دریچه تکنولوژی اولین تصاویر از شتاب دهنده گرافیکی BI چین منتشر شد - ژوانا

در اواخر دی ماه بود که شرکت چینی Shanghai Tianshu Zhixin Semiconductor که با نام تجاری Tianshu Zhixin شناخته می‌شود نخستین شتاب‌دهنده‌ی گرافیکی ساخت چین با معماری ۷ نانومتری را معرفی کرد. حالا پس از گذشت حدود دو ماه، جزئیات و تصاویر جدیدی از این پردازنده‌ی گرافیکی چینی منتشر شده است که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

شتاب دهنده‌ی پردازش کامپیوتری (GPGPU) چینی که با نام Big Island (به اختصار BI) معرفی شد قرار است رقیبی جدی برای پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و AMD باشد.

پیش از این کمپانی Tianshu Zhixin در معرفی مشخصات شتاب دهنده گرافیکی BI از حضور ۲۴ میلیارد ترانزیستور و معماری خانگی چینی در ساخت این پردازنده‌ی گرافیکی پشتیبانی کننده از پردازش کامپیوتری (GPGPU) خبر داده بود.

همچنین استفاده از فناوری ساخت ۷ نانومتری در کنار بهره‌گیری از تکنیک ۲٫۵D CoWoS برای برقراری ارتباط میان قطعه‌های سیلیکونی احتمال ساخت این شتاب‌دهنده‌ی گرافیکی توسط TSMC را افزایش داده بود که بالاخره در روز چهارشنبه کمپانی چینی Tianshu Zhixin اعلام کرد این پردازنده‌ی گرافیکی در واقع از فناوری ساخت ۷ نانومتری FinFET که در گروی شرکت نیمه‌هادی TSMC است استفاده می‌کند.

علاوه بر آن Tianshu Zhixin با انتشار تصویری در تأیید ادعاهای پیشین نشان داد که پردازنده‌ی گرافیکی GPGPU این شرکت از فرمت‌های اعشاری مختلفی از جمله FP32، FP16، BF16، INT32، INT16  و  INT8 پشتیبانی می‌کند.

bigpgpu2.jpg

گرچه هنوز اطلاعاتی از قیمت BI در دسترس نیست اما به گفته‌ی Tianshu Zhixin، این شتاب‌دهنده‌ی گرافیکی قرار است علاوه بر ارائه‌ی عملکردی تا دو برابر بهتر از محصولات کنونی بازار و مصرف پایین‌تر برق، نسبت کارایی به قیمت بالایی داشته باشد.

bigpgpu3.jpg

bigpgpu4.jpg

bigpgpu5.jpg

ظاهراً طبق اعلام این کمپانی چینی، اکنون بیش از پیش به تولید انبوه و عرضه‌ی شتاب‌دهنده‌ی گرافیکی BI نزدیک شدیم اما هنوز هم جزئیات دقیقی از زمان عرضه‌ی محصول در دسترس نیست. کما اینکه طبیعتاً بحران کمبود تراشه، روند ساخت این محصول را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 144 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 4 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها