دریچه تکنولوژی استفاده همزمان چندین نفر از یک کامپیوتر معمولی با زیروکلاینت - ژوانا

در این مطلب در مورد اینکه چه دستگاهی را می توان به جای رایانه ها در مجموعه ها جایگزین کرد صحبت می کنیم. و اینکه چگونه از یک کامپیوتر core i5 با رم ۱۲، همزمان چندین نفر می توانند استفاده کنند. اول از همه در مورد اینکه زیروکلاینت ها چی هستن و چگونه می توانند جای کامپیوترها را بگیرند صحبت می کنیم

زیروکلاینت چیست؟
Zero client ها دستگاه های کوچک، در بعضی مدل ها به اندازه یک کف دست، دارای وزنی کم، با قابلیت نصب بر روی پشت مانیتور می باشند. که شما می توانید از زیروکلاینت ها به جای کیس های کامپیوتری در مجموعه و یا شرکت خودتون استفاده کنید. در واقع زیروها یک Access Terminal می باشند که اطلاعات را از سرور می گیرند و از طریق شبکه بر روی صفحه نمایش نشان می دهند. زیروها فاقد رم، هارد، پردازنده های قوی و فن می باشند. به همین دلیل تمام قدرت و پردازش خود را از سرور می گیرند. یعنی تمام پردازش های موجود بر روی سرور انجام شده و مختصات تصاویر مربوط به کاربران از طریق شبکه و پروتکل های موجود همچون rdp، ddp، PCoIP و Citrix راه اندازی شده بر روی شبکه ارسال می شوند. زیروها در این مرحله به عنوان یک درگاه عمل کرده و با استفاده از پردازنده ای که دارند اطلاعات رندر شده را از سرور دریافت و به کاربر مربوطه نشان می دهند.

چه طوری یک زیروکلاینت رو نصب کنیم ؟

image_39514edaebc0166e6bd4e52c2e9e6aae45f31f37.jpg

برای راه اندازی زیروها ابتدا باید یک سرور مناسب انتخاب کرد. این سرور می تونه هم یک سرور hp باشه و هم می تونه یک کامپیوتر معمولی با رم ۱۲ و پردازنده core i5 باشد. اکثر زیروکلاینت ها با پروتکل rdp کار می کنند و می توان آن ها را بر روی یک کامپیوتر معمولی راه اندازی کرد. به طور کلی برای راه اندازی زیروها نیاز به یک سرور می باشد. زیرا زیرو کلاینت ها برای کار کردن به یک سرور وابسته می باشند و از خود چیزی ندارند و نمی توانند جداگانه کار کنند. ابتدا باید یکسری ملزومات را قبل از راه اندازی مورد توجه قرار داد.

نکات مهم در هنگام خرید زیروکلاینت

  1. اول اینکه باید نوع کاربری خود را انتخاب کنیم. یعنی اینکه چه توقعی داریم و می خواهیم چه کاری انجام دهیم.
  2. دوم اینکه چه تعداد کاربر می خواهند از زیرو کلاینت استفاده کنند. قطعا سرور مورد نیاز ۲۰ کاربر با سرور مورد نیاز ۵ نفر متفاوت می باشد.
  3. در مرحله بعد باید نوع پروتکلی که می خواهیم زیروها را بر روی آن اجرا کنیم مشخص کنیم. پروتکل های مختلفی وجود دارند و متناسب با کارائی مورد نظر و دستگاه باید یکی را انتخاب کنیم و بر روی شبکه خود اجرا کنیم.
  4. پس از انتخاب پروتکل مورد نظر باید سرور را راه اندازی کنیم. معمولا راه اندازی یک سرور hp با پروتکل rdp کار زیاد سختی نیست. حتی پروتکل rdp به دلیل سادگی در اجرا را می توان بر روی یک کامپیوتر معمولی راه اندازی کرد. و با یک جستجوی کوچک در اینترنت نحوه راه اندازی آن ها مشخص می شود. پس از راه اندازی و کانفیگ سرور مورد نظر کافیست دستگاه های خود را در محل کاربر نصب کنیم. و موس،کیبورد و مانیتور را به آن ها وصل کنیم. و با وارد کردن آدرس ip سرور، زیرو مورد نظر به سرور متصل شود و به راحتی از محیطی که در اختیار ما قرار می گیرد لذت ببریم.

چه نوع زیروکلانتی متناسب با کار ما می باشد؟

image_c3930f3cdc7186200948c6db77aa4b727b06698e.jpg

انتخاب یک زیرو و یک پروتکل خوب می تواند خیال شما را از اتفاقات و نگرانی های آینده راحت کند. اگر می خواهید فقط در حد آفیس کار کنید و چرخی در اینترنت بزنید می توانید از زیروکلایت های مبتنی بر پروتکل rdp بر روی یک کامپیوتر با رم ۱۲ و پردازنده نسل چهارمی core i5 لذت ببرید. این سیستم تا ۵ نفر کاربر زیرو را جواب می دهد. می توان در این مدل از دستگاه زیروکلاینت hp t5740e نام برد که هم دستگاهی ارزان و هم کار کاربران آفیسی را راه می اندازد.

اگر بخواهیم یک پله بالاتر برویم و حرفه ای تر کار کنیم و شبکه خود را مبتنی بر pcoip راه اندازی کنیم می توانیم از دستگاه های مبتنی بر بردهای ترادیسی استفاده کنیم. این دستگاه ها برای انجام کارهای گرافیکی مناسب می باشند. و برای اینکه بتوان از تمام قدرت آن ها استفاده کرد و بر روی پروتکل pcoip راه اندازی شوند باید از یک سرور hp و یا هر سروی دیگر به غیر یک کیس معمولی استفاده کنیم. زیرو کلاینتhp t310 جزو دستگاه های مبتنی بر برد ترادیسی می باشد که فقط بر روی پروتکل pcoip اجرا می شود. و به دلیل استفاده از بردهای ترادیسی برای انجام کارهایی همچون فتوشاپ بسیار مناسب هستند. به دلیل استفاده از بردهای ترادیسی نمی توان از این دستگاه در پروتکل های citrix استفاده کرد.

برای اجرای پروتکل citrix می توان از دستگاه زیروکلاینت mp60 رایان اندیشه مایا استفاده کرد. تمام پروتکل های موجود همچون rdp، pcoip و ICA Citrix را پشتیبانی می کند. همچنین این دستگاه در ۲ نسخه با وافای داخلی و بدون وای فای عرضه می شود. اگر بخواهیم دستگاهی برند و معروف تر را معرفی کنیم می توان از hp t520 نام برد.

در هنگام خرید زیروکلاینت باید به چه نکاتی اهمیت داد؟

اگر بخواهیم دستگاهی بخریم باید به نکات مختلفی توجه کنیم همچون:

  • نوع کاربری که ما از این دستگاه انتظار داریم و کاری که ما میخواهیم با دستگاه انجام دهیم.
  • مقدار بودجه و پولی که داریم.
  • آینده نگری در انتخاب دستگاه.
  • میزان مصرف برق دستگاه.(البته اکثر زیروها تا ۸۰ درصد نسبت به یک کامپیوتر معمولی برق کمتری مصرف می کنند).
  • مدت زمان پشتیبانی دستگاه توسط شرکت ارائه کننده.

مزیت زیروکلاینت ها

Zero client ها مزیت های مختلفی دارند. همچون:

  • به دلیل ماهیتی که دارند خود دستگاه ویروسی نمی شود. چون فاقد هرگونه هاردی می باشند.
  • نیاز به پشتیبانی ندارند. کافیست یکبار بر روی سرور تمام برنامه ها و ویندوز نصب شود.
  • باعث کاهش هزینه ها می شود. هم در مصرف برق صرفه جوئی، و هم نیاز به حضور پشتیبان دائم را در مجموعه ها به حداقل می رساند.
  • عمر مفید دستگاه ها بین ۳ الی ۷ سال می باشد. (این دستگاه ها را نمی توان تعمیر کرد.)
  • مدیریت متمرکز آن ها و جمع آوری اطلاعات در یک نقطه.
  • جا به جایی راحت کاربران. تنها کافیست رمز و پسور کاربر از هر نقطه ای که zero client وجود دارد وارد شود تا کاربر وارد محیط خود شود.
  • به روز رسانی آسان ویندوز و آنتی ویروس برابر است با به روز رسانی تمام سیستم عامل های موجود و کاربران zero client.
  • صرفه جوئی در هزینه اولیه خرید نسبت به یک رایانه. و در دراز مدت باعث کاهش هزینه ها می شود.
  • فضا اشغالی بسیار کم و قابلیت نصب بر پشت یک مانیتور. به خصوص برای مدارس و کافی نت های کوچک که با کمبود جا مواجهه هستند.
  • پشتیبانی از سیستم عامل های مختلف جدید و قدیم. تنها کافیست سرور شما از سیستم عامل موردنظر پشتیبانی کند.
  • قابلیت استفاده از سیستم عامل و برنامه های مختلف مختص به هر کاربر.
  • فاقد هر گونه آلودگی صوتی و حرارتی.
  • اضافه کردن کاربران جدید تنها در چند دقیقه.
  • نرخ خرابی آن ها ۲ درصد در سال می باشد. که همین امر باعث شده خود از دستگاه های پایدار باشد.
  • قابلیت کنترل پهنای باند برای هر کاربر.
  • زیروها مستهلک نمی شوند. زیرا تمام قدرت خود را از یک سرور می گیرند.

معایب زیروکلاینت ها

در کنار همه مزایایی که گفته شد زیرو ها دارای معایب مختلفی هم هستند. از جمله:

  • در صورتی که سرور خاموش شود و یا به هر دلیل کار نکند نمی توان از هیچ دستگاه zero client استفاده کرد.
  • در ۹۵ درصد موارد امکان تعمیر دستگاه وجود ندارد. زیرا آن ها فقط دارای یک برد و پردازنده می باشند.
  • بعضی از زیروکلاینت ها دارای لایسنس می باشند و در صورتی که فعال نشوند نمی توان از آن ها استفاده کرد. در بعضی مدل ها لایسنس باید هر ماه تمدید شود. این موارد در ۵ درصد دستگاه وجود دارد.

سلب مسئولیت: مطالب منتشرشده در بخش رپورتاژ آگهی توسط شرکت‌های ثالث تهیه شده و جنبه تبلیغاتی یا بیانیه خبری دارند. این مطالب صرفاً بازنشر شده و شهرسخت‌افزار مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 147 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 25 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها