دریچه تکنولوژی برای اولین بار در تاریخ صدای یک سیاره دیگر را بشنوید - ژوانا

مریخ نورد استقامت فوریه سال جاری میلادی روی سطح سیاره مریخ فرود آمد. این فرود موفقیت آمیز که یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های بشر در قرن حاضر به شمار می‌آید، با هدف کشف نشانه‌های حیات در دهانه برخوردی موسوم به «جزرو» انجام شده است. 

اجرای آزمایش های علمی و نمونه‌برداری از سطح مریخ با چالش‌های زیادی همراه است. به همین منظور مهندسین ناسا در ساخت این کاوشگر از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها و ابزارهای علمی در دسترس استفاده کرده‌اند. 

مریخ نورد کنجکاوی به دو میکروفون مجهز است که می‌توانند صداهای ایجاد شده در محیط سیاره سرخ را ضبط و به زمین مخابره کنند. حال ناسا اولین صداهای ارسال شده توسط این میکروفون‌ها را در قالب یک فایل صوتی ۱۶ دقیقه‌ای به صورت خام و بدون دستکاری منتشر کرده است. این‌ اولین صدایی است که از جهانی بیگانه به گوش بشر می‌رسد.

تلاش‌ها برای ثبت صدای مریخ اما به سال‌ها پیش برمی‌گردد. اولین بار «فرودگر مارس پولار» قرار بود با استفاده از میکروفون تعبیه شده در بدنه‌اش به ضبط این صداها بپردازد که کمی پس از پرتاب در سال ۱۹۹۶ سقوط کرد.

nasa_rover_main-1280x720.jpg

کاوشگر استقامت از ۶ چرخ برای راهپیمایی بر سطح مریخ استفاده می‌کند. با توجه به وجود این چرخ‌ها و وزن زیاد این ماشین پیشرفته، حرکت مریخ نورد روی سنگ‌ها و صخره‌های سخت مریخی صدای گوش خراشی ایجاد می‌کند. این فایل ۱۶ دقیقه‌ای مربوط به حرکت تقریبا ۲۸ متری استقامت در طول دهانه جزرو است.

هرچند مهندسین ناسا بعد از بررسی‌ها طبیعی بودن این صداها را تایید کرده اند، در بعضی از قسمت‌های این فایل صوتی نویز قابل توجهی به گوش می‌رسد. متخصصین آژانس فضایی آمریکا اعلام کرده‌اند که با دقت بیشتری اطلاعات رسیده را برای یافتن منشا این نویز بررسی خواهند کرد. البته ناسا نسخه پردازش شده و کوتاه‌تر این فایل صوتی را نیز منتشر کرده که دارای نویز کمتری است.

در این نسخه کوتاه، صدای ایجاد شده توسط این کاوشگر در هنگام عبور از سنگلاخ دهانه جزرو را می‌شنویم که شباهت بسیاری به صدای گردش خودروهای آفرود در بیابان‌های پر از سنگ زمین دارد. می‌توانید برای شنیدن این صداهای ضبط شده به سایت آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا مراجعه کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 165 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها