دریچه تکنولوژی اینفلوئنسرهای با تعداد دنبال کننده بیش از 500 هزار نفر باید مالیات بدهند - ژوانا

در یکی از نوبت‌های نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی پیشنهادی توسط یکی از نمایندگان در خصوص دریافت مالیات از افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی یا همان اینفلوئنسرها مطرح شد که با رأی مثبت نمایندگان روبرو شد.

امروز را باید یکی از شلوغ‌ترین روزهای مجلس شورای اسلامی در سال ۹۹ پیرامون مسائل ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست که در آن موضوعاتی مانند افزایش قیمت اینترنت در سال آتی و البته موضوع دریافت مالیات از اینفلوئنسرها مطرح شد.

به این صورت به تبصره ۶ ماده واحد لایحه بودجه بندی اضافه می‌شود تا درآمد کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد شود.

در این زمینه هم سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه و به تائید وزیر اقتصاد برساند. سازمان امور مالیاتی همچنین مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آنها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد.

محمدحسین حسین زاده بحرینی، نماینده مشهد که ارائه دهنده این پیشنهاد بود معتقد است:

در حال حاضر بخشی از کسب‌و‌کارها در فضای واقعی و حقیقی شکل نمی‌گیرند، بلکه فضای مجازی و اینترنت فرصت خوبی برای توسعه دولت الکترونیکی و کسب و‌کارهای مجازی است و باید شکل سالم این کسب‌وکارها را تشویق کنیم و مشوق‌هایی در نظر بگیریم.

با توجه به صحبت‌های بحرینی، به دلیل تأثیر و اهمیت کاربر محور بودن این مشاغل و نرخ بالای تبلیغات در آنها بهتر است تدبیری مناسب برای مدیریت درآمدهای آنها اندیشیده شود.

اما نکته جالب توجه این نطق آن است که تلگرام نیز مشمول این طرح شده است. شبکه اجتماعی که مدت‌ها پیش به حکم قضایی فیلتر شده ولی اینفلوئنسرهای داخل آن می‌بایست از قانون جدید تبعیت کنند. البته در مورد اینستاگرام شرایط متفاوت است و همانطور که می‌دانید فعالیت در آن و مشاهده محتوای بدون استفاده از سرویس‌های تغییر آی پی قابل انجام است.

لازم به ذکر است این موضوع تا به حال چندین بار توسط نهادهای مختلف مطرح شده ولی هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسیده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 160 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها