دریچه تکنولوژی توقف موقت استفاده از واکسن کرونا آسترازنکا در کشورهای بزرگ اروپایی در پی افزایش نگرانی ها - ژوانا

واکسن آکسفورد- آسترازنکا به عنوان یک واکسن کرونا ارزان با شرایط نگه داری و تولید آسان‌تر از واکسن‌های آمریکایی معرفی و عرضه شد اما حالا تزریق آن در کشورهای بزرگ اروپایی چون آلمان، فرانسه و ایتالیا به دلیل نگرانی‌ها نسبت به احتمال افزایش خطر لخته شدن خون متوقف شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر عصر روز دوشنبه کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا هم استفاده از واکسن کرونا AstraZeneca را در پی انتشار گزارش‌های نگران کننده مبنی بر بروز لخته شدن خون در تعدادی از دریافت کنندگان متوقف کردند. با این وجود سازنده این واکسن و همچنین سازمان‌های رگلاتوری اروپا می گویند هنوز هیچ گونه شواهدی که نشان دهد لخته شدن خون در برخی افراد با دریافت واکسن کرونا ارتباط داشته است در دست نیست.

آژانس نظارت دارو اروپا اعلام کرده یک نشست اضطراری به منظور بررسی آخرین یافته متخصص‌ها در مورد واکسن آسترا زنکا برگزار می‌کند و تصمیم به از سر گیری تزریق آن یا تداوم توقف استفاده از این واکسن خواهند گرفت.

به گفته وزیر بهداشت آلمان این کشور در پی توصیه سازمان نظارت بر واکسن تصمیم به توقف استفاده از واکسن AstraZeneca گرفته است تا تحقیقات لازم در خصوص بروز لخته خون در مغز ۷ دریافت کننده واکسن مورد بررسی قرار بگیرد.

000_92U3DY.jpg

تاکنون بیش از ۱۷ میلیون نفر در ۲۷ کشور اروپایی و بریتانیا واکسن AstraZeneca دریافت کرده‌اند که لخته شدن خون در ۳۷ مورد از افراد دریافت کننده به ثبت رسیده است. با این حال هنوز هیچ گونه شواهد مستندی که نشان دهد میان لخته شدن خون و واکسن AstraZeneca ارتباط وجود دارد در دست نیست و سازنده آن بر بی خطر بودن این واکسن تاکید دارد.

در حقیقت ادعا شده میزان بروز لخته شدن خون در جمعیت دریافت کننده واکسن آسترازنکا بسیار پایین‌تر از چیزی است که در افراد عادی پیش بینی می‌شود و با سایر واکسن‌ها مشابه ارزیابی شده است. به عبارتی دیگر سازنده این واکسن و برخی نهادهای نظارتی اروپا می گویند لخته شدن خون در جمعیت واکسینه نشده هم رخ می‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی و آژانس دارویی اروپا می گویند اطلاعات موجود هیچ ارتباطی میان لخته شدن خون و دریافت واکسن آسترازنکا را نشان نمی‌دهد و باید واکسیناسیون با این واکسن از سر گرفته شود.

نگرانی‌ها از لخته شدن خون از این واقعیت ناشی می‌شود که لخته‌های خون می‌توانند به نقاط دیگر بدن چون مغز و عروق مختلف حرکت کنند و موجب انسداد یا حتی سکته شوند. در هر صورت فعلاً باید منتظر نتیجه بررسی‌های تکمیلی بود و هنوز متخصص‌ها درباره واکسن آسترا زنیکا اتفاق نظر ندارند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 202 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها