پیشرفت فناوریهای رایانهای موجب ساخت بازیهایی با جزئیات بیشمار و تصاویری زیبا شده است. اجرای این بازیها با رزولوشن بالا نرخ فریم را کاهش میدهد، اما تکنیکهای نرمافزاری همچون deep learning super sampling یا همان فناوری dlss که توسط انویدیا توسعه داده شده، میتواند با کم کردن نیروی پردازشی مورد نیاز برای رندر شدن تصاویر، بازیهای را با کیفیت مورد انتظار برای شما به اجرا بگذارد.
فناوری DLSS چیست؟
تکنولوژی Nvidia DLSS یک تکنیک بهبود کیفیت و افزایش وضوح تصویر است که با پردازش فریمها در رزولوشنهای پایینتر، نرخ فریم را افزایش میدهد و سپس با استفاده از فناوری یادگیری عمیق و هوش مصنوعی، رزولوشن آنها را به حد مورد انتظار بازمیگرداند. برای مثال فریمهای یک بازی با وضوح ۱۰۸۰ پیکسل رندر میشوند و سپس با قابلیتهای هوش مصنوعی به رزولوشن ۴K ارتفا مییابد.
بازیهایی که با نرخ فریم پایین و رزولوشن بالا اجرا میشوند، بهترین گزینهها برای اعمال فناوری dlss انویدیا به شمار میروند. بر اساس گفته این شرکت، DLSS 2.0 که فراگیرترین نسخه این فناوری به شمار میآید، قادر است فریم ریت بازیها را بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش دهد.
البته نسخه ابتدایی تکنولوژی Nvidia DLSS اثرگذاری کمتری دارد و از بازیهای زیادی پشتیبانی نمیکند، با این حال موجب افزایش نرخ فریم تا حدود ۷۰ درصد میشود. بهرهبرداری از این فناوری در هنگام اجرای بازیها در رزولوشن بالا و استفاده از قابلیتهایی مانند ریترسینگ، تاثیر بسیار زیادی روی روانتر شدن تجربه گیمینگ کاربران میگذارد.
عملکرد RTX 3080 در بهبود نرخ فریم هنگام فعال بودن DLSS، ریترسینگ، رزولوشن ۴K و بهترین تنظیمات گرافیکی بازی
فناوری dlss جای تکنیکهای رندرینگ قدیمی همچون TAA را گرفته و بر اساس ادعای انویدیا، نسبت به آنها ثبات و شفافیت بیشتری در تصاویر ایجاد مینماید. با مقایسه بازیهای رندر شده در رزولوشن ۴K به صورت نیتیو و همین طور بازیهای رندر شده در ۱۰۸۰p و سپس نمایش داده شده در وضوح ۴K با استفاده از DLSS 2.0، متوجه تفاوت چندان زیادی نخواهید شد.
در نظر داشته باشید که ارتقای رزولوشن بازی از ۱۴۴۰ پیکسل به ۴K به کمک تکنولوژی Nvidia DLSS، کیفیت بهتری از حالت قبلی در اختیار شما میگذارد. DLSS 2.0علاوه بر بهبود رزولوشن بازیها، نرخ فریم دهی را تا ۲ الی ۳ برابر افزایش میدهد.
در ادامه میتوانید ویدئوی مقایسه اجرای بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ را در رزولوشن ۱۴۴۰ پیکسل در هنگام استفاده و عدم استفاده از فناوری dlss مشاهده نمایید.
تکنولوژی Nvidia DLSS تنها روی کارت گرافیکهای RTX اجرا میشود، اما رقیب مستقیم آن یعنی فناوری AMD FSR به پردازنده گرافیکی شما وابستگی ندارد و روی کارت گرافیکهای انویدیا و حتی اینتل نیز کار میکند. کنسولهای پلیاستیشن ۵ و ایکسباکسهای سری X و S نیز از تکنولوژی FSR پشتیبانی مینمایند.
کدام بازیهای از DLSS پشتیبانی میکنند؟
برای استفاده از فناوری dlss به یک کارت گرافیک سری RTX احتیاج انویدیا دارید. در ادامه لیستی از معروفترین بازیهایی که میتوانند از کاربرد فناوری dlss برای افزایش نرخ فریم و رزولوشن استفاده کنند، آورده شده است:
- Alan Wake Remastered
- AMID EVIL
- Anatomy Of Fear
- Anthem
- Apocalypse: 2.0 Edition
- Aron’s Adventure
- Assetto Corsa Competizione
- AWAY: The Survival Series
- Back 4 Blood
- Baldur’s Gate 3
- Battlefield 2042
- Battlefield V
- Beyond Enemy Lines 2
- BIOHAZARD VILLAGE Z Version
- Bodies of Water VR (Beta)
- Bright Memory
- Bright Memory: Infinite
- Call of Duty: Black Ops Cold War
- Call of Duty: Modern Warfare
- Call of Duty: Vanguard
- Call of Duty: Warzone
- Chernobylite
- Chivalry 2
- Chorus
- ChronoTecture: The Eprologue
- Cions of Vega
- Control
- CRSED F.O.A.D
- Crysis Remastered
- Crysis 2 Remastered
- Crysis 3 Remastered
- Cyberpunk 2077
- Deathloop
- Death Realm
- Death Stranding
- DeepStates (VR)
- Deliver Us The Moon
- Diablo II: Resurrected
- DiRT 5
- DOOM Eternal
- Edge of Eternity
- Enlisted
- Escape From Naraka
- Everspace 2
- Exit From
- F1 2020
- F1 2021
- F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch
- Fall Balance Ball
- Far Cry 6
- Faraday Protocol
- Farming Simulator 22
- Final Fantasy XV
- Fortnite
- Forza Horizon 5
- Frozenheim
- Ghostrunner
- Godfall
- Grand Theft Auto III – The Definitive Edition
- Grand Theft Auto: San Andreas – The Definitive Edition
- Grand Theft Auto: Vice City – The Definitive Edition
- Gu Jian Qi Tan Online
- Helios
- Hellblade: Senua’s Sacrifice
- Höll Space 5D6
- Horizon Zero Dawn Complete Edition
- Hot Wheels Unleashed
- ICARUS
- INDUSTRIA
- Into the Radius VR
- Iron Conflict
- Jurassic World Evolution 2
- Justice
- JX3 Online RTX version
- Last Hope on Earth
- LEGO Builder’s Journey
- Life Is Strange: True Colors
- Loverowind
- Marvel’s Avengers
- Marvel’s Guardians of the Galaxy
- Mechwarrior 5: Mercenaries
- Metro Exodus PC Enhanced Edition
- Minecraft with RTX
- Monster Hunter World
- Moonlight Blade
- Mortal Online 2
- Mortal Shell
- Mount & Blade II: Bannerlord
- Myst
- Myth of Empires
- NARAKA: BLADEPOINT
- Necromunda: Hired Gun
- Nine To Five
- Nioh 2 The Complete Edition
- No Man’s Sky
- Observer: System Redux
- Outriders
- Poker Club
- Powerslide Legends
- Pumpkin Jack
- Qu Gian Qi Tan Online
- Quake II RTX
- RAZE 2070
- Ready or Not
- Recall
- Red Dead Redemption 2
- Redout: Space Assault
- REFICUL 666
- Resident Evil Village
- Ring of Elysium
- Rise of the Tomb Raider
- Rune II
- Rust
- Scavengers
- Severed Steel
- Shadow of the Tomb Raider
- Soul Dossier
- Stay in the Light
- Supraland
- Swords of Legends Online
- Sword and Fairy 7
- System Shock Demo
- The Ascent
- The Elder Scrolls Online
- The Fabled Woods
- The Medium
- The Orville Interactive Fan Experience
- The Persistence
- The Riftbreaker
- The Riftbreaker: Prologue
- To Hell With It
- Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
- Twin Stones: The Journey of Bukka
- Uncrashed : FPV Drone Simulator
- Unknown Woods
- Wakamarina Valley, New Zealand
- War Thunder
- Watch Dogs: Legion
- Wolfenstein: Youngblood
- World of Warcraft: Shadowlands
- Wrench
- Xuan-Yuan Sword VII
- Yag
در نظر داشته باشید که موتورهای بازی Unreal Engine و Unity Engine از تکنولوژی Nvidia DLSS پشتیبانی مینمایند، از این رو بازیهایی که از این دو موتور در ساخت آنها استفاده شده، باید بتوانند فناوری DLSS را به کار گیرند. علاوه بر بازیها، برخی نرمافزارهای طراحی همچون SheenCity Mars نیز از کارکرد DLSS پشتیبانی میکنند.
مقایسه فناوری DLSS 2.0 با DLSS 2.1
انویدیا در اوایل سال ۲۰۲۰ از تکنولوژی DLSS 2.0 رونمایی کرد که نسخه پیشرفتهتر این فناوری به حساب میآید و بر اساس یک شبکه عصبی یادگیری عمیق جدید ایجاد شده است. این شبکه تا ۲ برابر از DLSS 1.0 سریعتر بوده و میتواند از تمامی ظرفیت پردازندههای هوش مصنوعی کارت گرافیکهای RTX یا هستههای Tensor به شکل بهینهتری استفاده کند.
این موضوع به انویدیا اجازه میدهد تا پشتیبانی از فناوری DLSS 2.0 را برای کارت گرافیکها و بازیهای بیشتری فراهم آورد.
فناوری DLSS 2.0 علاوه بر بهبود رزولوشن بازیها، نرخ فریم دهی را تا ۲ الی ۳ برابر افزایش میدهد و در مقایسه با تنها ۷۰ درصد در DLSS 1.0، تجربه روانتری برای کاربران فراهم میآورد. انویدیا ادعا میکند که با کمک فناوری DLSS 2.0 کارت گرافیک RTX 2060 نیز میتواند بازیها را در بهترین تنظمیات و با نرخ فریم مناسب اجرا نماید. البته بازی مورد نظر نیز باید امکان پشتیبانی از فناوری dlss را داشته باشد.
نسخه اولیه تکنولوژی Nvidia DLSS تنها قادر بود رزولوشن را تا ۲ برابر افزایش دهد که همین مقدار نیز توسط برخی بازیهای محدود میشد. برای مثال بازی بتلفیلد ۵ روی کارت گرافیکهای RTX 2080 Ti یا مدل های سریعتر از آن، با استفاده از DLSS 1.0 تنها در رزولوشن ۴K قابل اجرا بود که این موضوع به محدودیتهای DLSS 1.0 مربوط میشود.
انویدیا در ماههای پایانی سال ۲۰۲۰، بروزرسانی DLSS 2.1 را نیز عرضه کرد که حالت Ultra Performance برای ارتقای ۹ برابری رزولوشن، پشتیبانی از بازیهای VR و همچنین رزولوشن پویا را به این فناوری اضافه میکرد.
در رزولوشن پویا، بافر ورودی میتواند رزولوشن را از فریمی به فریم دیگر تغییر دهد و در آن واحد، ابعاد تصاویر خروجی را ثابت نگه دارد. اگر موتور رندر بازی از رزولوشن پویا پشتیبانی نماید، فناوری dlss قادر خواهد بود کیفیت بازی را با مانیتور شما تنظیم کرده و وضوح را با توجه به رزولوشن نهایی نمایشگر شما افزایش دهد.
در نظر داشته باشید که در حال حاضر از هردو نسخه ۲٫۰ و ۲٫۱ تکنولوژی Nvidia DLSS به عنوان DLSS 2.0 یاد میشود.
حالتهای قابل انتخاب فناوری DLSS 2.0
مهمترین تغییر فناوری DLSS 2.0 نسبت به نسخه اولیه را باید در وجود حالتهای مختلف شامل Quality، Balanced و Performance و Ultra Performance در بروزرسانی ۲٫۱ دانست. تکنولوژی DLSS 2.0 در بهترین حالت قادر است وضوح بازیها را تا ۴ برابر (برای مثال از ۱۰۸۰p به ۴K افزایش دهد) و حالت Balanced ارتقا ۳ برابری در رزولوشن را برای کاربران به ارمغان میآورد. حالت Quality نیز رزولوشن را تا ۲ برابر بیشتر میکند.
آموزش هوش مصنوعی و شبکه فناوری DLSS 2.0 نیز به وسیله ابر رایانه NGX انویدیا اتفاق میافتد.
حالت Ultra Performance برای گیمینگ با رزولوشن ۸K با استفاده از کارت گرافیک RTX 3090 طراحی شده، اما قادر است وضوح تصویر یک بازی با وضوح ۷۲۰p را نیز به ۴K برساند. با این حال در نظر داشته باشید که فناوری dlss اگر تعداد پیکسلهای بیشتری در اختیار داشته باشد، کیفیت نهایی بهتری نیز تولید میکند.
برای مثال با افزایش رزولوشن از ۱۴۴۰p به ۴K یا حالت Balance Mode فناوری DLSS 2.0، قطعاً کیفیت تصویر بهتری از حالت Performance یا ارتقای وضوح از ۱۰۸۰p به ۴K در اختیار خواهید داشت.
در بالا تصاویری از بازی Control را مشاهده میکنید که با نسخه های DLSS 1.0، DLSS 2.0 و بدون فناوری DLSS اجرا شده است. همانطور که میبینید، DLSS 2.0 در ناحیههایی که حرکت وجود دارد کیفیت بسیار بهتری نسبت به نسل اول این فناوری ارائه مینماید. همچنین با وجود افزایش قابل مشاهده رزولوشن، DLSS 1.0 نسبت به حالت بدون تکنولوژی Nvidia DLSS در نقاط متحرک کیفیت بدتری دارد.
DLSS 2.0 جزئیات دقیق بازیها را نیز با کیفیت بهتری به نمایش میگذارد.
فناوری DLSS 2.0 همچنین برای بازیهای بیشتری نیز در دسترس قرار خواهد گرفت زیرا طبق ادعای انویدیا، از یک شبکه عصبی عمومی که با محتوای گسترده و غیر خاص تعلیم داده شده است، استفاده میکند. شبکه هوش مصنوعی نسخه اولیه فناوری DLSS را باید طبق هر بازی جدید دوباره تعلیم داد و برنامهریزی کرد.
البته در نظر داشته باشید که توسعه دهنده بازی باید همچنان تکنولوژی DLSS 2.0 را روی بازی خود پیادهسازی نماید. موتورهای بازی Unreal Engine 4 و Unreal Engine 5 از فناوری DLSS 2.0 پشتیبانی میکنند.
DLSS چگونه کار میکند؟
فناوریهای DLSS 1.0 و DLSS 2.0 برای آموزش شبکه هوش مصنوعی خود از ابر رایانه NGX انویدیا استفاده میکنند و کار رندر بر اساس هوش مصنوعی نیز به هستههای Tensor کارت گرافیکهای RTX سپرده شده است.
انویدیا برای تعلیم شبکه عصبی هوش مصنوعی DLSS 1.0 هزاران تصویر با آنتی آلیاسینگ x64 و بدون آنتی آلیاسینگ از یک بازی خاص را به آن نشان میدهد تا هوش مصنوعی بتواند با مقایسه این تصاویر، کیفیت تقریبی و تصویر آنتی آلیاس شده x64 را از روی تصاویر با کیفیت کمتر حدس بزند.
هستههای Tensor کارت گرافیکهای سری RTX میتوانند با دریافت تنها یک آپدیت، فناوری DLSS 2.0 را روی تمامی بازیهای سازگار اجرا کنند.
این امر باعث میشود تا با انتخاب کیفیت و رزولوشنهای بیشتر برای تصاویر بازی، نرخ فریم دهی آسیب جدی نبیند. شبکه عصبی میتواند با تکرار این روند، دقت خود را افزایش داده و به تصویر ایدهآل نزدیک شود. این تکنیک مشکلات ناشی از روشهای پیشین رندرینگ همچون تاری نمایشگر، تاری حرکت یا شبحوار شدن تصاویر را از میان بردارد.
انویدیا همچنین از تکنیک فیدبک زمانی نیز در فناوری dlss استفاده مینماید. این تکنیک نحوه حرکت اشیا در تصویر را با استفاده از بردارهای مختلف شبیهسازی کرده و جهت این حرکت در فریمهای بعدی را پیشبینی مینماید.
تکنیک DLSS 2.0 به کمک شبکه هوش مصنوعی پیشرفتهتر و استفاده بهینه از هستههای Tensor، نرخ فریم دهی بهتری در اختیار کاربران میگذارد و محدودیتهای مربوط به تنظیمات، کارت گرافیک و رزولوشن را از میان برمیدارد.
تیم سبز میگوید فناوری DLSS 2.0 تنها ۲۵ الی ۵۰ درصد تصاویر را رندر میکند و برای حالت Ultra Performance، این میزان به ۱۱ درصد میرسد. تکنیک فیدبک زمانی جدید DLSS 2.0 نیز امکان برخورداری از پایداری و جزئیات بیشتر را فراهم میآورد.
آموزش هوش مصنوعی و شبکه فناوری DLSS 2.0 نیز به وسیله ابر رایانه NGX انویدیا اتفاق میافتد. نسخه ۲٫۰ تکنولوژی Nvidia DLSS، تصاویر و بردارهای حرکتی دارای رزولوشن پایین را با فریمهای دارای رزولوشن بالای قبلی مقایسه مینماید و با بررسی پیکسل به پیکسل این دو تصویر، وضوح فریم فعلی را افزایش میدهد.
این قابلیت با ارسال میلیونها تصویر رندر شده در رزولوشن ۱۶K به ابر رایانه NGX به دست آمده است. این ابر رایانه بعد از تعلیم شبکه هوش مصنوعی فناوری dlss، الگوریتمها را از طریق درایورهای GeForce Game Ready به کارت گرافیکهای RTX ارسال مینماید. از این پس هستههای Tensor کارها را بر عهده میگیرند و بازیهای مختلف را با DLSS 2.0 اجرا میکنند.
DLSS 2.0 با میلیونها تصویر غیر خاص تعلیم داده شده و نیازی برای ارائه جداگانه برای هر بازی ندارد و هر بار بروزرسانی درایورها، روی کیفیت تمام بازیهای سازگار با DLSS 2.0 تاثیر میگذارد. الگوریتمهای این نسخه همچنین میتوانند بدون دریافت آپدیت از طریق انویدیا، روز به روز بهتر و به نقطه ایدهآل نزدیک شوند.
چگونه DLSS را فعال کنیم؟
در صورت پشتیبانی یک بازی از DLSS، فعالسازی کار سختی نیست. در صورت بروز بودن درایورهای انویدیا، باید به تنظیمات گرافیکی بازی مورد نظر که گاهی با نام Video یا Video Setting قابل مشاهده است، مراجعه نمایید.
در اینجا کافی است به دنبال گزینه DLSS بگردید و آن را فعال کنید.
برای این که ببینید بازی مورد نظر شما از DLSS پشتیبانی میکند، باید به نرمافزار Nvidia GeForce Experience مراجعه کنید و در قسمت Games & Apps، بازی مورد نظر خود را انتخاب نمایید. با کلیک روی نام بازی تنظیمات گرافیکی مختلف آن را مشاهده خواهید کرد.
جمع بندی
به راستی باید گفت که DLSS یکی از جذابترین فناوریهای ارائه شده از سوی شرکتهای سازنده گرافیک برای ارتقای تجربه کاربری حین بازی و انجام فعالیتهای گرافیکی سنگین است. این فناوری به کاربر اجازه میدهد که حتی بتواند از کارتهای گرافیک سطح متوسط نیز کارایی بسیار بالایی را مطالبه نمود.
این فناوری از هوش مصنوعی و کلیه قابلیتهای نرمافزاری خود برای ارائه حداکثر نرخ فریم دهی و پرش تصویر به کار بسته و شرایطی را ایجاد میکند که کاربر بتواند کیفیت یک محتوا را بدون تغییر قطعه سختافزار، بازدید و مجدداً به عملکرد آن پی ببرد. فراموش نکنید که این API قابلیت ارتقای ویژه تصویر خروجی را خواهد داشت و به کاربر اجازه میدهد از حداکثر ظرفیت بازیها برای لذت بردن، استفاده کرد.