دریچه تکنولوژی بزرگ‌ترین معامله‌ی تاریخ تکنولوژی در هاله‌ای از ابهام؛ وقتی کوالکام جلوی انویدیا را می‌گیرد - ژوانا

سپتامبر سال گذشته‌ی میلادی بود که انویدیا، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پردازنده‌های گرافیکی، تصمیم گرفت در اقدامی عجیب و شوکه‌کننده، مالکیت معماری تراشه‌ی ARM را به ارزش ۴۰ میلیارد دلار خریداری کند. اما اکنون به‌نظر می‌رسد به ثمر رسیدن این معامله به مذاق بسیاری از شرکت‌های بزرگ عرصه‌ی فناوری از جمله شرکت کوالکام خوش نیامده است.

این معامله قرار است میان Nvidia و یک شرکت خوشه‌ای (کنگلومرا) ژاپنی به نام SoftBank صورت بگیرد که طی آن انویدیا با پرداخت مبلغ ۴۰ میلیارد دلاری حق مالکیت معماری ARM برای تراشه‌های نسل جدید را به دست خواهد گرفت.

۴۰ میلیارد دلار رقمی است که شاید به زبان آوردنش راحت باشد اما این عدد به قدری بزرگ است که در صورت انجام این معامله، آن را به بزرگ‌ترین معامله‌ی دنیای تکنولوژی بدل می‌کند. البته که فناوری تراشه‌های ARM قطعاً ارزش چنین سرمایه‌گذاری هنگفتی را دارد.

امروزه شاهد آن هستیم که ردپای تراشه‌ها در اغلب فناوری‌های نوین دیده می‌شود. از این رو معماری پیشرفته‌ی ARM بخش عمده‌ای از محصولات امروزی را شکل می‌دهند که شاید گوشی‌های هوشمند، خودروها و حتی دیتاسنترها از جمله موارد پرکاربرد این نوع تراشه‌ها باشند.

تا الآن چیزی در حدود ۵۰۰ شرکت از لایسنس معماری ARM برای طراحی تراشه‌های خانگی خود بهره می‌برند. ۹۵ درصد از گوشی‌های هوشمند به تراشه‌های ARM مجهز شده‌اند و همچنین ۹۵ درصد از تراشه‌های تولیدی در کشور چین از این معماری برای ساخت تراشه‌های خود استفاده می‌کنند.

حساسیت این معامله به قدری است که برای انجام گرفتن ابتدا باید توسط نهادهای نظارتی در سراسر جهان مورد تأیید قرار بگیرد. به همین منظور آژانس‌های نظارتی از جمله «کمیسیون تجارت فدرال (FTC) ، کمیسیون اروپا (EC) ، سازمان رقابت و بازارهای انگلستان و اداره‌ی امور تنظیم بازار خارجه‌ی چین» برای اعلام صلاحیت انجام این معامله به صف شده‌اند.

اما ظاهراً جدای از نظر نهادهای نظارتی، بسیاری از شرکت‌های بزرگ قصد بر هم زدن این توافق را دارند. در این میان کوالکام، تراشه‌ساز آمریکایی، سرسختانه ایستاده تا با اعلام مخالفت خود به آژانس‌های نظارتی از تأیید این توافق جلوگیری نماید.

در واقع مجموعه‌ی Qualcomm عقیده دارد، شرکت انویدیا نخواهد توانست نیازهای بی حد و نصاب بازار امروز تکنولوژی را بر طرف کند و شاید این موضوع موجب منع شدن یا محدود شدن دیگر مجموعه‌ها در دسترسی به فناوری پیشرفته‌ی تراشه‌های با معماری ARM شود.

nvidiaarm.jpg

همچنین با توجه به این که در حال حاضر ARM سومین ارائه‌دهنده‌ی بزرگ پردازنده در جهان است، قرار گرفتن چنین امتیازی در دست شرکت بزرگی همچون Nvidia، این مجموعه را بی‌رقیب و یکه‌تاز خواهد کرد.

به دنبال این کار، کمیسسون تجارت فدرال آمریکا فاز دوم بررسی‌های خود را آغاز کرده و قصد دارد با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر از انویدیا، SoftBank و ARM، پشت درهای بسته تحقیقات جدیدی را آغاز کند. این مورد می‌تواند به‌تنهایی اجرای توافق را تا چندین ماه به تعویق بیندازد.

در این بین پنج شرکت و دو سرمایه‌گذار عرصه‌ی تکنولوژی باور دارند این معامله با مخالفت حداقل یکی از آژانس‌های نظارتی به سرانجام نخواهد رسید. این در حالی است که انویدیا از تأیید آن بسیار مطمئن به نظر می‌رسد و اذعان دارد دورنمای این مجموعه برای خرید انحصار تراشه‌های ARM بسیار روشن است و همگی از آن منفعت خواهند برد.

لازم به ذکر است کوالکام در مسیر مخالفت با این توافق‌نامه تنها نیست و غول‌های تکنولوژی همچون گوگل و مایکروسافت هم پا به پای آن مخالفت خودشان را اعلام نموده‌اند که شاید این مورد، شانس قبولی انویدیا در این امتحان بزرگ را حداقل کمتر از قبل کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 142 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 16 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها