دریچه تکنولوژی اینترنت چیست؟ حقایق ترسناک و مخفی اینترنت را بدانید! - ژوانا

اینترنت به عنوان مجموعه‌ای جهانی از شبکه‌های بزرگ و کوچک همواره در حال تغییر است. این بدان معناست که نحوه‌ای که کاربران با دستگاه‌های خود در تعامل هستند و چگونگی جستجوی اطلاعات توسط آن‌ها نیز همواره در حال تحول است. با شهرسخت‌افزار و ادامه این مطلب خواندنی همراه باشید.

از کارهای کوچک مانند سفارش غذا گرفته تا فعالیتهای پیچیده مثل امورات مالی بین کشورهای مختلف، همگی بر پایه اینترنت و به سرعت قابل اجرا هستند. تا چندین سال پیش برای باخبر شدن از اخبار روز، مجبور بودیم که هر صبح مسافتی را طی کنیم و به باجه روزنامه فروشی برویم. اما حالا به لطف اینترنت، با یک کلیک به هر روزنامه محلی یا بین‌المللی دسترسی داریم.

فهرست مطالب این مقاله:

– تعریف اینترنت چیست؟
– فرق اینترنت و اینترانت در چیست؟
– فرق اینترنت ADSL و VDSL
– فرق اینترنت ۴G و ۵G
– اینترنت از کجا میاد؟
– اینترنت از کجا به وجود آمد؟
– اینترنت ملی چیست؟
– پول اینترنت به کجا می‌رود؟
– اگر اینترنت ملی شود چه می‌شود؟
– حقایق ترسناک و مخفی اینترنت
– جمع‌بندی

اینترنت به انگلیسی

تعریف اینترنت چیست؟

بایستی گفت که اینترنت مجموعه‌ای جهانی از شبکه‌های بزرگ و کوچک است. این شبکه‌ها به روش‌های متفاوت و متعدد به یکدیگر متصل می شوند تا پیکره‌ای واحد به نام اینترنت را شکل دهند.

پاسخ سوال اینترنت چیست با مفهوم شبکه ارتباط تنگاتنگی دارد. به طور کلی، اینترنت شبکه‌ای است که از اتصال کامپیوتر ها در سراسر جهان شکل گرفته است. دلیل اصلی به وجود آمدن این شبکه عظیم هم، تبادل اطلاعات بوده است.

تعداد زیادی از دستگاه های کامپیوتری و الکترونیکی وجود دارند که این شبکه و برقراری ارتباط را ایجاد می کند. برخی از این تجهیزات در کف اقیانوس‌ها (مانند کابل ها) و برخی در آسمان (مانند اینترنت ماهواره ای و اینترنت استارلینک) وجود دارد.

تعریف اینترنت

فرق اینترنت و اینترانت در چیست؟

اینترنت اطلاعات نامحدودی را در اختیار همه قرار می‌دهد، درحالی‌که اینترانت داده‌ها را در یک سازمان پخش می‌کند. اینترنت دسترسی برای همه را فراهم می‌کند. در مقابل، اینترانت فقط به کاربران معتبر اجازه دسترسی به آن را می‌دهد.

به عنوان فرق اینترنت داخلی و خارجی باید گفت که اینترانت یک شبکه‌ خصوصی است که به یک شرکت یا یک موسسه تعلق دارد. در مقابل اینترنت متعلق به هیچ سازمان واحد یا چندگانه نیست. اینترنت در دسترس همه‌ است در حالی‌ که اینترانت محدود است.

فرق اینترنت ADSL و VDSL

مهمترین فرق مودم ADSL و VDSL در سرعت اتصال به اینترنت است. استاندارد VDSL، سرعت بسیاری بیشتری را نسبت به اتصالات ADSL به کاربر ارائه می‌کند. حداکثر سرعت دانلود و آپلود در اتصال VDSL تا ۱۰۰ مگابایت در ثانیه می‌رسد، در حالیکه این عدد در اینترنت ADSL، نهایتا ۲۴ مگابایت برای دانلود و ۱ مگابایت برای آپلود خواهد بود.

همچنین دسترسی به اینترنت ADSL به طور گسترده و وسیع‌تری انجام می‌شود. اما برای بهره‌ مندی از اینترنت VDSL باید فاصله نزدیکی با مرکز مرتبط با آن داشته باشید. همچنین تعداد محدودی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت، VDSL را به کاربران ارائه می‌دهند.

علاوه بر این با افزایش فاصله از مرکز مخابراتی، قدرت سیگنال دریافتی هر دو مودم ADSL و VDSL کاهش می‌یابد. اما این تضعیف سیگنال در مودم VDSL سریعتر رخ می‌دهد.

فرق اینترنت ۴G و ۵G

اولین تفاوت این دو در سرعت است. با رونمایی از اینترنت ۵G می‌توان به سرعت هایی تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه فکر کرد. تفاوت بعدی اینترنت ۴G و ۵G، در زمان تاخیر آنهاست.

زمان تأخیری که اینترنت ۴G دارد چیزی برابر ۴۰ تا ۶۰ میلی ثانیه است اما این زمان تأخیر در اینترنت های ۵G حداکثر برابر ۱۰ میلی ثانیه است. اگر شما از کاربران عادی اینترنت باشید، این مورد برای شما تفاوت زیادی ندارد اما همین زمان های کوتاه برای گیمرها به شدت اهمیت دارد.

همچنین فناوری ۵G در اینترنت اشیا کاربرد زیادی دارد. البته فرق اینترنت ۴G با ۴٫۵G هم در سرعت و زمان تاخیر خلاصه شده و فرق بین اینترنت ۴G با LTE هم به سرعت آن برمی‌گردد.

اینترنت از کجا میاد؟

اقیانوس خانه بیش از ۷۰۰۰۰۰ مایل کابل زیردریایی است که اینترنت را در سراسر جهان حمل می کند. این زیرساخت حیاتی در مرکز رقابت توسعه بین شرکت‌های بزرگ فناوری در میان قدرتمندترین کشورهای جهان قرار دارد.

شبکه اینترنت، روی اتصالاتی با پهنای باند بسیار بالا استوار است که به آن ستون‌فقرات اینترنت می‌گویند. به کمک این شبکه، همه کشور‌ها به هم متصل می‌شوند و هر کشور حداقل یک تا چندین اتصال به این ستون‌فقرات دارد.

درحال حاضر برای ارائه اینترنت در ایران ۹ دروازه ورودی وجود دارد. این دروازه‌ها، درواقع نقطه اتصال ایران به شبکه اینترنت محسوب می‌شوند. حفظ ارتباط کاربران ایرانی با اینترنت، منوط به صحت عملکرد این دروازه‌هاست.

اینترنت از کجا به وجود آمد؟

در سال ۱۹۵۷ میلادی که شوروی و ایالات متحده در جنگ سرد به سر می‌بردند؛ شوروی اولین ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد. این موضوع سبب نگرانی ایالات متحده آمریکا گردید که مبادا شوروی بتواند بمب هسته‌ای را به خاک آمریکا پرتاب کند و تمام زیرساخت‌ها و خطوط ارتباطی را در این کشور از بین ببرد.

حقایق ترسناک و مخفی اینترنت

در سال ۱۹۶۹ میلادی پروژه تحقیقاتی توسط وزارت دفاع آمریکا بنا شد تا راهی برای ارتباط از راه دور در کنار خطوط تلفن ابداع گردد. اینگونه شد که شبکه‌ای به نام ARPANET ایجاد شد با این رویکرد که اگر قسمتی از شبکه غیر فعال شد، شبکه بتواند به کار خود ادامه بدهد.

رابرت تیلور که برای وزارت دفاع آمریکا کار می‌کرد در ابتدا توانست اتصال چند کامپیوتر در دانشگاه‌های مختلف را با هم برقرار کند تا آن‌ها بتوانند به انتقال اطلاعات با هم بپردازند. به طوری که تا سال ۱۹۷۹ میلادی ۱۵ مکان مختلف به شبکه آرپانت متصل شدند.

در همین حین و در سال ۱۹۷۳ میلادی به ایده‌هایی برای گسترش شبکه آرپانت و ظهور اینترنت اشاره شد. پس از آن بود که شبکه‌های کامپیوتری مختلفی گسترش یافتند و به همدیگر متصل شدند. کم کم با گسترش وب استفاده از اینترنت در بین مردم عادی رواج یافت و این شبکه امروزه به حدی گسترده شده است که زندگی مردم بدون آن تقریباً غیر ممکن به نظر می‌رسد.

اینترنت ملی چیست؟

اینترنت ملی یک پلتفرم بسته مبتنی بر پروتکل‌های اینترنتی است که توسط دولت یک کشور و به عنوان جایگزینی برای اینترنت جهانی و به منظور کنترل اطلاعات و داده‌هایی که در شبکه رد و بدل می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینترنت ملی معمولا دارای سرویس‌هایی است که جایگزین سرویس‌های خارجی می‌شوند. مانند موتور جستجو، سرویس ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و غیره.

می‌توان گفت، اینترنت ملی جهت به وجود آمدن پایه‌هایی مناسب و بادوام برای شبکه اینترانت در ایران طراحی شده است. طبق گفته مسئولان، قرار بر این است که اینترانت ملی ایران جلوی خروج درخواست‌های دسترسی از مراکز داده درون کشوری را بگیرد. در واقع این درخواست‌ها را از طریق ارتباط امن و خصوصی، درون یک شبکه داخلی پردازش می‌کنند.

حق دسترسی به اینترنت

پول اینترنت به کجا می‌رود؟

همانطور که می‌دانید هزینه‌های اینترنت بسته به سرعت و حجم داده‌های تبادل‌شده متفاوت است. شرکت ارتباطات زیرساخت ایران که متولی مدیریت دروازه‌های اصلی اینترنت ایران است، باید بابت نگهداری این دروازه‌ها هزینه‌های مختلفی مانند تعمیر و نگهداری تجهیزات، پرسنل فنی، برقراری خطوط ارتباطی را پرداخت کند. این هزینه‌ها در قالب فروش بسته‌های اینترنتی از کاربران دریافت می‌شود.

اگر اینترنت ملی شود چه می‌شود؟

با ملی شدن اینترنت، برنامه‌ها و وبسایت‌های داخلی موظف به استفاده از دیتاسنترهای ایرانی می‌شوند. به این ترتیب ترافیک داخلی دیگر مانند قبل از کشور خارج نمی‌شود و می‌تواند با سرعت بالاتری انتقال پیدا کند.

همچنین از آنجایی که خدمات و سرویس‌های داخلی وابستگی به سرورهای خارجی ندارند، در مواقع بحران و اختلال اینترنت جهانی می‌توانند به سرویس‌دهی ادامه دهند. افزون بر این به گفته رییس شورای عالی فضای مجازی با ملی شدن اینترنت تمام کاربرانی که از وبسایت‌ها و برنامه‌های ایرانی استفاده می‌کنند از طریق سامانه شاهکار احراز هویت خواهند شد.

حقایق ترسناک و مخفی اینترنت

پیش از اینکه سراغ اعداد و ارقام و حقایقی درباره اینترنت برویم باید به این نکته اشاره کنیم که بیشتر آمار و ارقام مربوط به حقایق ترسناک اینترنت براساس اطلاعات آماری منتشر شده در سال ۲۰۲۲ میلادی هستند.

حقوق اینترنت

  • آمار منتشرشده برای افراد استفاده‌کننده از اینترنت در سال ۲۰۲۲ معادل ۵٫۰۳ میلیارد نفر است؛ به عبارت دیگر بیش از ۶۰ درصد مردم دنیا کاربر اینترنت هستند.
  • قاره آسیا با میزبانی از ۴۹ درصد کل این تعداد، بزرگترین سهم استفاده از اینترنت را داراست.
  • پس از آسیا، قاره‌های اروپا و آفریقا به ترتیب با سهم‌های ۱۶٫۸ درصد و ۱۱ درصد رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.
  • بیشترین تعداد کاربران اینترنت متعلق به کشور چین با رقم ۸۱۸,۹۳۴,۰۰۰ است.
  • ضریب جهانی نفوذ اینترنت تنها ۶۷٫۱ درصد است.
  • امارات متحده عربی در حال حاضر سریع‌ترین سرعت متوسط ​​داده همراه را در جهان را داراست! سرعت اینترنت موبایل در این کشور ۱۳۳.۴ مگابیت بر ثانیه است.
  • تعداد کل وبسایت‌های حاضر بر بستر اینترنت در زمان شروع سال ۲۰۱۹ میلادی رقم قابل توجه ۱٫۹۴ میلیارد است.
  • نخستین وبسایت، info.cern.ch نام داشته و در تاریخ ۶ آگوست ۱۹۹۱ روی بستر اینترنت قرار گرفته است.
  • روزانه بیش از ۷ میلیارد جستجو در گوگل انجام می‌شود که ۱۵ درصد این تعداد کاملاً جدید و منحصر به فرد هستند.
  • ۵۶ درصد از کل ترافیک اینترنت متعلق به منابع خودکار نظیر ابرازهای هک و اسپم و ربات‌ها است.
  • گوگل کروم محبوب‌ترین مرورگر در میان کاربرها است و سهمی ۶۱,۷۷ درصدی را به خود اختصاص داده است.
  • سافاری و فایرفاکس نیز به ترتیب با سهم‌های ۱۵٫۰۹ و ۳٫۱۵ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.
  • تعداد کاربرانی که از طریق گوشی‌های هوشمند از اینترنت استفاده می‌کنند، از کاربران دستگاه‌های رومیزی و دسکتاپ پیشی گرفته است.
  • بیش از ۵۳ درصد ایمیل‌ها از طریق موبایل خوانده می‌شوند.
  • ۹۱ درصد مردم امارات متحده عربی از گوشی‌های هوشمند برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند.
  • بیش از ۹۰ درصد وبسایت‌های برتر الکسا با گوشی‌های موبایل سازگار هستند.
  • کاربران اینترنت در جهان اکنون به طور متوسط ​​۶ ساعت و ۵۳ دقیقه هر روز  آنلاین هستند.
  • ۸۹ درصد از کل زمانی که کاربران به استفاده از اینترنت می‌پردازند به اپلکیشن‌ها اختصاص دارد و تنها ۱۱ درصد آن صرف وبگردی می‌شود.
  • بیش از ۴۰ کاربران صفحاتی که بارگذاری آن‌ها بیش از ۳ ثانیه به طول بیانجامد را بدون خواندن می‌بندند.
  • به طور متوسط، وبسایت‌هایی که در صفحه نخست جستجو گوگل به نمایش در می‌آیند، در کمتر از ۲ ثانیه بارگذاری می‌شوند.

چرا اینترنت ضعیف است؟

جمع‌بندی

اگر نگوییم مهم‌ترین، بدون شک اینترنت را باید یکی از مهمترین اختراعات دوران مدرن دانست. ارتباطی که به انسان‌ها اجازه داد فارغ از راهکارهای قدیم، با هزینه اندک بتوانند با دیگران در آن سوی دنیا ارتباط برقرار کنند. امروزه اشکال مختلف اینترنت به وجود آمده که آن را از انحصار کلی برای ارتباطات انسانی، بسیار فراتر برده است. آینده اینترنت دیگر ارتباط برای ارسال محتوا یا فعالیت‌های کنترلی پایه نیست. طی سالیان آینده هر دستگاهی که در کنار ما قرار گرفته می‌تواند از بستر IoT یا اینترنت اشیا، با دیگر دستگاه‌ها و حتی انسان‌ها ارتباط برقرار کند. شاید روزی برسد که دیگر هیچ دستگاه یا ابزار غیر متصلی به اینترنت وجود نداشته باشد.

در این مطلب به معرفی اینترنت پرداخته و علاوه بر بیان تاریخچه به وجود آمدن اینترنت به تفاوت های اینترنت ۴G، ۵G، ADSL و VDSL پرداخته شد. همچنین در ادامه به سراغ بررسی اینترنت ملی رفته و در انتها هم حقایقی جالب را در مورد اینترنت بیان کرده‌ایم. اما اگر شما هم از وجوه دیگر اینترنت اطلاعات مناسبی داشته یا با چالش روبرو هستید می‌توانید آن را در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 92 views بار دسته بندی : مقاله و آموزش تاريخ : 17 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.