دریچه تکنولوژی تفاوت رنگ بندی هاردهای شرکت وسترن دیجیتال در چیست؟ - ژوانا

تقریباً همه متخصصان و اهل دنیای سختافزار و کامپیوتر هارد دیسکهای شرکت وسترن دیجیتال را میشناسند که از سال ۲۰۱۵ با رنگبندی متفاوتی در بازار عرضه میشوند. در زمینه رنگ بندی هارد مهمترین سوال این است که تفاوت رنگ بندی هارد های وسترن دیجیتال چیست و هر کدام چه کاربردی دارند.

اگرچه این روزها دنیای سختافزار با روی باز درایوهای ذخیره سازی حالت جامد را پذیرفته و با افزودن درگاههای ارتباطی مانند M.2 و PCIe 5، این درایوها به حداکثر سرعتهای خود رسیدهاند، اما حقیقت آن است که همچنان استفاده از هارددیسکها به عنوان منابع اصلی ذخیرهسازی اطلاعات در کامپیوترهای شخصی و سرورها، بهترین تصمیم است.

اگر برای خرید هارد دیسک سری به بازار بزنید یا خروجی لیست قیمت سایتهای آنلاین خرید را بررسی کنید، با انبوهی از هارد دیسکها از برندهای مختلف روبرو میشوید که هر کدام قیمت، مشخصات و کاربرد خاص خود را دارند.

اکثر شرکتها در این زمینه اسامی تجاری را برای ایجاد تمایز در شناسایی محصولات خود استفاده میکنند ولی شرکت وسترن دیجیتال که از بزرگترین تولیدکنندگان درایوهای ذخیرهسازی در دنیاست، رویه استفاده از رنگها را در هارد دیسک های خود به کار گرفته است. مدل های مختلف هارد وسترن دیجیتال در طیف رنگی جای می‌گیرند که هر کدام معنا و مفهوم خاصی دارند. در واقع با دانستن رنگ بندی انواع هارد های wd می‌توان بهترین انتخاب را برای هر کاربردی داشت و در بسیاری مواقع هزینه‌ها را نیز به خوبی مدیریت کرد.

قبل از هر توضیحی باید به این نکته اشاره کنیم که شرکت وسترن دیجیتال (Western Digital) در حال حاضر هارد دیسکهای خود را تحت شش رنگ شامل آبی، سبز، مشکی، قرمز، بنفش و طلایی عرضه میکنند. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که انواع رنگ بندی هارد دیسک های WD به چه قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی اشاره داشته و به طور کلی معنی رنگ های مختلف هارد WD چیست؟

کاربردهای عمومی رنگ بندی هارد دیسک های وسترن دیجیتال

علت رنگ بندی هارد های وسترن دیجیتال

به زبان ساده می‌توان گفت شرکت وسترن دیجیتال اولین شرکتی است که برای انتخاب آسان کاربران یک راهنمای خرید بصری و بسیار عمومی را مد نظر قرار داده است. در واقع علت رنگ بندی هاردهای شرکت وسترن دیجیتال آن است که کاربران تنها با یک نگاه بتوانند هارد مد نظر خود را شناسایی و انتخاب کنند. 

به صورت کلی تفاوت رنگ بندی کلیه هارد دیسک های مختلف وسترن دیجیتال را در جدول زیر می‌توان خلاصه کرد:

رنگ بندی هارد WD Blue WD Black WD Red WD Gold WD Purple
ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت تا ۶ترابایت ۵۰۰ گیگابایت تا ۱۰ ترابایت ۷۵۰ گیگابایت تا ۴۸ ترابایت ۱ تا ۱۸ ترابایت ۵۰۰ گیگابایت تا ۱۸ ترابایت
پروتکل ارتباطی SATA III SATA III SATA III SATA III SATA III
ابعاد ۲٫۵ اینچی ۲٫۵ اینچی ۳٫۵ اینچی ۳٫۵ اینچی ۳٫۵ اینچی
۳٫۵ اینچی ۳٫۵ اینچی
سرعت انتقال داده ۱۷۵مگابایت بر ثانیه (۶ ترابایت) ۲۱۸مگابایت بر ثانیه (۶ ترابایت) ۱۷۸مگابایت بر ثانیه (۸ ترابایت) ۲۰۰مگابایت بر ثانیه (۱۲ ترابایت) ۲۱۰مگابایت بر ثانیه (۱۰ ترابایت)
میزان حافظه کش ۶۴مگابایت ۶۴مگابایت تا ۲۵۶مگابایت ۱۶مگابایت تا ۲۵۶مگابایت ۱۲۸مگابایت تا ۲۵۶مگابایت ۶۴مگابایت تا ۲۵۶مگابایت
کلاس سرعت ۵,۴۰۰ RPM ۷,۲۰۰ RPM ۵,۴۰۰ RPM ۷,۲۰۰ RPM ۵,۴۰۰ RPM
۷,۲۰۰ RPM
موارد استفاده خانگی و اداری گیمینگ، تولید محتوا و حرفه‎ای NAS حرفه ای و پیشرفته (دیتاسنترها و…) سیستم های نظارتی
مدت وارانتی دو سال پنج سال سه سال پنج سال سه سال
شروع قیمت از ۴۴ دلار از ۶۴ دلار از ۶۳ دلار از ۸۰ دلار از ۵۴ دلار

با این وجود اگر میخواهید در مورد هر کلاس کاری یا به قولی با نوع و کاربرد رنگ های هارد وسترن بیشتر آشنا شوید، توضیحات زیر میتواند بسیار مفید باشد.

در همین رابطه بخوانید:

– پنج نشانه خرابی هارد دیسک که باید بدانید

هارد دیسک آبی وسترن دیجیتال - کاربرد رنگ های هارد وسترن

هارد دیسک وسترن دیجیتال آبی یا WD Blue

این گروه از انواع رنگ بندی هارد دیسک های وسترن دیجیتال را باید به اختصار، دسته هارد دیسکهای عمومی وسترن دیجیتال برای امور همه منظوره نامید. هارد دیسک آبی وسترن دیجیتال گزینهای مناسب برای انجام کلیه امور پایه و سطح متوسط است که میتوانند انتخابی معقول برای کاربرانی معمولی دنیای کامپیوتر در میان انواع هارد های WD باشند.

مزایا: به صورت پایه کاربران خانگی که قیمت پایین و کارایی مناسب را تا سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه بخواهند میتوانند هارد دیسک آبی WD را انتخاب کنند.

معایب: هارد دیسک آبی وسترن نویز نسبتاً محسوسی در مقایسه با هارد دیسکهای سبز تولید میکند و میتوان گفت که رده کارایی آنها از سری مشکی نیز پایینتر است.

هارد دیسک های سبز وسترن دیجیتال - رنگ بندی هارد های وسترن دیجیتال

هارد دیسک وسترن دیجیتال سبز یا WD Green

به بیان ساده باید گفت، هارد دیسکهای سبز وسترن دیجیتال، همان سری آبی هستند با این تفاوت که عملکرد آنها کمی پایینتر از سری آبی‌ است. معنای رنگ سبز در رنگ بندی هارد های وسترن دیجیتال، اشاره به ارزان ترین هارد دیسک های تولیدی شرکت است که می‌تواند برای تشکیل ساختار با ظرفیت زیاد نیز مورد توجه قرار گیرد.

به دلیل تولید نویز پایین در هنگام کار، این هارد دیسکها بهترین گزینه برای مصارف خانگی و مصارف دانلود از اینترنت هستند. وسترن دیجیتال دیگر سرعت چرخش هارد دیسک های وسترن گرین را به طور رسمی اعلام نمی کند و در عوض به ذکر عبارت IntelliPower بسنده می کند.

ذکر IntelliPower به این معنا است که سرعت چرخش  می تواند بسته به سری ساخت متفاوت باشد اما روی هم رفته کارایی آنها از طریق اعمال الگوریتم های هوشمند نزدیک به هم خواهد بود. به بیانی دیگر وسترن گرین خریداری شده می تواند  بسته به سری ساخت و شناسه محصول دارای سرعت چرخش ۵۴۰۰ یا ۷۲۰۰ دور در دقیقه باشد.

در این حالت طبیعی است سرعت پایینتر، عملکرد کُندتر ولی طول عمر بیشتر را نتیجه خواهد داد و سرعت بالاتر، عکس آن. به همین دلیل در میان رنگ بندی انواع هارد های WD استفاده از این سری برای لپتاپها چندان توصیه نمیشود.

در نظر داشته باشید که این روزها رنگ بندی هارد دیسک سبز وسترن دیگر در بازار به صورت معمول یافت نشده و شرکت سازنده ترجیح میدهد تنها SSDهای با رنگبندی سبز را برای امور عمومی و کاربران خانگی عرضه کند.

مزایا: تولید گرمای پایین در هنگام کار، مصرف انرژی بسیار کم و ظرفیتهای بالا همراه با قیمت مناسب

معایب: عملکرد نه چندان هیجانانگیز، زمان تأخیر زیاد و طول عمر مفید متوسط

در همین رابطه بخوانید:

– SSDهای سری Blue و Green وسترن دیجیتال

هارد دیسک های مشکی وسترن دیجیتال - رنگ بندی های هارد دیسک WD

هارد دیسک وسترن دیجیتال مشکی یا WD Black

اگر از جمله کاربران حرفهای هستید شاید از بین رنگ بندی های هارد دیسک WD یک انتخاب بسیار خوب برای هارد دیسک سیستم شما سری هارد دیسک مشکی وسترن دیجیتال باشد. این هارد دیسکها عموماً گزینه‌ای ایدهآل برای گیمینگ، محتوای چندرسانهای و تولید محتوا در میان انواع هارد های WD خواهد بود.

به صورت کلی افرادی که از سیستم خود برای رندرینگ، ویرایش عکس یا ویدئو و همچنین گیمینگ (با کنسول یا PC) استفاده کرده و قصد رسیدن به بالاترین کارایی را دارند بهتر است سری مشکی وسترن دیجیتال را از بین دیگر رنگ بندی های هارد دیسک انتخاب کنند.

طبیعی است که رسیدن به بالاترین استانداردها نیازمند استفاده از بهترین فناوری و قطعات خواهد بود. به همین دلیل هارد دیسک مشکی وسترن جزء گران‌قیمتترین هارد دیسکهای موجود در بازار هستند.

مزایا: سرعت و کارایی سطح بالا، پردازنده دوگانه در سری Caviar Black، حافظه کش بالا

معایب: قیمت بالا

در همین رابطه بخوانید:

– بهترین هارد اکسترنال پیشنهادی بر اساس ظرفیت و قیمت

هارد دیسک های قرمز وسترن دیجیتال - رنگ بندی هارد WD

هارد دیسک وسترن دیجیتال قرمز یا WD Red

سری قرمز هارد دیسک های وسترن دیجیتال در بین رنگ بندی هارد WD به صورت عمومی درایوهای NAS هستند و برای امور ذخیره‌سازی تحت شبکه بهینه مانند محصولات Synology بهینه شده‌اند. این درایوها توسط وسترن دیجیتال طوری طراحی شدهاند که بتوان به صورت ۲۴ ساعته طی ۷ روز هفته، آماده به کار بوده و عملیات خواندن و نوشتن مداوم روی آنها انجام شود. پیکربندی درایوهای وسترن دیجیتال قرمز معمولاً به صورت ۱ تا ۵ میسر است و از آنها برای دستگاههای NAS مقیاس کوچک و متوسط استفاده میشود که مربوط به ذخیرهسازی اطلاعات در امور اداری و تجاری متوسط هستند.

از حیث کارایی، عملکرد هارد دیسکهای قرمز وسترن دیجیتال در حد سری سبز است؛ مصرف انرژی این کارتها بسیار پایین بوده و نویز تولیدی نیز کم است که آنها را به گزینهای بسیار مناسب برای کار مداوم تبدیل میکند. در نظر داشته باشید که سری قرمز وسترن دیجیتال از فناوری NASware نیز پشتیبانی کرده که آنها را به گزینهای بسیار مناسب برای سازگاری همزمان با NAS و RAID تبدیل میکند. این درایوها گزینهای بسیار مناسب برای دستگاههای Synology NAS Backup نیز خواهند بود. البته شرکت وسترن سری Red Pro را نیز در لیست محصولات خود در بازار دارد که تفاوت آنها با سری Red، سرعت و حافظه کش بیشتر برای امور حرفهای ذخیرهسازی است. در میان انواع هارد های wd ، هاردهای قرمز وسترن دیجیتال جزء تخصصی‌ترین موارد بوده و در بسیاری مواقع به صورت پکیجی و بسته چند عددی نیز عرضه می‌شوند.

مزایا: قیمت مناسب، امنیت و سازگاری بالا، نویز و مصرف انرژی پایین

معایب: عملکرد دسترسی تصادفی نه چندان بالا

در همین رابطه بخوانید:

– از هارد دیسک تقلبی تا ریفر موجود است؛ شما کدام را می‌خواهید؟!

رنگ بندی هارد دیسک های بنفش وسترن دیجیتال

هارد دیسک وسترن دیجیتال بنفش یا WD Purple

رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال بنفش یک گزینه تخصصی برای امور نظارت و مانیتورینگ است. این درایوها مانند سری قرمز قابلیت ذخیره اطلاعات به صورت ۲۴/۷ را دارند و میتوان از آنها در سیستمهای DVR و NVR به صورت کارآمد استفاده کرد. در نظر داشته باشید که درایوهای بنفش وسترن دیجیتال به دلیل وجود قابلیتهایی مانند پشتیبانی از فناوریهای ذخیرهسازی مختلف سازگار با دوربینهای مدار بسته، چشم‌پوشی از خطاهای CRC و دمای کار پایین، میتوانند با طول عمر بالا مورد استفاده قرار گیرند.

این درایوها نیز در دو نوع Purple و Purple NV عرضه میشوند که نوع اول تا ۳۲ دوربین و نوع دوم تا ۶۴ دوربین مدار بسته را برای نوشتن همزمان اطلاعات پشتیبانی نموده و مناسب سیستمهای مدار بسته تحت شبکه هستند.

مزایا: قیمت مناسب، سازگاری با دستگاههای مختلف، ظرفیت‌های بالا

معایب: –

در همین رابطه بخوانید:

– «هارد دیسک وسترن بنفش» چین بهتر است یا گلوبال؟

رنگ بندی هارد دیسک های طلایی وسترن دیجیتال

هارد دیسک وسترن دیجیتال طلایی یا WD Gold

این درایوها را باید در یک کلام، هارد دیسکهای حرفهای و پرچمدار وسترن دیجیتال در میان تمام رنگ‌بندی‌های هارد دیسک وسترن دیجیتال نامید. رنگ طلایی در رنگ بندی هارد وسترن در واقع  می‌تواند اشاره به مدل پیشرفته و حرفه‌ای سری قرمز باشد که برای استفاده در مراکز داده، ذخیرهسازی ابری و سیستمهای پردازش پیشرفته مانند ابرکامپیوترها یا غیره ارتقا داده شدهاند.

جالب است بدانید که شرکت سازنده مدعی شده که هارد دیسکهای طلایی وسترن دیجیتال میتوانند عملیات خواندن و نوشتن ۵۵۰ ترابایت داده را در طول سال ساعت انجام داده و به مدت زمان میانگین ۲ میلیون ساعت بدون خرابی یا از دست رفتن اطلاعات، کار کنند. استفاده از دو پردازنده، حافظه کش بالا و کنترل دقیق عملیات نوشتن و خواندن، درایوهای طلایی وسترن را به گزینه بسیار مناسبی برای پیکربندی RAID در میان انواع هارد های WD تبدیل میکند.

رنگ بندی هارد دیسک های سری طلایی وسترن دیجیتال همچنین به فناوریهای متعددی مانند StableTrac، سنسورها شوک چند محوره و فناوری Dynamic Fly Height مجهزند که به آنها کمک میکنند پایداری بسیار بالایی در برابر حوادث فیزیکی و الکتریکی داشته و خیال طراحان مراکز داده را از بابت عملکرد همیشگی و قابل اطمینان آنها راحت کنند.

رنگ بندی هارد دیسکهای طلایی وسترن دیجیتال گرانقیمتترین درایوهای تولید WD هستند که مانند سری مشکی، با وارانتی ۵ ساله عرضه میشوند. این هارد دیسک ها در صورت استفاده در سرورها عالی عمل خواهند کرد زیرا برای همین ساخته شده اند. البته استفاده از سری طلای WD برای VMS و میزبانی وب نیز توصیه می‌شود.

تفاوت رنگ بندی هارد دیسک های وسترن دیجیتال
تفاوت مدارهای کنترلر رنگ بندی هارد دیسک های وسترن دیجیتال

در همین رابطه بخوانید:

– ۵ علامت برای تشخیص زودهنگام و بموقع خرابی هارد دیسک

شرکت وسترن دیجیتال تلاش کرده تا با شش دسته رنگ بندی هارد دیسک، طیف کاملی برای انتخاب بهترین محصولات را در اختیار کاربرانش قرار دهد. فارغ از کیفیت و مقایسه با دیگر رقبا، اگر بخواهیم به صورت خلاصه، مجموعه توضیحات فوق در مورد هر سری از هارد دیسکهای وسترن دیجیتال را عنوان کنیم میتوان عملکرد و ویژگیهای انواع رنگ بندی هارد دیسک های وسترن دیجیتال را به صورت زیر بیان کرد:

انواع رنگ بندی هارد دیسک های وسترن دیجیتال

  • رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال طلایی: مناسب کاربردهای خاص – ماندگاری و سرعت بالا
  • رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال بنفش: مناسب سیستم‎های نظارتی و ۲۴/۷ – ظرفیت بالا
  • رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال قرمز: مناسب سیستم‎های شبکه و NAS
  • رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال مشکی: مناسب کاربران حرفه‎‌ای – سرعت و کیفیت بسیار بالا
  • رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال سبز: مناسب آرشیو – قیمت مناسب و سرعت متغیر
  • رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال آبی: مناسب کاربران خانگی و اداری – متعادل و قیمت مناسب

سوالات پرتکرار

برای کامپیوتر شخصی هارد بلو بخریم یا هارد بلک؟

اگر از جمله گیمرهای حرفه‌ای یا طراحان پروژه‌های رده بالای عمرانی، معماری و دیگر امور مورد نیاز به رندرینگ سطح بالا هستید پیشنهاد ما خرید هارد وسترن دیجیتال بلک است. اما اگر برای اموری عادی قصد خرید هارد را دارید یا اینکه سرعت سیستم اولین و بالاترین درجه فاکتورهای پراهمیت در انتخاب هارد دیسک سیستم نیست، می‌توانید هارد های آبی وسترن دیجیتال را نیز کارایی قابل قبول و مناسبی برای شما خواهند داشت.

بهترین نوع هارد WD کدام است؟

در حالت عادی نمی‌توان به این سوال پاسخ مشخص و قاطعی داد. در واقع هر کاربری بنابر نیاز خود باید هارد دیسک وسترن دیجیتال مورد نظر خود را انتخاب کند. برای مثال علی‍‌رغم اینکه هاردهای بلک یکی از بهترین گزینه‌ها برای امور حرفه‌ای و رده بالا هستند، به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای سیستم‌های نظارتی نخواهند بود. همچنین استفاده از هاردهای طلایی برای کاربران عادی خانگی، اتلاف هزینه و منابع خواهد بود. پس همواره باید متناسب با نیاز، انتخاب را انجام داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 155 views بار دسته بندی : مقاله و آموزش تاريخ : 30 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.