاب خواهیم رفت؛ تست RTX 2080 Ti بعد از ۱۸ ماه کار ماینینگ و استخراج رمزارز.

می دانیم که کارت‌های گرافیک مورد استفاده در سیستم‌های استخراج رمزارز و ماینینگ، زیر فشاری طولانی مدت بخشی از کارایی خود را از دست داده و درست به همین علت است که تعداد زیادی از آنها بعد از مدتی توسط ماینرها به فروش می‌رسند. در اینجا یک سؤال مهم به وجود می‌آید؛ آیا خرید کارت‌های گرافیک بعد از ماین مقرون به صرفه است؟

دو نکته در پاسخ به این سؤال نهفته است؛ نخست میزان کاهش عملکرد آنها بعد از ماین و دوم آمار خرابی. نکته نخست که همان میزان کاهش عملکرد کارت گرافیک پس از دوره ماین یا استخراج رمز ارز است، با ویدیوی انتهای مطلب قابل تشریح است. در این ویدیو کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti را خواهیم دید که پس از ۱۸ ماه استخراج رمزارز، در بازی‌هایی نظیر Cyberpunk 2077، Battlefield V و Assassin’s Creed Valhalla مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

TX2080-1.jpg

نرخ فریم کارت گرافیک ماین شده با یک نمونه نو و تازه نفس RTX 2080 Ti مقایسه شده است. به طور میانگین، RTX 2080 Ti بعد از یک دوره ۱۸ ماهه ماین سنگین، ۱۰ درصد از کارایی خود در اجرای بازی‌ها را از دست داده است. این احتمال وجود دارد که این مقدار در استخراج رمزارزها بیشتر هم باشد. در نتیجه کارت گرافیک RTX 2080 Ti که از ماینرها خریداری می‌کنید، می‌تواند در بخش عملکرد و پرفورمنس، بین ۵ تا ۱۵ درصد از کارایی خود را از دست داده باشد.

اما در زمینه نکته دوم که آمار خرابی است، هیچ داده رسمی وجود ندارد. به جرات می‌توان گفت که در زمینه آمار خرابی کارت‌های گرافیکی که توسط ماینرها مورد استفاده قرار گرفته و سپس به گیمرها فروخته می‌شوند، اطلاعات دقیق در دست نیست. علی رغم این موضوع، به شما یادآور می‌شویم که تجارب و همچنین قواعد دنیای سخت افزار حاکی از آن است که نباید در انتظار عملکردی خیلی خوب برای قطعات الکترونیکی و سیستم تهویه باشید.

برای درک بهتر این مسئله، بد نیست بدانید که تمامی قطعات الکترونیکی و حتی فن‌های مورد استفاده در کارت‌های گرافیک دارای طول عمری خاص هستند. از آنجایی که فن و یا فن‌های خنک کننده کارت‌های گرافیک مورد استفاده در ریگ‌های ماینینگ همواره با بالاترین دور خود و با کمترین زمان استراحت مشغول به کار هستند، بخش اعظم کارایی و طول عمر خود را در همان ریگ‌های ماینینگ مصرف می‌کنند.

قطعات و اجزای الکترونیکی نظیر انواع خازن، چوک، مقاومت و قطعات SMD نیز در بالاترین سطح از عملکرد خود، مدت زمان طولانی را صرف خدمت رسانی به ماینرها می‌کنند. در نتیجه این احتمال وجود دارد که کارت گرافیکی که از ماینرها خریداری می‌کنید، طول عمر چندانی نداشته و صرف نظر از کاهش عملکرد و کارایی، به خرابی‌های سخت افزاری زودهنگام برخورد کنید. در نهایت باید بگوییم که انتخاب با شما است؛ اما پیشنهاد ما به شما چیست؟

در صورتی که توان خرید یک کارت گرافیک مانند RTX 2080 Ti را ندارید، به جای خرید آن از ماینرها با قیمت کمتر، یک کارت گرافیک رده پایین‌تر اما آکبند و نو را تهیه کنید. در ادامه از شما دعوت می‌کنیم که به مشاهده ویدیوی مقایسه عملکرد RTX 2080 Ti در بازی‌ها، ۱۸ ماه پس از استفاده در استخراج رمزارز یا همان ماینینگ بپردازید:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 171 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها