چند ماه پیش بود که قبل از عرضهی گوشی آیفون ۱۲، اپل اعلام کرد دیگر شاهد شارژر و هندزفری درون جعبهی محصولات این شرکت نخواهیم بود. آن زمان اعتراضهای زیادی مبنی بر این تصمیم اپل وجود داشت اما ظاهراً ماجرا هنوز تمام نشده و پایین آوردن هزینه برای اپل، هزینهی دیگری را متحمل ساخته است.
سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده در برزیل به تازگی با مورد اتهام قرار دادن اپل، این شرکت را به دلایل مختلفی از جمله حذف شارژر و هندزفری از جعبه، مشکلات کاربران در بروزرسانی دستگاه و همچنین مصون ماندن اپل نسبت به خدمات پس از فروش و گارانتی، به پرداخت مبلغ ۲ میلیون دلار جریمه محکوم کرد.
اپل برای عرضهی گوشیهای آیفون ۱۲ تصمیم گرفت شارژر و هندزفری را به دلیل آنچه حمایت از محیط زیست در استفاده از منابع طبیعی و همچنین کوچکتر شدن جعبه خواند، از جعبهی محصولات خود حذف کند.
البته این تصمیم در زمان اجرا با مخالفتهای بسیاری همراه بود و اغلب بر این باورند که این تصمیم تنها به اپل در پایین آوردن هزینهی تمام شدهی محصول کمک میکند و همچنین به عقیدهی محافظان محیط زیست، حذف شارژر تأثیر چندانی بر این موضوع نخواهد داشت.
به گفتهی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندهی برزیل (Procon-SP)، اپل همچنین نتوانسته است به کاربران در رفع مشکلات بروزسانی گوشیهایشان کمک کند. همچنین این نهاد با ارسالی پیامی به اپل، پایین آوردن قیمت گوشی در برزیل را خوساتار شده است.
علاوه بر آن Procon-SP مدعی شده است که برزیل از قوانین خاصی برای حمایت از مصرف کننده پیروی میکند که اپل نیز باید به آنها احترام گذارد.
اگرچه مبلغ ۲ میلیون دلاری جریمهی در نظر گرفته شده برای اپل در مقایسه با درآمد ۱۱۱٫۴ میلیارد دلاری این مجموعه تنها در سه ماههی نخست سال ۲۰۲۱ میلادی چندان قابل توجه نیست اما در هر صورت میتواند زنگ خطری برای این برند محبوب باشد.