دریچه تکنولوژی بهترین برنامه های پاکسازی گوشی اندروید برای مدیریت حافظه‌ و خالی کردن آن - ژوانا

راهکارهای مختلفی برای مدیریت حافظه و حذف فایل‌ها و اطلاعات غیرضروری حافظه‌ داخلی گوشی هوشمند اندرویدی وجود دارد. ساده‌ترین روش، استفاده از برنامه‌های مدیریت حافظه داخلی گوشی اندروید است که در ادامه ۶ اپلیکیشن برتر در زمینه مدیریت حافظه و پاکسازی گوشی اندروید مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند اندروید قدیمی با مشکل حافظه داخلی مواجه هستند. این دسته از افراد برای حل این مشکل، گوشی خود را به تنظیمات کارخانه ریست می‌کنند. البته این راه‌حل موقتی بوده و وقت زیادی را هم از کاربران می‌گیرد. قطعاً روش‌های بهتری برای مدیریت حافظه گوشی اندروید وجود دارد و در همین رابطه در ادامه به معرفی اپلیکیشن‌هایی برای مدیریت حافظه داخلی گوشی اندروید پرداخته‌ایم.

بسیاری‌ از کاربران به نرم افزار ها و اپلیکیشن‌های مدیریت حافظه‌ داخلی گوشی هوشمند اعتماد ندارند. این دسته از افراد معتقدند که اکثر این برنامه‌ها فقط حافظه گوشی را اشغال کرده و به درستی وظایف خود را انجام نمی‌دهند.

اما برنامه‌هایی که در ادامه معرفی می‌شود قطعاً عملکرد خوبی دارند و هیچ چیزی به جز فایل‌های اضافی، غیرضروری و Junk را از گوشی اندروید شما پاک نمی‌کنند.

اپلیکیشن Files گوگل، بهترین ابزار مدیریت حافظه‌ گوشی اندروید

Files، نام اپلیکیشن گوگل برای مدیریت حافظه داخلی گوشی هوشمند است. این برنامه یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راهکارها برای حذف فایل‌های اضافی داخلی گوشی اندروید به حساب می‌آید.

اپلیکیشن Files در درجه‌ اول یک برنامه‌ مدیریت فایل با عملکرد فوق‌العاده بوده و پس از آن یک اپلیکیشن پاک‌کننده‌ حافظه‌ داخلی محسوب می‌شود. برای اینکه بتوان فایل‌های اضافی را از روی گوشی هوشمند پاک کرد، کافی است گزینه‌ Clean را در پایین برنامه لمس کنید.

اپلیکیشن Files گوگل، بهترین ابزار مدیریت حافظه‌ گوشی اندروید

البته بعد از انتخاب این گزینه با بخش‌های مختلفی مواجه می‌شوید که شامل فایل‌های Junk، فایل‌های تکراری، تصاویری که از آنها بکاپ گرفته شده و اپلیکیشن‌های استفاده نشده است.

بهتر است در این قسمت ابتدا بررسی کنید کدام بخش بیشترین فضا را از سیستم شما گرفته و سپس به حذف و پاکسازی آیتم‌های آن بپردازید.

برنامه پاکسازی گوشی اندروید

برای پیدا کردن فایل‌های اضافه در گوشی می‌توان با انتخاب گزینه‌ Browse، به صورت دستی آنها را یافت.

اما پیشنهاد می‌شود بگذارید اپلیکیشن خودش تصمیم بگیرد چه چیزی باید حذف شود؛ چون این کار را بسیار خوب انجام می‌دهد.

اپلیکیشن مدیریت حافظه‌ گوشی اندروید Files گوگل

بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که عملکردی مشابه در زمینه پاکسازی گوشی اندروید دارند، یک سری کارهای اضافی نظیر بهینه‌سازی رم را هم انجام می‌دهند.

اما اپلیکیشن Files یک ابزار بسیار عالی برای پاک کردن حافظه‌ داخلی گوشی هوشمند محسوب می‌شود که خبری از قابلیت‌های اضافه در آن نیست. 

دانلود اپلیکیشن مدیریت حافظه‌ گوشی اندروید Files گوگل

برنامه محبوب پاکسازی گوشی Droid Optimizer

Droid Optimizer را می‌توان یکی از بهترین برنامه ها و اپلیکیشن‌هایی دانست که در زمینه‌ خالی کردن و پاک کردن حافظه‌ داخلی گوشی‌های اندرویدی مهارت بالایی دارد.

این برنامه بیش از یک میلیون بار در پلی‌استور گوگل دانلود شده و بنابراین اصلاً نمی‌توان از آن به‌عنوان یک اپلیکیشن عادی یاد کرد.

برنامه محبوب پاکسازی گوشی Droid Optimizer

رابط کاربری بسیار ساده‌ از مزیت‌های این اپلیکیشن حافظه خالی کن اندروید محسوب شده که کار را برای افراد مبتدی آسان می‌کند. این موضوع را می‌توان در تصاویر به‌خوبی مشاهده کرد.

اپلیکیشن برنامه حافظه خالی کن اندروید

برای شروع کار کافی است فقط یک گزینه را انتخاب کرده تا اپلیکیشن آنچه را که باید از روی گوشی پاک کند. همچنین می‌توان در حین انجام این کار، وضعیت گوشی را در بالای نمایشگر مشاهده کرد.

نکته‌ جالب اینجاست که اپلیکیشن به وضعیت گوشی شما امتیاز می‌دهد. علاوه بر این می‌توان گزینه‌های جانبی دیگر نظیر پاک کردن رم را هم امتحان کرد.

پاکسازی حافظه گوشی اندروید

این اپلیکیشن یک قابلیت جذاب دیگری هم دارد و به کاربر اجازه می‌دهد فرآیند حذف اطلاعات اضافی یا پاکسازی گوشی اندروید را به صورت خودکار انجام دهد. در مواقع نیاز خود اپلیکیشن تصمیم می‌گیرد که چه‌ زمانی و چه فایل‌هایی را پاک کند.

بخش good night scheduler در نرم‌افزار Droid Optimizer باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی توسط گوشی می‌شود.

از قابلیت‌های دیگر این برنامه حافظه خالی کن اندروید می‌توان به پاک کردن دسته‌جمعی اپلیکیشن‌ها اشاره کرد که در برخی مواقع مفید است. شاید این اپلیکیشن در زمینه‌ پاک کردن حافظه‌ داخلی بهترین نباشد اما اگر واقعا به‌دنبال یکی از مجهزترین و جذاب‌ترین اپلیکیشن‌ها هستید، قطعاً Droid Optimizer می‌تواند نیاز شما را برآورده کند.

دانلود برنامه حافظه خالی کن اندروید Droid Optimizer

اپلیکیشن CCleaner – پاکسازی عمیق حافظه گوشی اندروید

CCleaner یکی از معروف‌ترین اپلیکیشن‌های مدیریت حافظه جانبی است که حتی نسخه‌ دسکتاپ آن هم در دسترس قرار دارد.

اپلیکیشنی که البته دیگر برای ویندوز خیلی کاربرد ندارد؛ چرا که از وقتی توسط Avast خریداری شد دیگر شاهد عملکرد خیره‌کننده‌ از آن نبودیم.

اپلیکیشن CCleaner - پاکسازی عمیق حافظه گوشی اندروید

CCleaner یکی از محبوب‌ترین‌ها برای اندروید و گوشی‌های اندرویدی است و طرفداران بسیار زیادی هم دارد. البته این اپلیکیشن هم در نوع خود بهترین نیست ولی می‌تواند نیاز کاربران را برآورده کند.

CCleaner در ابتدا به بررسی حافظه و سپس حذف فایل‌های اضافه می‌پردازد. این برنامه می‌تواند حافظه‌ کش اپلیکیشن‌ها، پوشه‌های خالی و تاریخچه‌ها را هم پاک کند.

مدیریت حافظه گوشی اندروید

این برنامه به یک ابزار مدیریت فایل هم مجهز است. CCleaner رابط کاربری ساده و جذابی داشته و اجازه می‌دهد کاربر اپلیکیشن‌های زیادی را به صورت هم‌زمان پاک کند.

در نهایت هم باید به گزینه‌ System Info اشاره کرد که مواردی نظیر حافظه رم و پردازنده را مانیتور می‌کند و می‌توان خیلی سریع وضعیت آنها را بررسی کرد.

پاکسازی عمیق حافظه گوشی اندروید

استفاده از CCleaner کاملاً رایگان بوده و اصلا نیازی به روت کردن گوشی نخواهد بود. البته می‌توان از نسخه‌ پرو هم استفاده کرد و از یک سری قابلیت‌های اضافه این برنامه مدیریت حافظه اندروید بهره برد. 

دانلود اپلیکیشن CCleaner – پاکسازی عمیق حافظه گوشی اندروید

ابزار All-in-One

مدیریت حافظه‌ داخلی گوشی یکی از ویژگی‌های این اپلیکیشن به حساب می‌آید اما در کنار آن می‌توان وضعیت باتری، دمای پردازنده و گزینه‌‌های دیگر را هم مشاهده کرد.

همه‌ این قابلیت‌ها در اپلیکیشنی محبوب و قدرتمند تحت عنوان All-in-One Toolbox در دسترس کاربران قرار گرفته است.

بهترین برنامه های مدیریت حافظه اندروید

این اپلیکیشن خالی کننده حافظه گوشی اندروید می‌تواند فایل‌های اضافی را از روی گوشی پاک کند، حافظه‌ کش را مدیریت کرده و پوشه‌ها یا فایل‌های بدون استفاده را حذف کند.

تمام این کارها هم فقط با انتخاب یک گزینه برای بررسی وضعیت و سپس انتخاب آیتم دیگر برای پاک کردن بخش‌های اضافی حافظه صورت می‌گیرد.

فرآیند انجام این کار هم تا حد زیادی مشابه پاک کردن فایل‌های اضافی در سایر اپلیکیشن‌ها بوده و چیز جدیدی مشاهده نمی‌شود.

اپلیکیشن خالی کننده حافظه گوشی اندروید

این اپلیکیشن از قابلیت دیگری تحت عنوان Boost بهره می‌برد که حافظه‌ کش را پاک می‌کند و برنامه‌های پس‌زمینه را می‌بندد. البته گزینه‌ +Boost هم وجود دارد که به کمک آن می‌توان تمام این کارها را به صورت خودکار انجام داد.

البته برای استفاده از این گزینه نیازمند تهیه نسخه پولی این برنامه هستید. اگر هم شارژ گوشی رو به اتمام باشد، گزینه‌ Battery Saver می‌تواند تمام فعالیت‌های پس‌زمینه را محدود کند.

بهترین برنامه پاک کننده حافظه گوشی اندروید

قابلیت پاک کردن دسته ‌جمعی اپلیکیشن‌ها در All-in-One Toolbox هم وجود دارد که این برنامه را کاربردی‌تر می‌کند.

ویژگی‌های دیگری نظیر ابزار پیشرفته‌ حذف فایل، بررسی وضعیت وای‌فای هم به این اپلیکیشن اضافه شده است.

همان‌طور که از نامش پیداست، All-in-One Toolbox تمام قابلیت‌های خوب یک اپلیکیشن حذف فایل‌های غیرضروری را درون خود جای داده است.

دانلود اپلیکیشن مدیریت حافظه گوشی اندروید All-in-One Toolbox

نرم افزار مدیریت فایل‌ها توسط SD Maid

SD Maid یکی دیگر از برنامه‌های حذف فایل‌ها یا برنامه‌های غیرضروری در گوشی هوشمند است که در دسترس کاربران قرار دارد.

کار کردن با این اپلیکیشن بسیار ساده است. هنگام باز کردن برنامه چهار گزینه را مشاهده می‌کنید که می‌توان از آنها برای بهبود وضعیت حافظه‌ داخلی گوشی استفاده کرد.

بهترین برنامه پاکسازی گوشی سامسونگ

پس از انتخاب گزینه CorpseFinder، برنامه SD Maid به جستجوی پوشه‌ها یا فایل‌های جامانده از اپلیکشن‌های حذف شده یا چیزهایی مانند آن پرداخته و آنها را پاک می‌کند.

SystemCleaner گزینه بعدی است که عملکرد مشابهی دارد اما به‌دنبال فایل‌هایی می‌گردد که خود اپلیکیشن آنها را برای پاک‌کردن مناسب تشخیص داده است.

برنامه حافظه خالی کن اندروید

AppCleaner هم گزینه‌ سوم است که دقیقاً همین کار را با اپلیکیشن‌ها انجام می‌دهد. البته برای استفاده از این قابلیت باید نسخه‌ پرو SD Maid را تهیه کنید. گزینه نهایی هم Databases نام دارد که پایگاه داده‌ برنامه‌های در حال اجرا را بهینه می‌کند.

برنامه ای برای پاکسازی حافظه داخلی گوشی اندروید

همچنین کاربر هم می‌تواند به صورت دستی به دنبال فایل‌های غیرضروری درون گوشی خود گشته و آن‌ها را پاک کند.

همچنین برای حذف دسته‌جمعی اپلیکیشن‌ها گزینه‌ای در دسترس کاربران قرار دارد. بنابراین می‌توان از SD Maid به‌عنوان یک برنامه ای کامل و جامع برای پاکسازی حافظه داخلی گوشی اندروید
یاد کرد.

دانلود نرم افزار SD Maid برای پاکسازی گوشی اندروید

برنامه Norton Clean – بهترین برنامه پاکسازی گوشی

به غیر از CCleaner، هیچ یک از اپلیکیشن‌های معرفی شده توسط شرکت‌های امنیتی عرضه نمی‌شوند.

اما استفاده از یک اپلیکیشن مدیریت حافظه‌ داخلی گوشی اندروید که با نام Norton Clean گره خورده می‌تواند در نوع خود جذاب باشد.

اپلیکیشن مدیریت حافظه‌ داخلی گوشی اندروید که با نام Norton Clean

نورتون ادعا می‌کند این برنامه می‌تواند تمام فایل‌های غیرضروری را از روی گوشی شما پاک کند. Norton Clean هم در ابتدا به دنبال حافظه‌ کش، فایل‌های غیرضروری و چیزهایی مثل این می‌گردد تا آنها را پاک کند.

علاوه بر این‌ بخشی تحت عنوان Manage Apps هم در این اپلیکیشن دیده می‌شود که تمام اپلیکشن‌های نصب شده بر روی گوشی هوشمند را به شما نشان می‌دهد.

برنامه حافظه خالی کن اندروید

کار کردن با این اپلیکیشن مخصوص پاک کردن حافظه‌ گوشی در مقایسه با سایر اپلیکشن‌ها بسیار ساده است. به طور کلی این اپلیکشن پاک کننده حافظه به داشتن رابطی تمیز، عاری از پیچیدگی و در عین حال مدرن و جذاب معروف است.

این برنامه تمام آنچه که یک کاربر به آن نیاز دارد را در اختیارتان قرار داده و فقط یک یا نهایتاً دو کلیک برای دستیابی به آنچه می‌خواهید، فاصله دارید.

0cleaner19.jpg

Norton Clean برنامه جذابی از لحاظ بهره‌مندی از قابلیت‌های متنوع نیست اما برای پاک کردن فایل‌های غیرضروری، این اپلیکشن می‌تواند نیاز شما را به بهترین شکل ممکن برطرف کند.

البته برای بهره‌مندی از تمام این قابلیت‌ها باید تبلیغات عرضه شده توسط نورتون را هم تحمل کنید. اما در طرف مقابل نه خرید درون برنامه‌ای وجود دارد و نه هزینه‌‌ای بابت اشتراک می‌پردازید. در واقع تمام قابلیت این برنامه پاکسازی گوشی اندروید به صورت رایگان در دسترس قرار دارد..

دانلود برنامه پاکسازی گوشی اندروید Norton Clean

در استفاده از این برنامه‌ها دقت کنید

سیستم‌عامل اندروید استفاده‌ بهینه‌ای از حافظه رم ندارد. اما با این حال در صورتی که حافظه رم تا نهایت پر شود هم مشکل خاصی نخواهد داشت.

در واقع اندروید عمداً این کار را انجام می‌دهد تا گوشی عملکرد بهتری داشته باشد. این سیستم‌عامل به قدری هوشمند هست که بتواند رم را برای اپلیکیشن‌های در حال اجرا بهینه کند.

بیشتر اپلیکشن‌ها از قابلیت‌هایی نظیر RAM boosting بهره می‌برند که باعث آزادسازی فضای رم می‌شوند. اما این قابلیت می‌تواند به‌جای تاثیر مثبت، عملکرد دستگاه را مختل کند.

در همین رابطه بخوانید:

– راهنمای جامع ارتقای رم لپ تاپ (+ آموزش تصویری)

حال چه مشکلی پیش می‌آید اگر با استفاده از اپلیکیشن‌هایی نظیر CCleaner، این فرآیند را مختل کنیم؟

اگر شما از قابلیت Ram Boost اپلیکیشن‌های شخص ثالث استفاده کنید، عملکرد گوشی اندروید مختل شده و در نهایت گوشی اندروید کند می‌شود. این مشکل به‌خصوص در زمانی که می‌خواهید اپلیکیشن‌های در حال اجرا در پس‌زمینه را ببندید، خود را نشان می‌دهد.

بسیاری از گوشی‌های جدید اندرویدی هم روی مصرف انرژی حساسیت زیادی به خرج می‌دهند و حتی اگر مصرف انرژی بیش از حد بالا باشد، خود گوشی اندروید به شما از این بابت اخطار می‌دهد.

البته می‌توانید با دنبال کردن دستورالعمل‌های پیشنهادی سیستم‌عامل گوشی، از مصرف بیش از حد باتری توسط یک اپلیکیشن جلوگیری کنید. با وجود این قابلیت دیگر نیازی به اپلیکیشن‌های شخص ثالث برای مدیریت حافظه و پاکسازی گوشی اندروید نخواهید داشت.

اپلیکیشن خالی کننده حافظه‌ گوشی باید عمدتاً برای حذف فایل‌های غیرضروری استفاده شود. البته در گوشی‌های جدید که غالباً بیشتر از ۶ گیگابایت رم دارند شاید استفاده از اپلیکیشن‌های پاک کننده حافظه گوشی اندروید توجیهی ندارد.

پاک کردن مداوم حافظه‌ داخلی گوشی‌های اندرویدی یک اصل ضروری است. اما اگر از گوشی‌های قدیمی استفاده می‌کنید می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های مذکور برای پیش‌برد نیازتان استفاده کنید.

لطفا نظرات و تجربیات خود را در کامنت ها در مورد استفاده از این برنامه های مدیریت حافظه و پاکسازی گوشی اندروید قراردهید. تیم کارشناسان ژواناهمواره پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 206 views بار دسته بندی : مقاله و آموزش تاريخ : 18 می 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.