دریچه تکنولوژی اوپو بزرگترین برند گوشی هوشمند در چین شد؛ افت هواوی هنوز ادامه دارد - ژوانا

همانطور که می‌دانید تحریم‌های دولت آمریکا علیه شرکت‌های چینی و به خصوص هواوی در یک سال گذشته تاثیر شدیدی روی عملکرد این کمپانی گذاشته است. اما اینطور که پیداست هواوی هنوز هم در حال افول بوده و طبق گزارش اخیر کانتر پوینت، عنوان بزرگ‌ترین برند اسمارت‌فون چین را نیز به اوپو واگذار کرده است.

بر اساس گزارش شرکت تحلیلی معتبر کانتر پوینت (Counterpoint Research)، به تازگی شرکت اوپو (Oppo) برای اولین بار عنوان «بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند در چین» را به خود اختصاص داده است و این امر از دو دلیل کلی نشأت می‌گیرد؛ اولی سقوط هواوی و دومی پیشرفت اوپو.

oppo.jpg

در ژانویه‌ی اخیر شرکت Oppo توانست حدود ۲۱ درصد از بازار چین را در اختیار گیرد و برای اولین بار به صدر جدول بزرگ‌ترین سازندگان گوشی چینی صعود کند. دیگر زیرمجموعه شرکت BBK یعنی ویوو (Vivo) نیز در کنار کمپانی در حال سقوط هواوی با ۲۰ درصد بازار در جایگاه دوم قرار گرفت و اپل و شیائومی نیز با تسخیر ۱۶ درصد بازار چین رتبه‌ی سوم این جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

در نمودارهای زیر رشد شرکت اوپو در چند ماه اخیر را مشاهده می‌کنید. طبق نمودارهای منتشر شده توسط کانترپوینت، سهم اوپو از بازار چین در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ نسبت به دسامبر سال گذشته حدود ۳۳ درصد افزایش یافته است. همچنین سهم این شرکت در بازار چین در ژانویه اخیر نسبت به ژانویه سال گذشته نیز حدود ۲۶ درصد رشد کرده است.

counterpoint.jpg

افزون بر این‌، نمودار منتشر شده پیشرفت گوشی‌های ۵G شرکت اوپو را نیز به صورت جداگانه نمایش می‌دهد و کاملاً مشخص است که نزدیک به ۲۰ درصد از کل اسمارت‌فون‌های ۵G چینی نیز محصول کمپانی اوپو است. همانطور که می‌دانید در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۰ حدود ۶۵ درصد از تمامی گوشی‌های فروخته شده در چین ۵G بوده و این با رشد محصولات ۵G شرکت اوپو نیز هم‌راستا است.

فناوری ۵G در چند ماه اخیر یکی از ضعف‌های بزرگ کمپانی هواوی نیز محسوب می‌شود؛ به دلیل تحریم‌های آمریکا، این کمپانی چینی نمی‌تواند تراشه‌های جدید و پیشرفته را از کمپانی‌های نیمه‌هادی بزرگ خریداری کند.

در اصل شرکت Huawei می‌تواند چیپست‌های ۴G را تولید کند یا آن‌ها را از شرکت‌های چینی خریداری کند، اما برای چیپست‌های ۵G باید از تراشه‌های خریداری شده پیش از اعمال تحریم‌ها استفاده کند که منبع بسیار محدودی محسوب می‌شود. به همین دلیل هواوی تصمیم گرفته است با این منبع محدود بیشتر روی محصولات پرچمدار خود تمرکز کند که سود بیشتری دارند، اما در عوض در تعداد کمتری فروخته می‌شوند.

reno5.jpg

در این راستا اوپو نیز در بازار میان‌رده‌ها پیشرفت چشم‌گیری داشته است. بر اساس گفته‌ی تحلیل‌گران، موفقیت گوشی میان‌رده‌ی Reno 5 و اسمارت‌فون‌های اقتصادی و ارزان قیمت سری A شرکت اوپو که هر دو نسخه‌های ۵G نیز دارند تاثیر بسزایی در اوج گرفتن این کمپانی داشته‌اند.

در این رابطه بخوانید:

– شکایت رسمی هواوی از کمیسیون فدرال آمریکا
– مدیرعامل جدید کوالکام: تحریم آمریکا علیه هواوی مشکل کمبود تراشه جهان را کاهش می‌دهد
– 
– هواوی تایید کرد؛ کسب و کار گوشی‌های هوشمند شرکت آنر واگذار شد
– جو بایدن هم به کمبود تراشه در سطح دنیا واکنش نشان داد؛ فرمان اجرایی برای رفع مشکلات موجود

افزون بر اوپو، افت و سقوط شرکت هواوی برای شیائومی نیز سودآور بوده است. جالب اینجاست که اخیراً برندهای مختلف کمپانی بزرگ BBK در حوزه‌های مختلفی به هواوی فشار آورده‌اند؛ شیائومی هم‌اکنون بخشی از خدمات آنلاین هواوی را تسخیر کرده است و اوپو و ویوو نیز به فروش آفلاین این کمپانی هجوم برده‌اند.

vivo-oppo.jpg

البته باید در نظر داشته که فروش زیربرند آنر (Honor) نیز در افت اخیر شرکت هواوی تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته است. پیش از فروش آنر، تحلیل‌گران سهم شرکت هواوی را در یک سال اخیر دنبال کرده‌اند که در جدول زیر مشاهده می‌شود. همانطور که مشخص است تا پیش از فروش زیربرند آنر دیگر سازندگان گوشی هوشمند حتی به سهم هواوی از بازار چین نزدیک هم‌ نبوده‌اند.

2020.JPG

نظر شما در مورد رشد شدید اوپو و سقوط کمپانی هواوی چیست، آیا هواوی در آینده‌ای نزدیک به دوران اوج خود باز خواهد گشت یا آینده‌ی روشنی برای این شرکت در چند سال آتی نمی‌بینید؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 193 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها