دریچه تکنولوژی بهترین توزیع های سیستم عامل لینوکس برای شروع تازه کارها - ژوانا

با توجه به تنوع توزیع‌های مختلف لینوکس، انتخاب توزیع مناسب از این سیستم عامل، به دغدغه‌ای برای کاربران تبدیل شده است. در این مطلب به معرفی بهترین توزیع لینوکس برای تازه کارها و برای کاربرانی که قصد شروع کار با این سیستم عامل دارند می‌پردازیم. اگر به دنبال لینوکس برای شروع کار هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. 

لینوکس برای شروع

اگر از تعریف و تمجیدها و ذکر آزادی و مزایای پرشمار سیستم‌عامل لینوکس برای افراد مختلف بگذریم، نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که این سیستم‌عامل، برای کاربران جدید و تازه‌کار، پیچیدگی‌های زیادی دارد و بسیاری از اوقات، همین پیچیدگی‌ها باعث صرف نظر کردن این کاربران از استفاده از مزایای لینوکس می‌شود. البته این پیچیدگی، بیشتر از این که به خود لینوکس مربوط شود، از متفاوت بودن آن با رقیب پرطرفدارش – ویندوز – ناشی می‌شود. در این مقاله، بهترین توزیع لینوکس برای تازه کارها معرفی می‌شوند. یک انتخاب خوب در اولین گام، می‌تواند تمامی تجربه‌ی آتی کاربر را تحت تأثیر خود قرار دهد.

معمولاً کاربران در ابتدا حتی نمی‌دانند که باید چه انتظاری از لینوکس داشته باشند. روزهای اول استفاده از لینوکس برای کاربران، مثل شنا کردن در خلاف جهت جریان آب است. ندانستن در مورد این که یک کار را چطور و از کجا باید شروع کرد، باعث سردرگمی و احتمالاً شکست خواهد شد. مهاجران پیش از هر چیز، نیاز به این دارند که بدانند در روند کنار گذاشتن سیستم‌عامل ویندوز، چه چیزی را جایگزین آن می‌کنند.

لینوکس برای شروع

لینوکس، چیزی بالاتر از تنها یک سیستم‌عامل است. لینوکس یک فرهنگ و یک ایده در مورد این است که چگونه افراد می‌توانند در کنار یکدیگر رشد کرده و سهم خودشان را از این پیشرفت همگانی داشته باشند. توزیع‌های مختلفی از سیستم‌عامل لینوکس با ویژگی‌های گوناگونی وجود دارند که هر یک می‌تواند برای بخشی از کاربران مناسب باشد. علاوه بر آن‌ها، توزیع‌هایی هم وجود دارند که به طور خاص، می‌توانند نیازهای کاربران جدید لینوکس را برطرف کنند. این توزیع‌ها در ادامه معرفی می‌شوند.

برترین توزیع لینوکس برای تازه کارها

پیش از رسیدن به بخش اصلی یعنی معرفی بهترین توزیع لینوکس مناسب مبتدی ها ، توجه داشته باشید که در این لیست ترتیب اولویت خاصی رعایت نشده است. ایده‌ی اصلی برای نام بردن از این توزیع‌ها، سادگی طی مراحل نصب سیستم‌عامل، پشتیبانی از سخت‌افزارهای مختلف، سادگی استفاده از آن و در دسترس بودن بسته‌های نرم‌افزاری متعدد در آن‌هاست. ضمن اینکه توزیع‌های دیگری نیز می‌توانند بر اساس سلیقه‌ی هر کاربر، نیازها و نحوه‌ی استفاده‌ی او از کامپیوتر و توانمندی‌ها و دانش او در چنین لیستی قرار بگیرند.

۱٫ اوبونتو

اگر در مورد بهترین نسخه Linux برای افراد مبتدی در اینترنت تحقیق کرده باشید، به احتمال فراوان با نام توزیع اوبونتو (Ubuntu) برخورد کرده‌اید. اوبونتو یکی از توزیع‌های برجسته‌ی لینوکس با تعداد کاربران بسیار زیاد است. این توزیع را می‌توان یک نقطه‌ی شروع عالی برای سفر شما در دنیای لینوکس دانست.

بهترین توزیع لینوکس برای شروع تازه کارها

اوبونتو با شعار «لینوکس برای نوعِ بشر» به وجود آمده است. دلیل این شعار، تلاش‌های گسترده‌ی اوبونتو برای آسان‌تر کردن استفاده‌ی عمومی از سیستم‌عامل لینوکس است. برای استفاده از اوبونتو نیاز به دانش فنی گسترده‌ی کامپیوتر نخواهید داشت. این توزیع تصور گسترده و منفی مبنی بر «لینوکس = خط‌فرمان» را تغییر داده است. این مسئله یکی از نقاط قوت اوبونتو است. به همین دلیل بهترین توزیع لینوکس برای شروع در بین کاربران لینوکس محسوب می‌شود.

نحوه نصب اوبونتو

روند نصب اوبونتو بسیار آسان است. نصب‌کننده‌ی این سیستم‌عامل در زبان‌های متعدد – بله، حتی زبان فارسی! – قابل تنظیم است و در مراحل مختلف، راهنمایی‌های کاملی ارائه می‌کند. حتی می‌توانید پیش از شروع به نصب، اوبونتو را در حالت live امتحان کنید و بخش‌های مختلف آن را ببینید. برنامه‌ی نصب‌کننده‌ی اوبونتو گزینه‌های ساده‌ی زیر را در اختیار شما می‌گذارد:

  • نصب اوبونتو و حذف سیستم‌عامل موجود
  • نصب اوبونتو در کنار سیستم‌عامل موجود (در هر بار بالا آمدن سیستم، می‌توانید سیستم‌عامل مورد نظر را انتخاب کنید)
  • پیکربندی پارتیشن‌ها برای کاربرانی که اطلاعات بیشتری دانند و می‌دانند چطور باید پارتیشن‌بندی کنند.

لینوکس مناسب افراد مبتدی

اوبونتو در سال‌های گذشته از رابط کاربری اختصاصی خود به نام یونیتی (Unity) استفاده می‌کرد و اخیراً به محیط دسکتاپ گنوم (Gnome) بازگشته است. با هرکدام از این دو انتخاب که سر و کار داشته باشید، یک داک عمودی در گوشه‌ی تصویر با عنوان «Dash» برای دسترسی سریع به برنامه‌های پرکاربرد و قابلیت جستجوی سریع  اپلیکیشن‌ها با استفاده از دکمه‌ی سوپر (یا همان لوگوی ویندوز در کیبوردهای معمولِ خودمان) در خدمت شما خواهد بود. همه چیز به سادگی در دسترس است و نگرانی خاصی در این مورد نخواهید داشت.

اوبونتو به کمک روند خودکار شناسایی، دریافت و نصب درایورهای مناسب برای سیستم شما، دردسری در این زمینه متوجه شما نمی‌کند. ضمن این که نصب سیستم‌عامل با نصب برنامه‌های پایه‌ای مثل پخش‌کننده‌ی موسیقی، پخش‌کننده‌ی فیلم، یک مجموعه‌ی آفیس (البته نه آفیسِ مایکروسافت!) و چند بازی ساده همراه خواهد بود.

اوبونتو از مستندسازی و پشتیبانی عمومی بسیار خوبی برخوردار است. انجمن‌های گفتگوی اوبونتو و وب‌سایت عالی Ask Ubuntu در مورد تقریباً تمامی جنبه‌های مختلف مربوط به اوبونتو، راهنمایی‌های کاربردی ارائه می‌دهند. در بسیاری از اوقات، هر سؤالی که برای شما پیش آید، قبلاً توسط کاربر دیگری پرسیده شده و این نکته هم به خوبی رعایت می‌شود که پاسخ‌ها در این وب‌سایت‌ها، توزیع عالی لینوکس برای تازه کارها و بدون دانش فنی بالا باشد.

اوبونتو را می‌توانید از سایت رسمی این توزیع دریافت کنید.

برای رعایت احترام بزرگ‌ترها هم که شده، باید این نکته را اضافه کنیم که اوبونتو بر پایه‌ی توزیع دبیان (Debian) ساخته شده که بسیاری از توزیع‌های معروف لینوکس حاضر، از این توزیع به عنوان زیرساخت خود استفاده کرده‌اند. از این رو اوبونتو یکی از بهترین نسخه های لینوکس برای افراد مبتدی است.

۲٫ لینوکس مینت سینامون

لینوکس مینت چندین سال پیاپی در لیست بهترین توزیع های لینوکس برای مبتدیان در وب‌سایت DistroWatch، در مقام اول محبوبیت کاربران قرار داشت (در حال حاضر در رده‌ی سوم قرار دارد). مقامی که واقعاً شایستگی آن را داشت. این توزیع یک تجربه‌ی دلپذیر، عالی و آسان از کار با سیستم‌عامل لینوکس را در همان ابتدای کار به کاربر نشان می‌دهد.

نسخه لینوکس مینت سینامون Linux برای تازه کارها

لینوکس مینت که نام آن به معنی نعنا است، از یک محیط دسکتاپ به نام Cinnamon به معنی دارچین استفاده می‌کند؛ همین نام‌گذاری‌ها برای کاربران خوش‌خوراک کافی نیست؟! گذشته از شوخی، این محیط دسکتاپ برای کاربرانی که هنوز در روند آشنایی با نرم‌افزارهای موجود در لینوکس قرار دارند، بسیار مفید است. نرم‌افزارها در سینامون به خوبی در بخش‌های مختلفی گروه‌بندی شده‌اند. البته این ویژگی، اتفاق خارق‌العاده‌ای نیست اما برای کاربرانی که هنوز نام نرم‌افزارهای لینوکس و کاربرد آن‌ها را نمی‌دانند، این گروه‌بندی بسیار کاربردی خواهد بود.

لینوکس مینت یک توزیع سریع است و روی کامپیوترهای قدیمی به خوبی اجرا می‌شود. این توزیع بر پایه‌ی توزیع قدرتمند اوبونتو ساخته شده است و منابع نرم‌افزاری آن نیز با اوبونتو مشترک است. در مورد منبع نرم‌افزاری اوبونتو باید بگوییم که اوبونتو بسته‌های نرم‌افزاری عمومی را بعد از آزمون‌های مختلف در مخزن خود قرار می‌دهد. بنابراین کاربران پس از نصب برنامه‌های جدید، نیاز به سر و کله زدن با باگ‌ها و ناسازگاری‌های مختلف نخواهند داشت. موضوعی که می‌تواند باعث پس زدن کاربران تازه‌کار در هر محیط جدیدی باشد.

مینت سینامون از بهترین توزیع های لینوکس برای مبتدیان

کاربران عاشق ویندوز ۷ که از حرکت مایکروسافت به سمت ویندوزهای ۸ و ۱۰ ناراضی هستند، از لینوکس مینت خوششان خواهد آمد. دسکتاپ لینوکس مینت بسیار شبیه به دسکتاپ ویندوز ۷ است. نوار ابزار، منوها، آیکون‌های  مختلف و بخش‌های دیگری از لینوکس مینت مشابه ویندوز ۷ طراحی شده‌اند و کاربران ویندوز، احساس غریبگی نخواهند داشت. پس می‌توان گفت لینوکس مینت توزیع عالی لینوکس برای تازه کارها یی که عاشق ویندوز ۷ است هست.

کارشناسان در اکثر مواقع، لینوکس مینت را برای کاربرانی که قصد مهاجرت از ویندوز به دنیای لینوکس دارند را به عنوان بهترین نسخه Linux برای افراد مبتدی پیشنهاد می‌کنند. این توزیع در عین مشابهت، آن قدر خوب هست که یک کاربر جدید آن را بپذیرد. جدیدترین نسخه‌ی لینوکس مینت را می‌توانید از سایت رسمی آن دریافت کنید.

۳٫ زورین او اِس

بخش اعظم کاربران کامپیوتر، از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنند. و وقتی یک کاربر ویندوز قصد استفاده از لینوکس داشته باشد، حجم زیادی از «فرایند یادگیری» وجود دارد که باید مجدداً طی شود. بسیاری از اعمال کامپیوتری، در حافظه‌ی ما نقش بسته‌اند. برای مثال، برای اجرای یک برنامه، به طور خودکار نشان‌گر ماوس را به سمت گوشه‌ی پایین و سمت چپ تصویر (دکمه‌ی شروع ویندوز) حرکت می‌دهیم. بنابراین اگر بتوانید راهی پیدا کنیم که این عملکردها را در لینوکس آسان کند، نیمی از راه را پیموده‌ایم. برای این کار می‌توانید از زورین اواِس (Zorin OS) استفاده کنید.

نسخه زورین او اس Linux بهترین توزیع لینوکس مناسب مبتدی ها

زورین اواِس هم یک توزیع مبتنی بر اوبونتو است که حجم زیادی روی آن کار شده است تا بهترین توزیع لینوکس برای تازه کارها و پناهندگانی که از سمت ویندوز می‌آیند، باشد. هرچند اکثر توزیع‌های لینوکس برای همه‌ی افراد قابل استفاده هستند، باز هم بعضی افراد در صورت قرار گرفتن در مقابل یک دسکتاپ ناآشنا، انگیزه‌ی خود را از دست می‌دهند. زورین با استفاده از یک رابط کاربری بسیار شبیه به ویندوز، تلاش کرده است تا بهترین نسخه Linux برای افراد مبتدی ها باشد.

مدیر بسته‌های نرم‌افزاری یکی از نقاط قوت عالی سیستم‌عامل لینوکس است اما این مفهوم، برای افراد تازه‌کار، جدید و غریبه است. به همین دلیل، زورین اواِس با حجم بسیار زیادی از نرم‌افزارهای از پیش نصب شده عرضه می‌شود. به احتمال زیاد، تقریباً هر چیزی که به آن نیاز داشته باشید، از ابتدا روی زورین او اس نصب شده است. حتی اگر این برنامه‌ها کافی نباشند، نرم‌افزارهای Wine و PlayOnLinux نیز از پیش نصب شده‌اند و می‌توانید برنامه‌ها و بازی‌های ویندوزی خود را نیز در آن‌ها اجرا کنید.

توزیع zorin os Linux بهترین توزیع لینوکس برای شروع

زورین اواِس از یک موتور مدیریت ظاهر جذاب به نام «Zorin look changer» استفاده می‌کند که گزینه‌های شخصی‌سازی بسیار زیادی برای هرچه شبیه‌تر کردن محیط سیستم‌عامل به سیستم‌عامل‌های دیگر مثل ویندوز ۷، ایکس‌پی، ۲۰۰۰ یا حتی مک را فراهم می‌کند. همیشه می‌توانید احساس کنید که در خانه‌ی گذشته‌ی خود حضور دارید.

زورین OS یک توزیع عالی لینوکس برای تازه کارها

با این ویژگی‌ها، زورین اواِس واقعاً لیاقت حضور در لیست بهترین توزیع لینوکس برای تازه کارها را دارد. با مراجعه به وب‌سایت رسمی این توزیع، می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کرده و آن را دریافت کنید.

۴٫ المنتری اواِس

برای رعایت عدالت، همانطور که توجه ویژه‌ای به کاربران ویندوز و سهولت مهاجرت آن‌ها به لینوکس کردیم، باید یک توزیع مناسب فراری‌های سرزمین MacOS هم معرفی کنیم. المنتری او اس با استفاده از جنبه‌های ظاهری و زیبایی فوق‌العاده‌ی محیطش، توانسته به سرعت رشد کرده و تبدیل به یکی از بهترین نسخه Linux برای افراد مبتدی شود. این توزیع که در ظاهر خود به شدت از مک‌او‌اِس تأثیر گرفته است را بدون اغراق می‌توان زیباترین توزیع لینوکس دانست.

نسخه elemantary او اس Linux بهترین توزیع لینوکس برای تازه کارها

المنتری اواِس یکی دیگر از توزیع‌های مبتنی بر اوبونتو است که همین موضوع نشان‌دهنده‌ی پایداری خوب آن است. محیط دسکتاپ المنتری، پانتئون (Pantheon) نام دارد که در همان ابتدا، شباهت آن با دسکتاپ مک‌اواِس را متوجه خواهید شد. این مسئله مزیتی برای کاربران مک‌اواِس است زیرا در این محیط راحت‌تر خواهند بود و با سرعت بیشتری می‌توانند با سیستم‌عامل جدید هماهنگ شوند. پس می‌توان گفت المنتری او اس بهترین توزیع لینوکس برای شروع کار افرادی است که با مک کار کرده‌اند.

منوی سیستم‌عامل ساده است و می‌تواند بر اساس تنظیمات مورد نظر کاربر، شخصی‌سازی شود. سیستم‌عامل به خوبی کاربر را آزاد می‌گذارد تا به سادگی روی کار خود تمرکز کند. تعداد کمی از نرم‌افزارها به صورت پیش‌فرض روی آن نصب شده‌اند، بنابراین کاربر تازه نیاز به سر و کله زدن با برنامه‌های اضافه‌ای که از پیش نصب شده‌اند نخواهد داشت؛ هرچند که باز هم می‌توان گفت تقریباً تمام چیزهایی که یک کاربر عادی به آن احتیاج دارد، فراهم شده است. برای برنامه‌های بیشتر، المنتری اواِس یک AppCenter تر و تمیز دارد که به خوبی قابل دسترسی و ساده است. همه چیز در یک مکان در دسترس است و می‌توانید دریافت نرم‌افزارهای جدید یا ارتقاء برنامه‌های موجود را با چند کلیک انجام دهید.

توزیع المنتری  Linux برای تازه کارها

استفاده از المنتری اواِس حداقل به تجربه کردنش می‌ارزد و یکی از نسخه های لینوکس مناسب افراد مبتدی محسوب می‌شود. از اینجا می‌توانید این توزیع زیبا را دریافت و امتحان کنید.

۵٫ لینوکس مینت مِیت

هدف تعداد زیادی از کاربرانی که به سمت لینوکس می‌آیند، تمایل آن‌ها برای استفاده از کامپیوترهای قدیمی است. با انتشار ویندوز ۱۰، بسیاری از کامپیوترهایی که در سال‌های پیش، خوب و قدرتمند به حساب می‌آمدند، حالا دیگر به سیستم‌هایی ضعیف و نامناسب تبدیل شده‌اند. یک جستجوی ساده در گوگل، دارندگان چنین کامپیوترهایی را به سمت لینوکس هدایت می‌کند. برای این افراد، لینوکس مینتِ مِیت یک توزیع بسیار مناسب خواهد بود.

مینت میت یکی از برترین توزیع لینوکس برای تازه کارها

مینت با دسکتاپ مِیت (Mate) توزیعی بسیار سبک، کم‌مصرف و در عین حال، زیبا و مرتب است. دسکتاپ میت از زوائد و جزئیات اضافی استفاده نمی‌کند و روی کامپیوترهای ضعیف نیز به خوبی اجرا می‌شود؛ اما این به معنی ضعیف بودن سیستم‌عامل و دسکتاپ آن نیست. سیستم‌عامل در کار شما دخالت نمی‌کند و اجازه می‌دهد آزادانه به فعالیت‌های کامپیوتری خودتان بپردازید. این نسخه یک توزیع عالی لینوکس برای تازه کارها با سیستم‌های ضعیف است.  

همان‌طور که در معرفی لینوکس مینت سینامون ذکر شد، این توزیع بر پایه‌ی اوبونتو شکل گرفته و از پایداری و ویژگی‌های مثبت آن مثل مخازن نرم‌افزاری مطمئن و غنی، مدیریت تنظیمات خوب و نصب آسان درایورها بهره می‌برد. لینوکس مینت با دسکتاپ میت را حتی می‌توانید روی سیستمی با ۵۱۲ مگابایت حافظه‌ی رم و ۹ گیگابایت حافظه داخلی نیز استفاده کنید.

محیط کاربری دسکتاپ میت بسیار ساده و عاری از پیچیدگی‌های ترسناک برای کاربران جدید است و به سادگی می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد به همین دلیل است که جزء بهترین نسخه های لینوکس برای افراد مبتدی محسوب می‌شود. لینوکس مینت با دسکتاپ میت نیز به همراه هر نسخه از این توزیع، در وب‌سایت رسمی آن در دسترس است.

۶٫ لینوکس مانجارو

و اما آخرین مورد از لیست بهترین توزیع لینوکس برای تازه کارها، لینوکس مانجارو است. شاید همه‌ی کاربران قدیمی لینوکس، هدایت یک کاربر تازه وارد به لینوکس در مسیر لینوکس آرچ (Arch) را اشتباه بدانند، اما این مورد اندکی متفاوت است.

لینوکس مانجارو بهترین نسخه Linux برای افراد مبتدی

آرچ به علت روند پیچیده‌ی نصب روی سیستم، یک لینوکس مخصوص حرفه‌ای‌ها در نظر گرفته می‌شود. مانجارو و آرچ خاستگاه مشترکی دارند، اما واقعاً در تمامی جهات، تفاوت‌های گسترده‌ای دارند.

روند نصب لینوکس مانجارو بسیار مناسب کاربران تازه‌وارد است. بخش زیادی از این روند مثل نصب درایورها که از «شناخت خودکار سخت‌افزار» استفاده می‌کند، خودکارسازی شده است. در مانجارو بسیاری از مشکلات مربوط به درایورهای سخت‌افزاری که در توزیع‌های دیگر وجود دارد، جلوگیری شده است و حتی اگر با مشکلی نیز مواجه شوید، پشتیبانی عمومی مانجارو بسیار خوب و جذاب است.

مانجارو Linux بهترین نسخه های لینوکس برای افراد مبتدی

مانجارو از مخزن نرم‌افزاری مخصوص به خود استفاده می‌کند که آخرین نرم‌افزارها در آن نگهداری می‌شوند. در حالی که آماده کردن نرم‌افزارهای به روز برای کاربران، یک اولویت است، تضمین پایداری آن نیز در مانجارو به خطر نمی‌افتد. این، یکی از اولین تفاوت‌ها بین آرچ و مانجارو است. مانجارو انتشار بسته‌های نرم‌افزاری را تا زمانی که پایداری آن‌ها کاملاً بررسی نشده باشد و سیستم را دچار مشکل نکند، به تعویق می‌اندازد. علاوه بر آن، امکان استفاده از مخزن کاربری آرچ نیز روی مانجارو فراهم است، بنابراین هر چیزی که نیاز داشته باشید، همیشه در دسترس خواهد بود.

نسخه manjaro بهترین توزیع های لینوکس برای مبتدیان

لینوکس مانجارو با محیط‌های دسکتاپ بسیار متنوعی مثل اِکس‌اِف‌سی‌ای (XFCE)، کِی‌دی‌ای (KDE) گنوم و سینامون منتشر می‌شود. این توزیع Linux برای تازه کارها متفاوت را می‌توانید از وب‌سایت رسمی آن دریافت کنید.

انتخاب شما برای شروع کار با لینوکس چیست؟

مهاجرت و استفاده از لینوکس نیاز به یک روند یادگیری مخصوص دارد. اما طی این روند، اصلاً چیزی نیست که باعث پشیبمانی شما شود. یکی از توزیع‌ها را انتخاب کرده، فایل ISO آن را دریافت و آن را امتحان کنید. افراد زیادی شما را در این راه حمایت و هدایت خواهند کرد. اگر هم خودتان یک کاربر لینوکس هستید، می‌توانید تجربه یا پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. می‌توانید همین مطلب را نیز با دوستانتان به اشتراک گذاشته و به ورود آن‌ها به دنیای زیبا و آزاد لینوکس کمک کنید.

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید امیدواریم مطالب این بخش در مورد بهترین توزیع لینوکس برای شروع به کارتان آمده باشد و به سوالات و ابهامات شما پاسخ داده باشیم. اگر تجربه استفاده از هر کدام از توزیع هایی که معرفی کردیم را دارید در قسمت ثبت نظر برای ما بنویسید.

سوالات متداول

آیا توزیع فدورا نیز برای افراد مبتدی مناسب است؟

توزیع فندورا نیز یکی از توزیع های لینوکس است که برای همه کاربران از جمله افراد مبتدی مناسب است.

چه توزیع های دیگری از لینوکس برای افراد مبتدی پیشنهاد می کنید؟

از جمله توزیع های دیگری که برای جزء  بهترین نسخه های Linux  برای تازه کارها محسوب می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Linux Lite ، Deepin OS

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 166 views بار دسته بندی : مقاله و آموزش تاريخ : 16 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.