دریچه تکنولوژی نگاهی به سرعت SSD اکسترنال ADATA SD600Q؛ چقدر سریع‌تر از فلش مموری؟ [تماشا کنید] - ژوانا

اگر کنسول گیمینگ در اختیار دارید یا با کامپیوتر خود همیشه در حال جابه‌جایی اطلاعات هستید، یکی از بهترین دستگاه‌های ذخیره‌سازی برای شما اس‌اس‌دی اکسترنال خواهد بود. این نوع تجهیز ذخیره‌سازی به دلایلی همچون سرعت بالا، ابعاد کوچک و مقاومت زیاد در مقابل شوک در حال محبوب شدن بین کاربران است. در این مطلب به معرفی مختصر اس اس دی SD600Q ای دیتا پرداخته و عملکرد ادعایی آن در زمینه سرعت و پایداری را بررسی کردیم.

حافظه‌های فلش مموری یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای جابه‌جایی اطلاعات طی سال‌های گذشته بودند که علی‌رغم قابلیت حمل بسیار بالا، محدود ظرفیت را به همراه داشتند. برای رفع این محدودیت هارد‌های اکسترنال به بازار آمدند که ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار بالایی را در اختیار کاربر قرار داده و سریعاً به محصولاتی پرفروش و محبوب تبدیل شدند.

hdd_vs_ssd_bz.png

با این حال، اکنون با یک تجهیز نسبتاً جدید به نام اس‌اس‌دی اکسترنال روبرو هستیم که به دلایلی همچون پیشرفت تراشه‌های NAND و ارزان شدن آن‌ها از یک طرف و افزایش چشمگیر پهنای باند پورت‌های USB از طرف دیگر، در حال تبدیل شدن به یک گزینه جذاب برای ذخیره‌سازی و انتقال بسیار سریع اطلاعات هستند.

ویژگی‌های SSD اکسترنال ای دیتا

هر یک از ابزارهای ذخیره‌سازی مزایا و ویژگی‌های خاص خود را داشته و برای کاربردهای متفاوتی مناسب هستند. به عنوان مثال، اگر به دنبال ذخیره‌سازی بلند مدت داده‌ها و فایل‌های حجیم هستید، شاید همچنان هاردهای اکسترنال بهترین گزینه برای شما محسوب شوند که در ازای ظرفیت بالای فضای ذخیره‌سازی، هزینه بسیار کم‌تری در مقابل انواع SSD به همراه دارند.

ADATA-SD600Q SSD - x900 -09.jpg

اما در صورتی که به دنبال جابه‌جایی بسیار زیاد داده‌ها هستید و سرعت روند انتقال فایل‌ها برایتان حائز اهمیت است، اس اس دی‌های اکسترنال می‌توانند نیازهای شما را در سطح بالاتری برطرف کنند.

به عنوان مثال می‌توان به اس اس دی اکسترنال SD600Q از برند ای دیتا اشاره کرد که علی‌رغم بهره‌مندی از درگاه USB 3.2 Gen1 و ارائه سرعت خواندن و نوشتن به ترتیب ۴۳۰ و ۴۴۰ مگابایت، تنها ۶۰ گرم وزن داشته و می‌توان آن را به راحتی درون جیب خود جای دهید.

ssd-breakdown.jpg

جالب آن است که تراشه‌های NAND در برابر شوک و ضربه مقاومت بسیار بالایی داشته و هم‌زمان خود این محصول نیز به پوشش ضد ضربه مجهز شده تا امنیت اطلاعات کاربر در برابر شوک‌های فیزیکی شدیداً حفظ شود.

ssd-shock-2.jpg

اس اس دی اکسترنال SD600Q ای دیتا در ظرفیت‌های ۲۴۰، ۴۸۰ و ۹۶۰ گیگابایت با گارانتی تعویض ۳ ساله آونگ در بازار ایران موجود شده و در زمان نگارش این مطلب با قیمت حدود ۱٫۵ میلیون تومان برای مدل ۲۴۰ گیگابایتی، ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تومان برای مدل ۴۸۰ گیگابایتی و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای مدل ۹۶۰ گیگابایتی به فروش می‌رسد.

تست عملکرد SSD اکسترنال ای دیتا

در ادامه مطلب به سراغ این حافظه اس اس دی اکسترنال کوچک و بسیار سریع رفته‌ایم تا عملکرد آن را در آموزش‌های گوناگون مورد بررسی قرار دهیم.

در وهله اول اپلیکیشن بنچمارک ATTO مورد استفاده قرار گرفت. این نرم‌افزار فرایند کشینگ (Caching) و همچنین سرعت دستگاه را اندازه‌گیری کرده و عملکرد کلی آن را در بلاک‌های از پیش تعیین شده ۵۱۲ بایت تا ۶۴ مگابایت به صورت نموداری نمایش می‌دهد.

 

ATTO-read.jpg

ATTO-Write.jpg

همان‌طور که از نمودار نتایج این آزمون می‌توان فهمید، اس اس دی اکسترنال ای دیتا توانسته ضمن حفظ پایداری، هم در زمینه خواندن و هم نوشتن اطلاعات سرعت بسیار بالایی را به ثبت برساند.

در مقایسه با فلش مموری نیز عملکرد SD600Q ای دیتا نیز بسیار بهتر بوده است، چرا که فلش مموری‌ها به دلیل تبادل گرمایی ضعیف، نداشتن کنترلر بهینه یا حافظه بافر، در استفاده طولانی مدت دچار افت کارایی چشمگیر یا نوسان سرعت انتقال دیتا می‌شوند.

اپلیکیشن بنچمارک بعدی CrystalDiskMark نام دارد که به عنوان یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای تست حافظه به شمار آمده و انتقال فایل را در دو الگوریتم تصادفی و متوالی بررسی می‌کند.

Crystaldiskmark-Read.jpg

Crystaldiskmark-Write.jpg

همانطور که می‌توان دید، نتایج به‌دست آمده از این تست نیز سرعت ادعایی و اعلام شده توسط ای دیتا یعنی ۴۴۰ و ۴۳۰ مگابایت بر ثانیه را تایید می‌کند. شایان ذکر است که تجهیزات ذخیره‌سازی اکسترنال مثل فلش مموری‌ها معمولاً سرعت دسترسی تصادفی چندان بالایی ندارند، با این وجود اس اس دی اکسترنال SD600Q در این تست سرعت نسبتاً خوبی را به ثبت کرده و به عنوان یک درایو جانبی عملکرد خود را به اثبات رسانده است.

در مرحله بعد کارکرد عملی و واقعی اس اس دی اکسترنال ای دیتا به وسیله مقایسه سرعت کپی کردن فایل‌ها در ویندوز بررسی شد.

ADATA SD600Q SSD -x650 -06.jpg

در گام اول، یک فایل ISO 50 گیگابایتی بر روی درایو کپی شد و سپس از این فایل یک نسخه کپی دیگر ایجاد کردیم. در گام دوم، این روند با یک پوشه بازی که مملو از فایل‌های بزرگ و کوچک با حجم‌های متفاوت است، انجام شد و در نهایت به نمودارهای نتیجه ذیل رسیدیم.

از آنجا که در این تست عملی مدت زمان مورد نیاز برای کپی شدن فایل‌ها اهمیت دارد، بنابراین نتایج به‌دست آمده هرچه کم‌تر باشند بهتر هستند. اس‌اس‌دی اکسترنال SD600Q هم در نوشتن و هم در خواندن روند انتقال اطلاعات عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته و به لطف مدیریت حرارت مناسب نیز توانسته حداکثر سرعت اعلام شده توسط ای‌دیتا را بدون افت کارایی ارائه دهد.

File-transfer-Single.jpg

File-transfer-Multi.jpg

به طور کلی، نتایج به دست آمده از تست‌های فوق‌الذکر حاکی از آن است که برای انتقال یک فایل ۲ گیگابایتی به کمک فلش مموری به نیم دقیقه زمان نیاز خواهیم داشت، در حالی که اس‌اس‌دی اکسترنال این مدت زمان را به ۱۹ ثانیه یعنی حدود نصف زمان ثبت شده توسط فلش مموری، کاهش می‌دهد.

جمع‌بندی شهر سخت‌افزار

اس‌اس‌دی اکسترنال یک محصول جذاب به شمار می‌آید که شاید از نظر برخی کاربران به عنوان رقیب هاردهای اکسترنال توصیف می‌شود. با این حال، هارد و اس‌اس‌دی دنیاهای کاملاً متفاوتی با یکدیگر داشته و هرکدام مزایا، معایب و کاربرهای خاص خود را دارند.

ADATA SD600Q SSD - x650-03.jpg

همان‌طور که گفته شد، هاردهای اکسترنال در ظرفیت‌های بالا به بازار عرضه شده و به لطف قیمت پایین خود بهترین گزینه برای آرشیو و نگهداری حجم زیادی اطلاعات هستند. در طرف مقابل، اس اس دی‌های اکسترنال قرار دارند که نسبت به هاردهای اکسترنال ظرفیت ذخیره‌سازی کم‌تری ارائه می‌کنند. با این حال، سرعت بسیار بالاتری داشته و بهترین گزینه برای جابه‌جایی فایل‌ها محسوب می‌شوند؛ به ویژه اگر در روند کارهای خود با ارسال و دریافت زیاد فایل‌ها سروکار داشته یا سرعت انجام این روند برایتان در اولویت باشد.

بر همین اساس، می‌توان از اس اس دی‌های اکسترنال از جمله ای‌دیتا SD600Q به عنوان حافظه جانبی در کنسول‌های گیمینگ جهت جابه‌جایی دیتای بازی‌ها استفاده کرد.

ADATA SD600Q SSD - x650-08.jpg

در نظر داشته باشید که SD600Q یکی از مدل‌های اولی و پایه اس‌اس‌دی‌های ای‌دیتا به شمار آمده و مدل‌های جدیدتر آن که درگاه USB 3.2 Gen2x2 در اختیار دارند، عملکرد بسیار بهتری از خود به نمایش خواهند گذاشت.

این محصول جذاب گارانتی تعویض سه ساله آونگ را به همراه داشته و برای نسخه ۴۸۰ گیگابایتی باید هزینه حدود ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تومان (در زمان نگارش این مطلب) را پرداخت کنید. اس‌اس‌دی SD600Q یک محصول کوچک، سبک و بسیار سریع است که می‌تواند در مقایسه با سایر وسایل ذخیره‌سازی مرسوم تا ۴ برابر سرعت بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.


در قسمت نظرات، منتظر دیدگاه شما درباره این محصول هستیم.


به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 186 views بار دسته بندی : مقاله و آموزش تاريخ : 23 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.