دریچه تکنولوژی احتمال پشتیبانی پردازنده های AMD Zen 4 از AVX-512 و از دست رفتن برتری اینتل - ژوانا

روز گذشته جزئیات مختلفی درباره پردازنده‌های سری EPYC 7xx4 با ریزمعماری نسل پنجمی AMD Zen4 منتشر شد که با کُد Genoa شناخته می‌شوند. شایعات برای این پردازنده‌ها وجود ۹۶ هسته پردازشی، کنترلر حافظه ۱۲ کاناله DDR5 و پشتیبانی از PCIe 5.0 را دست نشان کرده‌اند اما حالا پشتیبانی از AVX-512 هم مطرح شده است. در صورتی که این پردازنده‌ها از AVX-512 پشتیبانی کنند شرایط برای رقیب دشوارتر خواهد شد.

بر اساس یک اسلاید منتشر شده از سوی  Chiphell که آن را به AMD نسبت می‌دهد، هسته‌های پردازشی Zen4 از دستورالعمل‌های AVX-512 و فرمت BFLOAT16 پشتیبانی می‌کنند. AVX-512 یک افزونه برای معماری مجموعه دستورالعمل x86 است. هر دو قابلیت مزبور امروزه به طور گسترده در محاسبات مرتبط با یادگیری ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرند و از نظر بازاریابی بسیار حائز اهمیت هستند.

در حقیقت پشتیبانی از AVX-512 یکی از برتری‌های پردازنده‌های اینتل نسبت به سری AMD EPYC است اما اگر این شایعه صحت داشته باشد، اینتل یکی دیگر از برتری‌های خود را از دست می‌دهد.

انتظار می‌رود پردازنده‌های سرور AMD EPYC Genoa با ریزمعماری Zen4  سال ۲۰۲۲ میلادی از راه برسند. پیش از آن AMD پردازنده‌های سرور Milan را با ریزمعماری نسل سومی Zen3 معرفی خواهد کرد، بنابراین هنوز فاصله زیادی با Genoa باقی است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 144 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها