دریچه تکنولوژی جریمه 2.8 میلیارد دلاری علی بابا به علت انحصارگرایی در چین - ژوانا

پس از گذشت چند ماهی از بروز شایعات در مورد عملکرد گروه علی‌بابا در چین، بالاخره رأی دولت چین در مورد سیاست انحصارگرا بودن این گروه بزرگ که توسط جک ما، میلیاردر و کارآفرین معروف چینی، تأسیس شده اعلام شد.

شاید چنین اخباری را از سرزمینی که تصور می‌شود توجه چندانی به موضوع حق امتیاز و موارد وابسته برای فضای کسب و کار رقابتی ندارد، تا پیش از این نشنیده بودیم. سرزمینی که همگان تصور می‌کنند هیچ شرکتی نمی‌تواند در آن حق انحصار و اختراع خاصی داشته باشد؛ اما به نظر همه تصور پیش از این غلط بوده‌اند.

ساعاتی پیش وبسایت گاردین گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد دولت چین پس از پروسه چندین ماهه بررسی پرونده انحصارگرایی گروه علی‌بابا، عملکرد آن در بازارهای مختلف را «انحصارگرایانه» استنباط کرده و جریمه تاریخی و بی‌سابقه ۲٫۸ میلیارد دلاری را برایش در نظر گرفته است.

اگر از جمله کاربرانی باشید که آشنایی کمتری با علی‌بابا (با شرکت سفرهای علی‌بابا، فعال ایرانی در صنعت گردشگری اشتباه نشود) دارند باید بگوییم که این مجموعه، هلدینگ بسیاری بزرگی است که در زمینه‌های مختلف فناوری شامل صنایع کامپیوتر، تجارت الکترونیک، عرضه محصولات (فروشگاه‌های آنلاین)، اینترنت و برخی زمینه‌های دیگر فعالیت کرده و در سال ۱۹۹۹ توسط جک ما، کارآفرین معروف چینی، تأسیس شد.

alibaba-2.jpg

اما در مطلب منتشر شده توسط رسانه‌های آمده است که در سیاست‌های فروش علی‌بابا، محصولات تولیدکنندگان و فروشگاه‌های خرد که قصد عرضه روی پلتفرم علی‌بابا را دارند، تنها مجاز به همکاری با این گروه هستند و در صورت عرضه محصولات در فروشگاه‌های رقیب یا همکار، قرارداد همکاری اولیه لغو می‌گردد.

در بیانیه‌ای که نهاد تنظیم مقررات دولت چین در این زمینه منتشر کرده آمده است که تحقیقات به عمل آمده از ارتباطات علی‌بابا و فروشگاه‌ها، سیاست رقابت در بازار سرزمین چین را محدود و نابود کرده و عملاً به مانعی برای خلق نوآوری در ساختار خرده‌فروشی‌های آنلاین این کشور تبدیل شده است.

به طبع این انحصارگرایی، دولت چین جریمه سنگینی را برای گروه علی بابا در نظر گرفته که معادل ۴ درصد از فروش در بازار این گروه طی بازه مشخصی در بازار چین است.

جالب است بدانید که با وجود اینکه رقم عنوان شده برای اغلب کسب و کارهای همکار علی بابا، رقم بسیار بزرگی محسوب می‌شود، در تجارت چند صد میلیارد دلاری این شرکت تأثیر خاصی را نخواهد گذاشت.

در نظر داشته باشید که پیش از این شرکت کوالکام در سال ۲۰۱۵ به دلیل سیاست انحصارگرایی خود در چین به جریمه ۹۷۵ میلیون دلاری جریمه شده بود که نزدیک به سه برابر کمتر از جریمه علی بابا است.

پس از انتشار این خبر روابط عمومی علی بابا با تأیید آن اعلام کرد که جریمه را پذیرفته و قصد دارد تا در ادامه روند تجارت خود، مسئولیت‌های اجتماعی‌اش را به صورت بهتر و موثرتری انجام دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 189 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 11 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها