دریچه تکنولوژی تفاوت انواع پردازنده های لپ تاپی اینتل سری H ،P و U - ژوانا

پردازنده های اینتل دارای پسوندهایی هستند تا تمایز و تفاوتی بین کلاس کاری این CPUها ایجاد شود و کاربر بتواند تفاوت پردازنده های لپ تاپ اینتل را درک کند. در این مطلب قصد داریم تفاوت CPU های لپ تاپ اینتل سری H، P و U را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوان با یک نگاه متوجه شد که هر پردازنده برای چه کابری طراحی شده است.

فهرست مطالب این مقاله:

– اهمیت انتخاب پردازنده مناسب برای نیازهای کاربر
– مشخصات فنی و ویژگی‌های پردازنده‌های سری HX
– مشخصات فنی و ویژگی‌های پردازنده‌های سری H
– مشخصات فنی و ویژگی‌های پردازنده‌های سری P
– مشخصات فنی و ویژگی‌های پردازنده‌های سری U
– جمع بندی

اینتل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پردازنده‌های کامپیوتر جهان است. این شرکت به عنوان یکی از بازیگران اصلی در توسعه فناوری کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها شناخته می‌شود و سابقه‌ای طولانی و پرفراز و نشیب در حوزه پردازنده یا CPU دارد.

تفاوت پردازنده سری h با u

اهمیت انتخاب پردازنده مناسب برای نیازهای کاربر

ازآنجایی که پردازنده‌ مرکزی نقشی حیاتی در عملکرد کلی سیستم ایفا می‌کند، توجه به آن‌ هنگام خرید لپ‌تاپ نیز همانند کامپیوترهای دسکتاپ بسیار مهم است. بنابراین، پیش از خرید، باتوجه به نیاز خود حتما پردازنده‌ی مناسبی را مدنظر داشته باشید. 

اگر صرفاً انتظارات معمولی مثل وب‌گردی، نوشتن متن، تماشای فیلم و بررسی اخبار را از لپ‌تاپ خود دارید، پردازنده‌های معمولی نیز از پس این کارها بر می‌آیند و نیاز نیست درگیر جزئیات فنی شوید. اما اگر به تولید محتوا می‌پردازید یا علاقه‌مند به اجرای بازی‌های سنگین گرافیکی هستید، باید پردازنده‌ای قدرتمند با هسته‌های زیاد و پرسرعت انتخاب نموده و نیم نگاهی هم به بودجه‌ی خود بیندازید.

تفاوت cpu سری u و h

طبق آنچه که اشاره شد، انتخاب پردازنده مناسب برای یک لپ‌تاپ به عوامل مختلفی مانند نیازها و بودجه‌ی شما، نوع کاربری (مثلاً: گیمینگ، کاربری عمومی، امور رندرینگ و غیره) و سایر قطعات سخت‌افزاری لپ‌تاپ وابسته است.

شرکت اینتل بسته به نوع پردازنده‌های خود، از ۴ پسوند مختلف برای شناساندن کلاس کاری پردازنده استفاده نموده که به ترتیب با حروف HX، H، P و U مشخص می‌شوند. این پسوندها برای برچسب زدن به کلاس‌های کاری، از رده بالا و مخصوص گیمینگ تا نوع کم مصرف و اقتصادی مورد استفاده گرفته و تفاوت پردازنده های لپ تاپ اینتل را مشخص می‌کنند.

در ادامه این مطلب نگاهی به سیستم نامگذاری پردازده های اینتل لپ تاپ، مشخصات هر سری از پردازنده‌ها در کلاس‌های کاری مختلف می اندازیم و در نهایت فرق پردازنده های سری P و U اینتل را بررسی می‌کنیم. امیدواریم که شما کاربران عزیز با خواندن این نوشتار به راحتی بتوانید معنی پسوند انتهای نام پردازنده های لپ تاپ اینتل را به طور کامل متوجه شده و به مقایسه قدرت پردازنده های لپ تاپ سری H، U و P بپردازید.

تفاوت پردازنده های سری u و p

مشخصات فنی و ویژگی‌های پردازنده‌های سری HX

سیستم نامگذاری پردازده های اینتل لپ تاپ در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ دستخوش تغییراتی شد و این غول فناوری سری جدید پردازنده‌های لپ‌تاپی خود را با پسوند HX معرفی کرد که پرقدرت‌ترین پردازنده‌ها در گروه محصولات موبایل اینتل هستند. این پردازنده‌ها توانایی‌هایی سطح بالایی دارند و می‌توانند در زمینه‌ی تولید محتوا، کاری، سرگرمی و گیمینگ در دستگاه‌های قابل ‌حمل به‌کار گرفته شوند. سری HX پردازنده های لپ تاپ اینتل برای نیاز افراد حرفه‌ای و طراحان مناسب بوده و پهنای‌باند بیشتری را نیز جهت انتقال سریع‌تر اطلاعات در خدمت آن‌ها می‌گذارند.

بنابر اعلام شرکت اینتل، اولین سری پردازنده‌های HX که با تعداد هسته‌ها و پشتیبانی از ظرفیت رم بیشتر در نسل دوازدهم عرضه شدند، در پردازش چندهسته‌ای حداقل ۶۴ درصد عملکرد بهتری نسبت به سری HK نسل قبل دارند.

تفاوت پردازنده های سری h و p

این برتری و تفاوت CPU های لپ تاپ اینتل سری HX به دلیل استفاده بهینه از فناوری Thread Director اینتل حاصل شده و می‌توانند ترکیبی از عملکرد قدرتمند و بهینه را برای کاربر به ارمغان آورده تا امکان بهره‌گیری از این سری پردازنده برای طیف گسترده‌ای از کاربردها، از گیمینگ و طراحی گرفته تا امور اداری و آفیس فراهم باشد. درحالی که پردازنده‌های سری HX در سه خانواده Core i5، Core i7 و Core i9 با تعداد هسته و قابلیت‌های متفاوت عرضه شده و می‌توانند پاسخگوی نیازهای مختلف کاربران باشند، لپ‌تاپ‌هایی که از مدل Core i9 استفاده می‌کنند، گزینه‌ای ایده‌آل برای گیمرها خواهند بود.

از مهم‌ترین مشخصات پردازنده‌های سری HX اینتل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تا ۱۶ هسته‌ی پردازشی شامل ۸ هسته‌ی بزرگ و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف با جمعاً ۲۴ رشته‌ (Thread) با مصرف پایه پردازنده (PBP) 55 وات.
  • پشتیبانی از x16 PCIe Gen 5.0 
  • اولین سری پردازنده‌های لپ تاپ آنلاک‌شده با امکان اورکلاک و رسیدن به توان ۱۵۷ وات
  • پشتیبانی از حافظه‌ی رم DDR5 تا ۱۲۸ گیگابایت با حداکثر فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز و رم DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز با قابلیت تصحیح خطا (ECC).
  • بهره‌مندی از حافظه‌ی کش ۱۸ تا ۳۰ مگابایتی
  • حداکثر فرکانس پردازشگر گرافیکی ۱٫۵۵ گیگاهرتز
  • بهره‌گیری از فناوری Wi-Fi 6/6E اینتل برای بهبود سرعت ارتباط بی‌سیم و دسترسی به باند ۶ گیگاهرتزی
  • پشتیبانی از تاندربولت ۴

پردازنده‌های سری HX اینتل به‌لطف بهره‎‌مندی از هسته‌های بیشتر و فناوری‌های جدید، بهترین عملکرد را در بین سایر تراشه‌های این شرکت در دستگاه‌های لپ‌تاپی دارند و ‌می‌توانند همچون یک کامپیوتر دسکتاپی تمامی نیازهای گیمرها و تولیدکنندگان محتوای حرفه‌ای را پاسخ‌گو باشند.

سری p پردازنده اینتل

بااین‌حال، این همه قدرت بی‌هزینه نیست. برای تهیه‌ی لپ‌تاپ‌های مجهز به‌ پردازنده‌های سری HX باید حسابی جیبتان را بتکانید و با وزن زیاد و حجم بزرگ دستگاه نیز کنار بیایید. همچنین، اگر قصد دارید همواره لپ‌تاپ‌تان را همراه خود داشته باشید، باید در خرید چنین دستگاه‌هایی کمی احتیاط کنید، چراکه برای تأمین انرژی این غول‌های تشنه انرژی مرتباً به پریز برق نیاز پیدا خواهید کرد. با این‌ وجود، به‌نظر نمی‌رسد این معایب چیزی باشند که گیمرهای حرفه‌ای و تولیدکنندگان محتوا چندان نگران آن باشند. 

از زمان عرضه‌ی پردازنده‌های سری HX، تولیدکنندگان متعددی از آن‌ها در محصولات خود بهره گرفته‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به لپ‌تاپ گیمینگ ROG Strix Scar 17 SE ایسوس، Aorus 15X/17X گیگابایت، GT77 Titan شرکت MSI، Legion 7i لنوو، Precision 7770 دل و HP Omen 17 اشاره کرد.

مشخصات فنی و ویژگی‌های پردازنده‌های سری H

سری H پردازنده‌های اینتل از دیگر محصولاتی است که در لپ‌تاپ‌های بزرگ و گیمینگ کاربرد زیادی دارد و می‌توان برای کاربردهایی همچون طراحی و تولید محتوا از آن‌ها بهره برد. تفاوت پردازنده های لپ تاپ اینتل سری H با سایر موارد، قابلیت اورکلاک عملکردی ستودنی، گرافیک و قابلیت‌های ارتباطی مطلوب آن است.

نسل یازدهم پردازنده‌های لپ‌تاپی مذکور که به‌ادعای اینتل عملکردی هم‌سطح نمونه‌های دسکتاپی خود دارند، حداکثر به ۸ هسته‌ی پردازشی و ۱۶ رشته مجهز بودند که این اعداد در نسل دوازدهم به حداکثر ۱۴ هسته (۶ هسته‌ی بزرگ و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف) و ۲۰ رشته افزایش یافته است که حداکثر فرکانس آن به ۵ گیگاهرتز می‌رسد. افزون‌براین، سری H پردازنده‌های اینتل امکان بهره‌گیری مستقیم از  ۲۰ خط  PCIe Gen 4.0 دارند که پشتیبانی از گرافیک چشم‌نواز با رزولوشن ۴K و سرعت ذخیره‌سازی عالی را به ارمغان می‌آورد.

پسوند h در پردازنده اینتل

 از دیگر قابلیت‌های قابل توجه این سری می‌توان به امکان اورکلاک با پکیج کامل Adaptix™ Technologies اینتل و ارتباط بی‌سیم Killer™ Wi-Fi 6/6E اشاره کرد که سرعت وای‌فای را تا ۳ برابر افزایش داده و تأخیر را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد.

از مهم‌ترین مشخصات پردازنده‌های سری H اینتل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان اورکلاک و رسیدن به توان ۱۱۵ واتی با فناوری Turbo Boost و دستیابی به فرکانس ۵ گیگاهرتزی
  • پشتیبانی از حافظه‌ی رم DDR5 با حداکثر فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز و LPDDR با حداکثر فرکانس ۵۲۰۰ مگاهرتز و امکان پشتیبانی از رم‌های DDR4 و LPDDR4x با فرکانس‌های ۳۲۰۰ و ۴۲۶۷ مگاهرتز
  • بهره‌مندی از حافظه‌ی کش ۱۲ تا ۲۴ مگابایتی
  • پردازنده گرافیکی داخلی با فرکانس تا ۱٫۴۵ گیگاهرتز
  • بهره‌گیری از فناوری Wi-Fi 6/6E اینتل برای بهبود کیفیت ارتباط بی‌سیم و دسترسی به باند ۶ گیگاهرتزی
  • پشتیبانی از اتصال تاندربولت ۴

پردازنده‌های سری H اینتل همچون پدرخوانده‌های سری HX خود، عملکردی ستودنی دارند و برای برنامه‌نویس‌ها، طراحان و گیمرها گزینه‌هایی مناسب به‌شمار رفته و در کنار آن مصرف انرژی بهینه‌تر و شارژدهی بیشتری دارند. بااین‌حال، برای خرید این سری بازهم نباید انتظار دستگاهی باریک و سبک را داشته باشید، چراکه قدرت بیشتر تراشه‌های سری H به‌معنی حجم بیشتر و تولید گرمای بیشتر است که تولیدکنندگان را به استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده‌ی بزرگ وا می‌دارد. همچنین باید خودتان را برای شارژ کردن مرتب لپ‌تاپ‌های مجهز به سری H آماده کنید.

مقایسه قدرت پردازنده های لپ تاپ سری H، U و P
لپ‌تاپ قدرتمند ROG Flow Z13 ایسوس با پردازنده سری H اینتل

لپ‌تاپ‌هایی همچون ایسر Predator Helios 300، ROG Flow Z13ایسوس ، دل Alienware x14،  Omen 16HP، لنوو Legion 5i Pro و MSI Raider GE76 از جمله جدیدترین و قدرتمندترین دستگاه‌های عرضه‌شده با پردازنده‌های نسل دوازدهم سری H اینتل اند.

مشخصات فنی و ویژگی‌های پردازنده‌های سری P

در مرحله بعدی سیستم نامگذاری پردازده های اینتل لپ تاپ به پردازنده‌های سری P می‌رسیم که روی کاهش مصرف متمرکز شده، اما همچنان سعی شده  قدرت و عملکرد مناسبی را ارائه دهد؛ سری P برخلاف سری HX و H معمولاً در لپ‌تاپ‌های سبک و باریک به‌کار می‌رود. پردازنده‌های ۲۸ واتی سری P که در نسل دوازدهم شان در مدل‌های Core i3، Core i5 و Core i7 عرضه می‌شوند، به ۱۰ تا ۱۴ هسته‌ی پردازشی و حداکثر ۲۰ رشته مجهزند که در قدرتمندترین نمونه ۶ هسته‌ی بزرگ و ۸ هسته‌ی کم مصرف با حداکثر فرکانس ۴٫۸ گیگاهرتز را به خدمت گرفته‌اند. همچنین، تراشه‌های میان‌رده‌ی اینتل از استانداردهای ارتباطی PCIe Gen 4 بهره‌مند‌اند.

پسوند u در cpu

از مهم‌ترین مشخصات پردازنده‌های سری P اینتل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از فناوری Turbo Boost Max 3.0 و امکان افزایش توان به ۶۴ وات و دستیابی به فرکانس ۴٫۸ گیگاهرتزی
  • پشتیبانی از حافظه‌ی رم ۱۲۸ گیگابایتی DDR5 و LPDDR5 با حداکثر فرکانس ۵۲۰۰ و ۴۸۰۰ مگاهرتز و رم DDR4 و LPDDR4 با حداکثر فرکانس ۳۲۰۰ و ۴۲۶۷ مگاهرتز
  • بهره‌مندی از حافظه‌ی کش ۱۲ تا ۲۴ مگابایتی
  • دستیابی به حداکثر فرکانس پردازنده گرافیکی تا ۱٫۴۵ گیگاهرتز
  • بهره‌مندی از فناوری WiFi 6E و افزایش کیفیت و سرعت ارتباط بی‌سیم
  • پشتیبانی از تاندربولت ۴

شاید پردازنده‌های سری P اینتل را بتوان ترکیبی متعادل از سری H و U دانست که افزون‌‎بر داشتن مصرف انرژی مناسب‌تر در مقایسه‌با سری H، امکان تولید محصولات ظریف‌تر را فراهم کرده و می‌تواند به اکثر نیازهای معمول کاربران پاسخ دهد. به عبارت دیگر، پردازنده‌های سری P برای پر کردن خلا و تفاوت CPU های لپ تاپ اینتل سری H و سری U معرفی شده است.

اگرچه نمی‌توان انتظار اجرای بازی‌های گرافیکی یا رندرینگ سنگین را از پردازنده‌های سری P داشت، با کمی چشم‌پوشی می‌توانید از آن‌ها برای کارهای روزمره، امور اداری یا حتی سرگرمی استفاده نموده و چندان هم نگران سنگینی لپ‌تاپ نباشید.

فرق پردازنده های سری P و U اینتل
لپ‌تاپ سامسونگ Galaxy Book2 Pro با پردازنده کم‌مصرف سری P 

به عنوان نمونه از محصولات این سری می‌توانیم به لپ‌تاپ‌های خوش‌دست و باریکی مثل XPS 13 Plus   دل، Gram 17 ال جی، ThinkPad X1 Yoga Gen 7 و Yoga 9i لنوو، Swift 5 ایسر و Galaxy Book2 Pro سامسونگ اشاره کرد که همگی از پردازنده‌ی نسل دوزادهمی سری P اینتل استفاده کرده‌اند.

مشخصات فنی و ویژگی‌های پردازنده‌های سری U

اینتل به علاقه‌مندان به لپ‌تاپ‌های فوق سبک و کوچک و کم‌مصرف نیز مثل سایر کاربران توجه کرده و با عرضه‌ی پردازنده‌های نسل دوازدهمی سری U در توان‌های ۹ و ۱۵ واتی تلاش نموده نیاز آن‌ها را برآورده کند. پردازنده‌های مذکور درحال‌حاضر، کم‌مصرف‌ترین پردازنده های موبایل اینتل هستند که با مصرف انرژی بهینه می‌توانند تا ساعت‌ها شما را از استفاده از شارژ مجدد باتری بی‌نیاز کنند. به عبارت ساده‌تر، اصلی‌ترین تفاوت پردازنده های لپ تاپ اینتل سری U با سایر پردانزده‌های لپ‌تاپ، مصرف بسیار کم انرژی محسوب می‌شود.

تفاوت پردازنده های لپ تاپ اینتل

فرق پردازنده های سری P و U اینتل استفاده از هسته‌های کم‌مصرف بیشتر در سری U است. سری U حداکثر با ۱۰ هسته‌ی پردازشی و ۱۲ رشته عرضه شده‌اند که در تراشه‌های قدرتمندتر شاهد ترکیب ۲ هسته‌‎ی بزرگ و ۸ هسته‌‎ی کم‌مصرف هستیم که با توربو بوست سرعت کلاک آنها به ۴٫۸ گیگاهرتز می‌رسد. گفتنی است استانداردهای ارتباطی مدل‌های ۱۵ واتی سری U با سری P مشابه است که شامل دو  خط PCIe Gen 4 و ۱۲ خط  PCIe Gen 3 می‌شود، ولی مدل ۹ واتی تنها از یک خط PCIe Gen 4 به همراه ۱۰ خط  PCIe Gen 3 بهره‌مند است.

از مهم‌ترین مشخصات پردازنده‌های سری U اینتل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان اورکلاک خودکار پردازنده با بهره‌گیری از فناوری Turbo Boost اینتل و افزایش توان به ۵۵ و ۲۹ وات و دستیابی به سرعت ۴٫۸ گیگاهرتزی
  • پشتیبانی از رم‌های DDR و LPDDR نسل ۴ و ۵ با حداکثر ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت در مدل‌های ۱۵ واتی و تنها  LPDDR4 و LPDDR5 با ظرفیت ۶۴ گیگابایت در مدل ۹ واتی
  • بهره‌مندی از حافظه‌ی کش ۸ تا ۱۲ مگابایت
  • دستیابی به حداکثر فرکانس پردازنده گرافیکی ۱٫۲۵ گیگاهرتز در مدل‌های ۱۵ واتی و ۰٫۹۵ گیگاهرتز در مدل‌های ۹ واتی
  • بهره‌مندی از فناوری WiFi 6E و افزایش کیفیت و سرعت ارتباط بی‌سیم
  • پشتیبانی از تاندربولت ۴

همان‌طور که گفتیم، سری U برادر کوچکتر سری پردازنده‌های لپ‌تاپی اینتل محسوب می‌شوند و اگر مدام در سفر هستید یا از حمل لپ‌تاپ‌های سنگین و زمخت بیزارید، این سری بسیار گزینه‌های ایده‌آلی هستند. تراشه‌های کم‌مصرف مذکور می‌توانند تا ساعت‌ها شما را از شارژ مجدد لپ‌تاپ و حمل آداپتور بی‌نیز کنند. با این ‌وجود، اگر مایل به اجرای بازی‌های گرافیکی یا استفاده از نرم‌افزارهای تولید محتوا و طراحی هستید، باید در خرید لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های سری P تجدید نظر کنید.

تفاوت CPU های لپ تاپ اینتل
لپ‌تاپ دل Latitude 13 7330 با پردازنده کم‌مصرف سری U

‌لپ‌تاپ‌های دل مدل Latitude 9430 و Latitude 13 7330، Elite Dragonfly Folio 13.5 G3 HP، لنوو ThinkPad X1 Carbon G1 و مایکروسافت Surface Pro 9 از جمله دستگاه‌هایی هستند که از پردازنده‌های جدیدتر سری U اینتل استفاده می‌کنند.

همان‌طور که اشاره شد، پردازنده‌های لپ‌تاپی اینتل در چهار سری مجزا روانه‌ی بازار شده‌اند که از سری قدرتمند HX تا سری کم‌مصرف U متفاوت‌اند. درحالی که سری HX گزینه‌ای بی‌نظیر برای گیمرها و طراحان به‌شمار می‌رود و در دستگاه‌های غول‌پیکر به‌کارگرفته می‌شود، سری H می‌تواند با مصرف کم‌تر همچنان بسیاری از نیازهای تولیدکنندگان محتوا و علاقه‌مندان بازی‌های کامپیوتری را پاسخ دهد. همچنین سری P و U که در رده‌های بعدی هستند معمولاً در لپ‌تاپ‌های ظریف‌تر استفاده می‌شوند و مصرف انرژی کم‌تری دارند. در جدول زیر می‌توانید عملکرد و کاربردهای این چهار سری را به‌طور خلاصه با یکدیگر مقایسه کنید:

پسوند مدل پردازنده معنی پسوند نوع لپ‌تاپ تعداد هسته نوع هسته فرکانس هسته‌های پرقدرت توان TDP پایه پردازشگر گرافیک داخلی SoC حمل پذیری عملکرد
HX Unlocked گیمینگ, ورک استیشن ۸ تا ۲۴ P-cores و E-cores تا ۵٫۶ گیگاهرتز ۵۵ وات Intel® UHD for 13th Gen1 پایین بالا
HK Unlocked گیمینگ, ورک استیشن ۶ تا ۱۴ P-cores و E-cores تا ۵٫۴ گیگاهرتز ۴۵ وات Intel® Iris® Xe Graphics eligible پایین بالا
H High Performance Graphics گیمینگ, ورک استیشن, تولید محتوا ۴ تا ۱۴ P-cores و E-cores3 تا ۵٫۴ گیگاهرتز ۳۵ تا ۴۵ وات Intel® Iris® Xe Graphics eligible متوسط بالا
P Integrated Graphics Controller موبایل، ورک استیشن, تولید محتوا, گیمینگ ۴ تا ۸ P-cores و E-cores تا ۴٫۶ گیگاهرتز ۲۸ تا ۴۵ وات ندارد متوسط متوسط
U Ultra-low Power سبک و نازک, اولترابوک, قابل تبدیل، کروم‌بوک, تحصیلی، , IoT, Embedded ۲ تا ۸ P-cores و E-cores تا ۴٫۸ گیگاهرتز ۷ تا ۲۸ وات Intel® Iris® Xe Graphics eligible بالا متوسط

جمع بندی

همانطور که عنوان شد سیستم نامگذاری پردازده های اینتل لپ تاپ شامل حروفی است که هر یک نشانگر ویژگی‌ها و تفاوت CPU های لپ تاپ اینتل هستند. در این مقاله، پس از بررسی ویژگی پردازنده‌های سری HX، H، P و U به بیان تفاوت پردازنده های لپ تاپ اینتل پرداختیم و نشان دادیم که هر سری برای چه نوع لپ‌تاپ و کاربری مناسب است.

به صورت خلاصه سری HX و HK برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ و کاربردهای حرفه‌ای طراحی شده‌اند و دارای توان پردازشی و سرعت بالایی هستند. این پردازنده‌ها قابلیت اورکلاک را دارند و از گرافیک داخلی نسبتاً پرقدرت Iris Xe بهره می برد. این پردازنده‌ها برای کاربرانی مناسب هستند که به دنبال عملکرد بالاترین در بازی‌های سنگین، نرم‌افزارهای تولید محتوا و کاربردهای حرفه‌ای هستند.

معنی پسوند انتهای نام پردازنده های لپ تاپ اینتل

سری H نیز برای لپ‌تاپ‌های بازی و کاربردهای حرفه‌ای طراحی شده ولی دارای توان و سرعت آن پایین‌تر از سری HX و HK است. این پردازنده‌ها قابلیت اورکلاک را ندارند اما از گرافیک Iris Xe پشتیبانی می‌کنند. این پردازنده‌ها برای کاربرانی مناسب هستند که به دنبال عملکرد بالاتر در بازی‌های سبک، نرم‌افزارهای تولید محتوا و کاربردهای عمومی هستند.

سری P برای لپ‌تاپ‌های عمومی  طراحی شده و دارای توان و سرعت متوسط است. این پردازنده‌ها قابلیت اورکلاک و گرافیک داخلی قوی نداشته و برای کاربرانی مناسب‌اند که به دنبال عملکرد خوب در نرم‌افزارهای اداری، طراحی سطح متوسط و سایر کاربردهای میان‌رده هستند.

سیستم نامگذاری پردازده های اینتل لپ تاپ

سری U برای لپ‌تاپ‌های سبک و قابل حمل طراحی شده و دارای توان و سرعت پایینتری نسبت به مدل‌های دیگر است. این پردازنده‌ها قابلیت اورکلاک را ندارند ولی از گرافیک Iris Xe پشتیبانی می‌کنند. این پردازنده‌ها برای کاربرانی مناسب‌اند که به دنبال عملکرد متوسط در کاربردهای روزمره مانند مرور وب، ایمیل، تماشای فیلم، موسیقی و سایر کاربردهای سبک هستند.

امیدواریم که این مقاله به شما کمک کند تا بتوانید معنی پسوند انتهای نام پردازنده های لپ تاپ اینتل را درک کرده و در نهایت پس از مقایسه قدرت پردازنده های لپ تاپ سری H، U و P، پردازنده مناسب برای لپ‌تاپ خود را انتخاب کنید. اگر نظر یا پیشنهادی دارید، لطفاً آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. 

سوالات متداول

کدام پردازنده U یا H یا P بهتر است؟

انتخاب پردازنده مناسب برای یک لپ‌تاپ به عوامل مختلفی مانند نیازها و بودجه‌، کاربرد و سایر قطعات سخت‌افزاری لپ‌تاپ وابسته است. سری H پردازنده‌های اینتل معمولاً در لپ‌تاپ‌های قدرتمند و گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. پردازنده‌های سری P شرکت اینتل روی کاهش مصرف متمرکز شده، اما همچنان سعی شده  قدرت و عملکرد مناسبی را ارائه دهد. در نهایت پردازنده‌های سری U معرفی شده‌اند تا در لپ‌تاپ‌های فوق سبک، کوچک و کم‌مصرف مورد استفاده قرار گیرند.

تفاوت بین CPU لپ تاپ اینتل U و H چیست؟

همانطور که در این مطلب گفته شد، پردازنده‌های سری H برای لپ‌تاپ‌های سطح بالای گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، در مقابل پردازنده‌های سری U با تمرکز بر روی کاهش مصرف و تولید گرمای کم‌تر در لپ‌تاپ‌های فوق سبک و باریک تولید می‌شوند.

تفاوت بین i7 U و H چیست؟

اگر مدام در سفر هستید یا از حمل لپ‌تاپ‌های سنگین و زمخت بیزارید، پردازنده‌های سری U بسیار گزینه‌های ایده‌آلی برای شما هستند، در مقابل پردازنده‌های سری H اینتل قرار دارند که قابلیت اورکلاک عملکردی ستودنی و بالاترین سطح عملکرد را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

آیا سری P اینتل بهتر از سری U است؟

پردازنده‌های سری U اینتل برای افرادی مناسب است که مدام در سفر هستند، طول عمر بالاتر باتری برایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و عملکرد دستگاه در اولویت بعدی آن‌ها قرار دارد. در مقابل پردازنده‌های سری P یک گزینه متعادل محسوب می‌شود که عملکرد بالا در کنار مصرف انرژی بهینه را ارائه می‌کنند.

تفاوت بین پردازنده های U و P اینتل چیست؟

پردازنده‌های سری P اینتل ترکیبی متعادل از سری H و U هستند که در کنار تمرکز بر روی کاهش مصرف انرژی، همچنان عملکرد سطح بالایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این در حالی است که سری U کم‌مصرف‌ترین پردازنده های موبایل اینتل هستند که با مصرف انرژی بهینه می‌توانند تا ساعت‌ها شما را از استفاده از شارژ مجدد باتری بی‌نیاز کنند.

تفاوت بین i7 1260P و i7 1255U چیست؟

در حالی که هر دو مدل نسل دوازدهمی هستند، Core i7-1255U یک مدل ۱۰ هسته ای اما Core i7-1260P یک مدل ۱۲ هسته ای با کش بیشتر، قدرت بالاتر و مصرف بیشتر است. به طور خلاصه Core i7-1260P یک مدل قوی تر از سری P بوده اما سری U کم مصرف تر و ضعیف تر است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 80 views بار دسته بندی : مقاله و آموزش تاريخ : 18 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.