دریچه تکنولوژی آیا کارت گرافیک CMP 90HX با معماری آمپر جلوی ماینرها را خواهد گرفت؟ - ژوانا

چندی پیش شاهد اخباری مبنی بر استفاده معماری قدیمی‌تر انویدیا در کارت‌های گرافیک CMP HX بودیم که به طور خاص برای جدا سازی ماینرها از گیمرها معرفی شده‌اند. در ابتدا اخباری در راستای استفاده انویدیا از معماری قدیمی خود، بدون سر و صدای رسانه‌ای منتشر شده بود که ظاهراً منجر به خیزش ماینرها به سمت کارت‌های گرافیک گیمینگ شده بود. اما داستان با کمی تفاوت، گیمرها را نگران یا خوشحال می‌کند.

انویدیا به تازگی کارت‌های گرافیک سری CMP HX را برای ماینرها معرفی کرده است تا بدین ترتیب از هجوم آنها به کارت‌های گرافیک GeForce RTX 30 جلوگیری کند. علی رغم فروش بالا و سوددهی زیاد این شرکت که در آخرین گزارش‌های مالی نیز درج شده است، باید بگوییم که این کمپانی همچنان ناتوان از تأمین تقاضای بالا است.

در روزهای اخیر اخباری با این مضمون که انویدیا از معماری پیشین خود (Turing) در کارت‌های گرافیک CMP HX منتشر شده بود؛ بدین ترتیب گیمرها خوشحال بودند که انویدیا تمرکز معماری جدید Ampere را تنها برای سری گیمینگ قرار داده و ماینرها ناراحت از عملکرد پایین‌تر سری CMP HX. این خانواده شامل مدل‌های CMP 30HX، CMP 40HX، CMP 50HX و CMP 90HX می‌شوند.

MHX-2.JPG

حال می دانیم که سه کارت گرافیک نخست از ریزمعماری Turing استفاده کرده و دارای ۱۲۵ تا ۲۵۰ توان مصرفی هستند. دو مدل نخست نیز در ماه مارچ وارد بازارهای جهانی خواهند شد. حال در خبری جدید، متوجه شدیم که بر خلاف سه مدل نخست، انویدیا در پرچمدار گروه یعنی CMP 90HX از معماری جدید آمپر استفاده می‌کند. پس دست کم یک کارت گرافیک از سری ماینینگ انویدیا، با ریزمعماری ۸ نانومتری Ampere همراه است.

MHX-3.JPG

توان استخراج رمزارز CMP 90HX نزدیک به دو برابر بیشتر از CMP 50HX بوده و از تراشه پرچمدار یعنی GA102-100 استفاده می‌کند. GA102 در محصولاتی مانند پرچمداران RTX 30 و کارت گرافیک غیر گیمینگ RTX 6000 هم استفاده شده است. این کارت گرافیک ۱۰ گیگابایتی که در ماه مه عرضه خواهد شد، در حال حاضر تنها مدل از سری ماینینگ انویدیا است که به تراشه‌های آمپر مجهز شده است. در نتیجه این امکان وجود دارد که ماینرها همچنان به سمت مدل‌های گیمینگ کشیده شوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 139 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها