دریچه تکنولوژی تفاوت کارت های شبکه وایرلس PCI-e با کارت شبکه وای فای USB - ژوانا

ممکن است شما هم در زمان ارتقای کارت شبکه بی سیم یا وایرلس خود با دو عبارت کارت شبکه وایرلس PCI-e یا کارت شبکه بی سیم USB روبرو شده باشید. اما تفاوت بین آداپتور USB و آداپتور Wi-Fi چیست و کدامیک از آنها بهتر هستند؟ به همین خاطر در ادامه این مطلب از ژوانابه بیان تفاوت دانگل وای فای با کارت شبکه بی سیم پرداخته و آنها را با هم مقایسه کرده‌ایم.

پیش از آغاز کلام باید گفت که کارت های شبکه بر اساس نوع اتصال به سیستم کاربر قابل دسته بندی و تفکیک هستند. به طور کلی کارت‌های شبکه با استفاده از دو استاندارد ارتباطی شامل پورت USB و اسلات PCI-e به سیستم شما متصل می‌شود. در این مقاله از ژواناقصد داریم به توضیح کارت‌های شبکه USB و PCI-e پرداخته و در ادامه به سراغ مقایسه کارت شبکه Wi-Fi اینترنال با اکسترنال برویم.

فهرست مطالب این مقاله:

– کارت شبکه بی سیم PCI-e، قدرت بیشتر اما انعطاف پذیری کمتر
– کارت شبکه بی سیم USB، قدرت کمتر با امکان جابجایی
– تفاوت کارت شبکه وایرلس و آداپتور USB چیست؟
– جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

کارت شبکه بی سیم PCI-e، قدرت بیشتر اما انعطاف پذیری کمتر

همانطور که می‌دانید کارت شبکه بی سیم PCI-e ، به درگاه PCI-e (مخفف PCI Express) روی کامپیوتر شما وصل می شود. زمانی که یک کارت شبکه بی سیم PCI-e را روی مادربرد خود نصب کنید، از سرعت بالای آن شگفت زده خواهید شد. شاید مهم‌ترین فرق کارت شبکه USB و PCIe همین موضوع باشد.

مقایسه‌ی کارت شبکه‌ی PCIe و دانگل وایرلس USB

کارت شبکه بی سیم PCI-e معمولاً به دو آنتن مجهز شده‌اند تا سیگنال وای فای شما را تقویت کنند. حتی برخی از آنها دارای چند آنتن هستند که باعث افزایش توان کارت شبکه در ارتباطات پر سرعت می‌شوند.

به عنوان تفاوت دانگل وای فای با کارت شبکه بی سیم باید بدانید که کارت شبکه بی سیم PCI-e نسبت به USB قدرت سیگنال بالاتر و سرعت اینترنت بیشتری دارد. همچنین بسیاری از کارت های بی سیم PCI-e به فناوری ارتباطی بلوتوث نیز مجهز شده‌اند که معمولاً در کارت شبکه های وایرلس USB رایج نیست.

اما یک کارت شبکه بی سیم PCI-e همیشه بهترین انتخاب نیست؟ زیرا انتقال و جابجایی آن به یک سیستم دیگر آسان نیست و شما باید کارت شبکه و آنتن‌های آن را از هم جدا کرده و سیستم دیگری منتقل کنید. شاید مهمترین تفاوت کارت شبکه وایرلس با یو اس بی در همین گزاره خلاصه می‌شود.

برخی کارشناسان بر این باورند که قرار گرفتن آنتن ها بین کیس کامپیوتر و دیوار می تواند آنتن‌دهی کارت شبکه را به شدت محدود کند. حتی اگر آنتن ها قدرت کافی برخوردار باشند ، قرار دادن فلز بین آنها و مودم وای فای می تواند عملکرد کارت شبکه را تحت تاثیر قرار دهد.

فرق کارت شبکه وایرلس و دانگل وای فای

کارت شبکه بی سیم USB، قدرت کمتر با امکان جابجایی

در این بخش از مطلب مقایسه کارت شبکه Wi-Fi اینترنال با اکسترنال به سراغ کارت شبکه بی سیم USB رفته‌ایم. ساز و کار کارت شبکه بی سیم USB بسیار شسته و رفته است. شما آن را به یک پورت USB در سیستم خود وصل می‌کنید و دستگاه شما را به یک شبکه وای فای متصل می شود. این بزرگترین مزیت استفاده از کارت شبکه بی سیم USB است.

همچنین استفاده از کارت شبکه بی سیم USB بسیار آسان بوده و انتقال آن به یک کامپیوتر جدید فقط چند ثانیه طول می‌کشد. آداپتور وای فای USB فضای زیادی را به خود اشغال نمی‌کند و استفاده از آن بر روی کامپیوتر یا لپ تاپ بسیار ساده است.

اما بیشتر کارت شبکه وایرلس USB فاقد آنتن خارجی بوده و در نتیجه قدرت کمتری دارند و به اندازه کارت‌های PCI-e آنتن‌دهی بالایی ندارند. بسیاری از کاربران معتقدند که با کارت شبکه USB سرعت کمتری را تجربه کرده‌اند. مهمترین فرق کارت شبکه USB و PCIe در همین زمینه خلاصه می‌شود.

کارت شبکه وایرلس [بی سیم] و دانگل وای فای USB

در انتهای این بخش از مطلب تفاوت دانگل وای فای با کارت شبکه بی سیم باید گفت که بعضی از آداپتورهای USB ، با یک آنتن خارجی همراه هستند اما در قیاس با کارت های شبکه PCI-e با آنتن سه گانه حرفی برای گفتن ندارند. همچنین برخی دیگر آنتن های از راه دور را دارند که به شما امکان می دهند از فواصل طولانی تری به وای فای متصل شوید.

تفاوت بین آداپتور USB و آداپتور Wi-Fi چیست؟

در جمع‌بندی مطلب مقایسه کارت شبکه وایرلس [بی سیم] و دانگل وای فای USB باید گفت که اگر از کامپیوتر استفاده کرده و قصد جابجایی کارت شبکه بی سیم را بین سیستم های مختلف نداشته و فضای کافی برای قرار دادن آنتن ها را دارید، بهتر است به سراغ کارت شبکه PCI-e بروید که احتمالاً عملکرد بهتری خواهد داشت.

تفاوت بین آداپتور USB و آداپتور Wi-Fi چیست؟

اما باید در نظر داشت که کارت شبکه بی سیم USB مزایای دیگری دارد. نصب و راه اندازی آسان در کنار جابجایی راحت بین سیستم‌ها و سرعت قابل ملاحظه این آداپتورها از مزایای دانگل وای فای USB محسوب می‌شود. جالب ترین تفاوت کارت شبکه وایرلس با یو اس بی هم به این موضوع بر می‌گردد.

در صورتی که بین کارت شبکه تا مودم بی سیم مانعی وجود نداشته باشد، بهترین راه حل استفاده از کارت شبکه USB است. برخی کاربران با کارت شبکه های بی سیم USB سرعت بسیار خوبی را تجربه می کنند که احتمالاً بستگی به کیفیت آداپتور و محل قرارگیری مودم و سیستم دارد.

اگر یک آداپتور با کیفیت بالا خریداری کنید که از فناوری ۸۰۲٫۱۱n یا ۸۰۲٫۱۱ac پشتیبانی کرده و مانعی بین آن و مودم نباشد، بسیار ممکن است که سرعت وای فای بسیار خوبی را تجربه کنید.

با بررسی فرق کارت شبکه USB و PCIe می‌توان گفت که پیش از این پهنای باند کارت شبکه های USB یک مشکل بزرگ برای این کارت‌ها محسوب می‌شد. اما با روی کار آمدن استاندارد USB 3.0 که تقریباً روی هر سیستمی یافت می‌شود، این مشکل نیز مرتفع شده است.

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

در این مطلب از ژوانابه مقایسه کارت شبکه Wi-Fi اینترنال با اکسترنال پرداخته و ویژگی‌های هر یک را بیان کرده‌ایم. اما در هنگام خرید یا ارتقای کارت شبکه خود علاوه بر قابلیت دو بانده و آنتن‌های بیشتر، به دنبال آداپتور بی سیمی از یک شرکت معتبر باشید که بتواند استاندارد بی سیم مودم یا روتر شما پشتیبانی کند. اکنون که با جوانب مثبت و منفی هر یک از کارت های شبکه آشنا شده‌اید، می‌توانید راحت تر تصمیم بگیرید که کدام کارت شبکه بی سیم برای شما بهتر است.

آیا کارت وای فای بهتر از وای فای USB است؟

با مقایسه‌ی کارت شبکه‌ی PCIe و دانگل وایرلس USB باید گفت که هر کدام از این کارت‌های شبکه مزایا و معایب خود را دارد. اما اگر به دنبال دستیابی به سرعت‌های بالاتر هستید، بهتر است به سراغ کارت شبکه PCI-e بروید.

آیا آداپتور USB Wi-Fi کندتر است؟

مهم‌ترین فرق کارت شبکه وایرلس و دانگل وای فای در سرعت آنها خلاصه می‌شود. معمولاً آداپتور وای فای USB با محدودیت سرعت بیشتری مواجه هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 85 views بار دسته بندی : مقاله و آموزش تاريخ : 16 می 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها