دریچه تکنولوژی تکنولوژی NFC چیست؟ آشنایی با کاربرد های فناوری ان اف سی - ژوانا

در سال‌های اخیر استفاده از فناوری‌های ارتباطی نوین جای راهکارهای قدیمی را گرفته و امروزه کمتر دستگاهی را می‌توان یافت که از تکنولوژی NFC استفاده نکند. اما NFC چیست و چطور از NFC استفاده کنیم؟ اگر این اواخر یک دستگاه مجهز به فناوری NFC تهیه کرده‌ و مشتاقید بدانید که کاربرد این فناوری چیست و چطور باید از آن استفاده کرد، می‌توانید ادامه این نوشتار از ژوانارا بخوانید.

در دنیای بسیار متغیر فناوری هر روز تکنولوژی های جدیدی ظهور میکند و زندگی بشر را بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار میدهد یکی از این فناوری ها ، تکنولوژی NFC است که ما در  ادامه این مطلب از شهر سخت افزار در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب این مقاله:

– ان اف سی چیست؟
– NFC چه کاربردی دارد؟
– فناوری NFC چگونه کار می‌کند؟
– تگ‌های NFC چه کاربردی دارند؟
– کاربرد NFC در ایران
– جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

این روزها بسیاری از گوشی‌ها از فناوری ارتباطات میدان‌نزدیک یا همان NFC بهره می‌برند که به زبان بسیار ساده، یک استاندارد ارتباط بی‌سیم مبنتی بر مجاورت است. اگرچه NFC به دلیل برد کوتاهی که دارد به نظر برخی کاربران فناوری چندان مهمی به نظر نمی‌رسد، اما روی هم رفته مزایای زیادی به ارمغان می‌آورد. در ادامه به ماهیت این فناوری، چگونگی کارکرد و کاربردهای آن می‌پردازیم.

از nfc چگونه استفاده کنیم

تکنولوژی NFC چیست؟

Near Field Communication یا همان ارتباط میدان نزدیک که به اختصار NFC نامیده می‌شود، یک راه ارتباطی ساده و امن است که در سال ۲۰۰۴ توسط اتحادیه‌ای از کمپانی‌های سونی ، فیلیپس و نوکیا وارد بازار تجاری شد.

فرکانس کاری این فناوری ارتباطی ۱۳٫۵۶ مگاهرتز (بر خلاف بلوتوث که روی فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز) بوده و داده ها را با سرعتی بین ۱۰۶ الی ۴۲۴ کیلوبیت در ثانیه منتقل می کند. همچنین زمان آماده سازی آن برای شروع تبادل اطلاعات کمتر از ۰٫۱ ثانیه بوده و جریان مصرفی آن کمتر از ۱۵ میلی آمپر است و اما برد عملی آن به چند سانتیمتر بیشتر نمی رسد. در ادامه خواهیم گفت که nfc در گوشی چیست و چه کاربردی دارد؟

NFC چه کاربردی دارد؟

کاربردهای ان اف سی را می توان در انتقال و جابجایی اطلاعات ، همسان سازی دستگاه ها با یکدیگر ، پرداخت الکترونیکی پول ، ایجاد کارت های اعتباری و همچنین ساده سازی تنظیمات دستگاه ها با استفاده از Tag مخصوص خلاصه کرد.

استفاده از nfc برای انتقال فایل

در سیستم عامل اندروید قابلیت Beam وجود داشت که امکان ارسال اطلاعات از طریق NFC را امکان‌پذیر کرده است. برای بهره‌گیری از این مشخصه، پنل پشتی هر دو گوشی باید روی یکدیگر قرار بگیرند. البته بعدها قابلیت Beam به طور کامل کنار گذاشته شد و گوگل قابلیت Nearby Share را جایگزین آن کرد که برای انتقال فایل از بلوتوث و فناوری Wi-Fi Direct استفاده می‌کند.

استفاده از nfc برای پرداخت با گوشی هوشمند

سرویس‌هایی مانند Samsung Pay و Google Pay و Apple Pay همگی از چیپ NFC موجود در گوشی برای پرداخت موبایلی استفاده می‌کنند. در بسیاری از کشورها کارت‌های اعتباری دارای تگ NFC هستند و در کل فقط با نزدیک کردن گوشی یا کارت به دستگاه کارتخوان، مبلغ تعیین شده از حساب کاربر کسر می‌شود.

nfc برای مترو

اتصال سریع دستگاه‌ها به یکدیگر با فناوری NFC

در این بخش از آموزش NFC باید گفت که بسیاری از اسپیکرها و هدفون‌های بی‌سیم برای اینکه بتوانند با سرعت زیادی به گوشی شما وصل شوند، از فناوری NFC استفاده می‌کنند. برخی از دوربین‌ها هم ابتدا با NFC متصل شده و سپس از Wi-Fi Direct را برای انتقال عکس و ویدیو بهره می‌برند.

کاربرد NFC در حمل و نقل عمومی

سیستم حمل و نقل عمومی بسیاری از شهرهای جهان مانند هنگ‌کنگ و لندن، از کارت‌های NFC پشتیبانی می‌کنند. حتی در برخی از شهرها، کاربران می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت مانند Google Pay موجود در گوشی خود هزینه‌ حمل و نقل عمومی را بپردازند.

تکنولوژی NFC و گیمینگ

از ان اف سی حتی در برخی از بازی های کامپیوتری هم استفاده می‌شود و با استفاده از این فناوری می‌توان ابزارهای فیزیکی بازی را به بازی‌های کامپیوتری متصل کرد نینتندو از جمله مهم‌ترین شرکت‌های بازی سازی است که از فناوری NFC استفاده می‌کند.

نقش کلیدی NFC در خانه‌های هوشمند

یکی دیگر از کاربردهای فناوری NFC ، استفاده از آن در فرآیند اتوماسیون خانگی و ایجاد خانه های هوشمند است که در آنها می‌توان با استفاده از ابزارهای مختلف ارتباطی ، وسایل خانه را کنترل کرد به عنوان مثال می‌توان با استفاده از nfc گوشی چراغ‌های خانه را خاموش یا روشن کرد.

فناوری NFC چگونه کار می‌کند؟

از نظر ساختاری این تکنولوژی از خانواده وسایل ارتباطی رادیویی یا RFID است که ممکن است روزانه در جاهای مختلفی نظیر درباز کن های کنترلی یا اسباب بازی‌های کنترلی و موارد دیگر استفاده کنیم. البته با اندکی تفاوت که به سازندگان قابلیت استفاده و بهره برداری از NFC در گوشی های موبایل را می‌دهد. در ادامه آموزش NFC به شما خواهیم گفت که این فناوری چگونه کار می‌کند.

اسمارت فون‌های امروزی در کنار Bluetooth و Wi-Fi به شما NFC نیز ارائه می‌کنند که شامل یک چیپ کنترلر درون گوشی و همینطور یک سیم پیچ القاگر جهت ارتباط با دیگر وسایل است. سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که چرا سیم پیچ؟ چرا سازندگان از آنتن داخلی همانند Bluetooth و Wi-Fi جهت افزایش برد استفاده نمی‌کنند؟ جواب ساده است!

یکی اینکه همین برد کم NFC است که آن را محبوب کرده و به ابزاری ایمن بدل ساخته است و از طرف دیگر به دلیل فرکانس کاری پایین فناوری NFC ، قابلیت قرار دادن آنتن در اندازه‌ای معادل یک گوشی موبایل مقدور نیست و به همین دلایل سازندگان از آنتن برای افزایش برد آن استفاده نمی‌کنند .

آموزش استفاده از nfc گوشی

حال این سیم پیچ چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ این سیم پیچ کاری شبیه به آنتن برای شما انجام می‌دهد ، کافیست دو وسیله که قابلیت NFC دارند را از طرف سیم پیچ القاگر به هم نزدیک کنید تا ارتباط میان آن دو حاصل شود.

همچنین برای برقراری ارتباط بر خلاف بلوتوث نیازی به جفت کردن دستگاه‌ها نیست و شما در واقع با نزدیک کردن این دو به همدیگر تایید کننده امنیت داده‌های منتقل شده هستید و دیگر نیازی به وارد کردن کد نیست. معمولاً در پشت قاب محافظ باتری اسمارت فون‌ها القاگر مخصوص ان اف سی را می‌توانید پیدا کنید. همانند عکسی که در ادامه مشاهده می‌کنید.

nfc به چه معناست

تگ‌های NFC چه کاربردی دارند؟

خب، حال Tag چیست و چه کاری می‌توان با آن انجام داد؟ در ادامه این بخش از آموزش NFC باید گفت که شرکت‌های بزرگ نظیر سونی و سامسونگ در کنار گوشی‌های هوشمند خود تگ های NFC را نیز برای فروش می‌گذارند. شما با این تگ‌ها می‌توانید حالت‌های مختلف پروفایل و برنامه‌های دلخواه خود را اجرا و استفاده کنید. لابد می‌پرسید چگونه؟ کافیست یک تگ را از قبل به دستگاه معرفی کرده و به مدار القاگر آن نزدیک کنید تا دستورات و برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده اجرا شوند.

به عنوان مثال می‌توانید یک تگ را برای استفاده در محل کار تعریف کنید تا به محض نزدیک شدن دستگاه را به حالت Silent برده و شبکه Wi-Fi را فعال کند و یا فرضاً برنامه خاصی را برای شما اجرا کند. حتی شما می‌توانید با اپلیکیشن‌های متعدد این قابلیت‌ها را بیشتر کنید!

همچنین با برنامه‌های مختلفی که برای تکنولوژی NFC وجود دارد می‌توانید یک تگ را شناسایی کرده و مشخصات آن را برای گوشی ذخیره کنید و از آن به بعد از گوشی خود به جای آن تگ استفاده کنید . برای مثال می توانید کارت اتوبوس خود را نزدیک گوشی کرده ، با برنامه مربوطه مشخصات آن را بخوانید و ذخیره کنید و از آن به بعد از گوشی خود به جای کارت اتوبوس یا مترو استفاده کنید.

nfc در گوشی شیائومی چیست

کاربرد NFC در ایران

شایعاتی در زمینه استفاده از nfc در ایران وجود دارد اما  بستر سازی استفاده از آن می تواند توسط بانک ها و دیگر موسسات ایجاد شده و در حالت عادی همانند چیزی که توضیح داده شد استفاده شود. تاکنون استفاده از فناوری NFC در ایران چندان گسترده نشده است.

شاید در برخی پارکومترها، ایستگاه های مترو و اتوبوس شهری و یا حتی در فروشگاه‌های انگشت شمار و به کمک دستگاه های کارتخوان از فناوری NFC استفاده شده باشد. همچنین نرم افزارهایی مانند دُرج ایرانسل و سکه به پرداخت ملت از فناوری NFC بهره می‌برند که تاکنون چندان مورد استقبال قرار نگرفته‌اند.

به اعتقاد ما این فناوری می تواند در ایران نیز همانند سایر کشورها با توجه به پیشرفت خوب قابلیت های بانکی توسعه یابد و در آینده ای نه چندان دور شاهد استفاده روز افزون از ان اف سی در پرداخت ها و جابجایی های الکترونیکی پول باشیم.

روش فعال سازی nfc

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

در این مطلب، به‌طور کامل به فناوری NFC و کاربردهای آن پرداختیم. با وجود اینکه این فناوری در چند زمینه مختلف در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هنوز استفاده از آن برای پرداخت‌های موبایلی فراگیر نشده است. در انتهای مطلب آموزش NFC به برخی از رایج‌ترین پرسش‌ها در مورد تکنولوژی NFC که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد، پاسخ خواهیم داد.

آیا NFC در ایران کاربرد دارد؟

تاکنون این فناوری در ایران چندان فراگیر نشده تنها برخی از بانک‌ها و اپراتورهای تلفن همراه تکنولوژی NFC را در زیرساخت‌های خود پیاده کرده‌اند.

کدام بانک ها NFC دارند؟

به نظر می‌آید برخی از بانک‌ها نظیر شهر، پارسیان، ملت و ملی موفق شده‌اند تکنولوژی NFC در زیرساخت‌های خود پیاده سازی کنند و در آینده‌ای نزدیک با گسترده شدن این فناوری بقیه بانک‌ها نیز به گردونه استفاده از تکنولوژی NFC خواهند پیوست.

کدام گوشی سامسونگ NFC دارد؟

تقریباً تمام گوشی‌های میان‌رده و پرچم‌دار سامسونگ از تکنولوژی NFC پشتیبانی می‌کنند. البته با مراجعه به تنظیمات گوشی می‌توان از پشتیبانی یا عدم پشتیبانی دستگاهتان از ان اف سی اطمینان حاصل کرد.

کدام گوشی ها NFC دارند؟

بیشتر گوشی‌هایی که در چند سال اخیر تولید شده‌اند از تکنولوژی NFC برخوردار هستند البته احتمال عدم پشتیبانی برخی از گوشی‌های ارزان قیمت از این فناوری وجود دارد.

کدام گوشی شیائومی NFC دارد؟

بیشتر گوشی‌های شیائومی که از سال ۲۰۲۰ به بعد تولید شده‌اند از فناوری NFC پشتیبانی می‌کنند. البته امکان لیست کردن اسامی این گوشی‌ها فراهم نیست و با رفتن به بخش تنظیمات یا جستجوی مدل گوشی خود در اینترنت می‌توانید از داشتن یا نداشتن این فناوری اطمینان حاصل کنید.

آیا NFC باید روشن باشد؟

برای استفاده از خدمات پرداخت باید قابلیت ان اف سی گوشی خود را روشن نگه دارید.

آیا NFC قابل نصب است؟

فناوری ان اف سی توسط سازندگان به گوشی‌های هوشمند اضافه می‌شوند اما برخی اپراتورهای تلفن همراه یا شرکت‌های بزرگ تگ‌های NFC را به صورت جداگانه در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

از کجا بفهمیم گوشی NFC دارد؟

در بخش تنظیمات گوشی خود به زیر منو Connected Devices یا Network and Sharing بروید و اگر در یکی از این زیرمنوها بخش NFC را مشاهده کردید، یعنی گوشی شما از این فناوری پشتیبانی می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 93 views بار دسته بندی : مقاله و آموزش تاريخ : 18 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها