دریچه تکنولوژی اینتل تراشه M1 اپل را با انتشار تست‌های بحث‌برانگیز به چالش کشید - ژوانا

در کنفرانس WWDC 2020 بود که اپل خبر از ساخت پردازنده‌های اپل سیلیکون مبتنی بر ARM داد. درست چند ماه بعد در مراسم «One More Thing» پردازنده Apple M1 با تاکید بر قدرت بالاتر نسبت به رقبا، رونمایی شد. حالا کمپانی اینتل در پاسخ با اپل، قصد دارد دوباره شایستگی‌های از دسته رفته خود را ثابت کند.

بعد از معرفی پردازنده اپل M1 در نوامبر سال ۲۰۲۰، سه دستگاه MacBook Air ،MacBook Pro 13-inch ،Mac Mini نیز که از این پردازنده بهره‌مند بودند، معرفی شدند. این دستگاه‌ها از نظر سرعت و دوام باتری عملکرد مثبتی را از خود نشان دادند.

اینتل نیز بعد از چندین ماه سکوت با پردازنده نسل ۱۱ خود موسوم به «Tiger Lake» دوباره قدم به میدان مبارزه نهاده است تا انتقام خونین خود را از کمپانی اپل بگیرد. آزمایش‌های انجام شده توسط اینتل نشان می‌دهد که چرا و با چه معیارهایی این شرکت تصور می‌کند لپ تاپ‌های ویندوز ۱۰ می‌توانند راه حلی برای شکست پردازنده مبتنی بر ARM اپل باشند.

اینتل برای نشان دادن بالاترین میزان بهره‌وری در آزمایش‌های خود از هر دو نوع تست مفهومی و کاربردی WebXPRT 3 و Microsoft Office 365 استفاده کرده است.

m1-v-intel.jpg

به گفته اینتل، سیستم مبتنی بر پردازنده‌ این شرکت از نوع Core i7-1185G7 با ۱۶ گیگابایت حافظه RAM بوده که حدود ۳۰% سریع‌تر از M1 در مرورگر کروم و برنامه آفیس است. این عدد کاملاً خلاف ادعای اپل درباره عملکرد تراشه ام ۱ بوده است.

m1.jpg

اینتل همچنین ادعا می‌کند که سیستم مبتنی بر i7-1185G7 در برنامه‌های فتوشاپ، پریمیر، لایت روم و ابزارهای هوش مصنوعی در برنامه Topaz Labs حدود ۶ برابر سریع تر از چیپست M1 عمل می‌کند (این آزمایش‌ها بر اساس تست‌های عملی و کاربردی RUG و بر پایه آزمایش‌های داخلی کمپانی اینتل صورت گرفته است).

اینتل EVO در مقابل اپل M1

اینتل EVO را به عنوان دومین نسل از بروزرسانی برای پروژه Project Athena و با هدف تولید بهترین نوت‌بوک‌ها معرفی کرد. بنابراین اینتل از تست‌های Evo برای تقابل با نتایج تراشه ام ۱ اپل استفاده کرده است.

اینتل ادعا می‌کند که روی چیپست M1 در MacBook Pro حدود ۲۵ تست صورت گرفته است که این چیپست  ۸ تست از جمله قابلیت تقویم در برنامه Outlook ، ویدئو کنفرانس در برنامه Zoom و انتخاب تصویر منو در برنامه PowerPoint را نتوانسته با موفقیت انجام دهد. اما اینتل هیچ توضیحی مبنی بر اینکه این مشکلات به چه شکل بوده‌اند ارائه نداده است؛ زیرا این‌ها وظایف بسیار ساده‌ای‌ هستند که به راحتی از پس هر پردازنده امروزی برمی‌آید.

m1-2.jpg

همچنین اینتل در مستندات تست‌های خود نشان می‌دهد که به جای آزمایش روی مدل ۱۶ گیگابایتی MacBook Pro، از  مدل ۸ گیگابایتی استفاده کرده است. همچنین اینتل برای آزمایش باتری به جای استفاده از سیستم مبتنی بر Core i7-1185G7 از یک لپ تاپ Acer Swift 5 با پردازنده Core i7-1165G7 استفاده کرده است که در مقابل MacBook Air در تست باتری (کار با برنامه Netflix) باز هم تا ۶ دقیقه کمتر دوام آورده است.

متأسفانه اینتل عمر باتری MacBook Pro را مشخص نکرده است ولی در آزمایش‌های صورت گرفته توسط رسانه‌ها، محصول اپل نسبت به لپ‌تاپ‌های اینتل تا چند ساعت دوام بیشتری دارد.

Mac-Min2020.jpg

به هر حال باید گفت چیپست M1 هنوز در ابتدای مسیر قرار دارد و به تازگی امسال جایگزین پردازنده‌های شرکت اینتل با معماری X86 در لپ‌تاپ‌های اپل شده است. بنابراین ممکن است در آغاز راه، با مشکلات و نقاط ضعفی روبرو باشد که اینتل با انجام تست‌ها و آزمایش‌های مختلف به آن اشاره کرده است؛ هرچند که این آزمایش‌ها باید در یک محیط کاملاَ بی‌طرف و عادلانه صورت پذیرد. با این حال خیلی از نقدها مانند عدم پشتیبانی M1 از داک‌های گرافیک اکسترنال کاملاً مورد پذیرش است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 117 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 12 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها