دریچه تکنولوژی اگر کامپیوتر خود را به ویندوز 11 ارتقا ندهیم چه می‌شود؟ - ژوانا

با توجه به اینکه مدتی است نسخه نهایی ویندوز ۱۱ منتشر شده و پشتیبانی از ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که در صورت عدم بروزرسانی چه اتفاقی برای کامپیوترتان می‌افتد.

در مطلب پیش رو قصد داریم تمامی احتمالات و سؤالات موجود پیرامون ارتقاء سیستم از ویندوز ۱۰ به ویندوز ۱۱ را پاسخ دهیم. با مطالعه این مقاله، بایدها و نبایدهای بروزرسانی به سیستم عامل جدید را خواهید دانست و می‌توانید در صورت نیاز، راه جایگزین خود بجای ارتقاء به ویندوز ۱۱ را آموزش ببینید.

آیا باید به ویندوز ۱۱ ارتقاء دهم؟

با وجود اینکه ویندوز ۱۱ در پاییز سال ۲۰۲۱ منتشر شد، مایکروسافت می‌گوید که مجبور نخواهید بود ویندوز ۱۰ خود را به ویندوز ۱۱ ارتقاء دهید. مانند بروزرسانی‌های بزرگ قبلی در ویندوز ۱۰، شما می‌توانید هر پیشنهادی که مایکروسافت برای آپدیت ارائه می‌کند را با شروع نکردن فرآیند بروزرسانی در بخش Windows Update، رد کرده یا به تعویق بیندازید.

win10-to-win11-2.JPG

به گفته مایکروسافت، تا ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۲ مهر ۱۴۰۴)، هیچ مشکلی برای نگه داشتن ویندوز ۱۰ روی سیستم نخواهید داشت. این شرکت تا آن تاریخ از ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کند و همچنان می‌توانید با خیال راحت از آن در کامپیوتر فعلی خود استفاده کرده و وصله‌های امنیتی مهم را دریافت نمایید.

اما پس از این تاریخ، اجرای ویندوز ۱۰ روی سیستم بسیار خطرناک خواهد شد؛ این بدان دلیل است که مایکروسافت در موعد مقرر شده انتشار بروزرسانی‌های امنیتی جدید برای ویندوز ۱۰ را متوقف خواهد کرد. در واقع اگر کسی بعد از آن تاریخ یک اکسپلویت یا آسیب‌پذیری جدید در ویندوز ۱۰ کشف کند، مایکروسافت برای رفع آن هیچ آپدیتی را منتشر نمی‌کند.

آیا ویندوز ۱۰ با انتشار ویندوز ۱۱ از کار افتاده است؟

همانطور که گفتیم، ویندوز ۱۱ در پاییز ۲۰۲۱ منتشر شده و شما همچنان می‌توانید از ویندوز ۱۰ مانند قبل از انتشار نسخه جدید آن استفاده کنید. در واقع ویندوز ۱۰ به طور خودکار از کار نمی‌افتد.

با انتشار نسخه نهایی ویندوز ۱۱، کاربران ویندوز ۱۰ این فرصت را دارند تا با ورود به بخش Windows Update در تنظیمات ویندوز، روی گزینه بروزرسانی کلیک کرده و به طور رایگان آپدیت نسخه جدید سیستم عامل را دریافت نمایند.

پس از پایان پشتیبانی از ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۲۵ نیز این نسخه همچنان کار خواهد کرد، با این تفاوت که شما در معرض خطر امنیتی بیشتری خواهید بود.

win10-to-win11-3.JPG

اگر نتوانم به ویندوز ۱۱ ارتقاء دهم چه باید کرد؟

ممکن است تاکنون مشخصات کامپیوتر شخصی خود را بررسی کرده و متوجه شده باشید که نمی‌توانید آن را به ویندوز ۱۱ ارتقاء دهید. اگر اینطور باشد، چند گزینه پیش روی شما است.

ایمن‌ترین گزینه خرید یک رایانه شخصی جدیدتر مدتی قبل از آن تاریخ اعلام شده در سال ۲۰۲۵ میلادی خواهد بود. به این ترتیب، جدیدترین و ایمن‌ترین سیستم عامل ویندوز را اجرا خواهید کرد. گزینه دیگر، ادامه استفاده از ویندوز ۱۰ بوده که با خطرات امنیتی قابل توجهی همراه است.

اگر به استفاده از ویندوز ۱۰ ادامه دهم چه اتفاقی می‌افتد؟

هر بار که آپدیتی برای ویندوز منتشر می‌شود، همیشه افرادی هستند که ترجیح می‌دهند حتی زمانی که سیستم‌عامل مورد نظر آنها توسط شرکت توسعه دهنده پشتیبانی نمی‌شود، از نسخه قدیمی‌تر آن استفاده کنند. این روزها می‌توان بسیاری از کاربران را یافت که همچنان از ویندوز ۷، ۸ یا حتی نسخه‌های قبلی این سیستم عامل مانند ویندوز XP  استفاده می‌کنند. این افراد به طور چشمگیری خطرات امنیتی بیشتری را متحمل می‌شوند.

اما در پاسخ به این سوال که کجای این کار می‌تواند مشکل‌ساز شود باید گفت که با اجرای یک نسخه پشتیبانی نشده از ویندوز ۱۰، بیشتر در معرض بدافزارهایی خواهید بود که از شما جاسوسی کرده یا به داده‌های شما آسیب می‌رسانند. این خطرات شامل باج افزارهایی که داده‌های شما را در ازای پول می‌دزدند، نرم افزار RAT که وب کم شما را به خطر می‌اندازد و موارد دیگر می‌شوند.

win10-to-win11-5.jpg

علاوه بر این، پس از چند سال برخی از برنامه‌ها ممکن است پشتیبانی از ویندوز ۱۰ را قطع کنند که اگر نتوانید آن‌ها را به آخرین نسخه‌هایشان به‌روز نگه دارید، شما را در برابر انواع دیگر سوءاستفاده‌های امنیتی آسیب‌پذیر می‌کند.

ایمن‌ترین راه برای ادامه استفاده از ویندوز ۱۰ چیست؟

اول از همه اینکه اجرای ویندوز ۱۰ پس از تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ توصیه نمی‌شود. در واقع انجام یک بروزرسانی ارزش ریسک را ندارد و قیمت سیستم‌های معمولی (حتی کامپیوترهای دست دوم) که می‌توانند ویندوز ۱۱ را اجرا کنند باید تا آن زمان کاهش یافته و ارزش خرید بیشتری برای کاربر داشته باشند.

اما با این حال چنین مواردی نمی‌تواند دلیل کافی برای کنار گذاشتن سلیقه و سیستم عامل ایده‌آل کاربر باشد و کماکان شاید برخی به استفاده از ویندوز ۱۰ اصرار بورزند. این کاربران باید به نکاتی مانند موارد زیر توجه داشته باشند:

  • مرورگر وب خود را همیشه به‌روز نگه دارید.
  • برنامه‌های مورد استفاده خود را آپدیت کنید.
  • از سایت‌های مشکوک یا کلاهبرداری در وب بازدید نکنید.
  • نرم افزار آنتی‌ویروس روی سیستم خود را همیشه به‌روز نگه دارید.
  •  از رمز عبور ایمن استفاده کرده و رمزهای عبور تکراری انتخاب نکنید.
  •  در صورت امکان از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید.
  • پشتیبان‌گیری‌های مکرر از جمله پشتیبان‌گیری‌های آفلاین را انجام دهید.
  • لینک موجود در ایمیل‌های ناشناس را باز نکنید.
  • برنامه‌هایی که از اینترنت دانلود می‌کنید را در صورت معتبر نبودن منبع، باز و اجرا نکنید.

سخن پایانی: بهتر است به ویندوز ۱۱ ارتقاء دهید

چه بخواهیم چه نخواهیم، پشتیبانی از ویندوز ۱۰ به اتمام خواهد رسید و مجبور خواهید شد این بروزرسانی را انجام دهید. اما از آنجایی تا موعد مقرر شده توسط مایکروسافت چیزی بیش از ۳ سال فرصت باقی‌ است، یک تصمیم علقلانه آن خواهد بود که در طی این مدت برنامه‌ریزی برای انتقال به محیط نرم‌افزاری جدید را تدارک دیده و در پایان، پیش از ضرب‌الاجل تعیین شده آپدیت ویندوز ۱۱ را انجام دهید.

win10-to-win11-4.jpg

البته گزینه دیگری نیز وجود دارد و این است که پس از پایان پشتیبانی از ویندوز ۱۰، سیستم عامل لینوکس را روی کامپیوتر خود نصب کنید. این انتخاب که خصوصاً برای توسعه دهندگان نرم‌افزار می‌تواند در خور توجه باشد، راهکاری است که شما را خیل گسترده بروزرسانی‌های مایکروسافت رهایی داده و محیط بسیار بزرگ لینوکس با انبوه قابلیت‌هایش را پیش رویتان قرار خواهد داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 172 views بار دسته بندی : مقاله و آموزش تاريخ : 8 می 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.