دریچه تکنولوژی خبر باورنکردنی برای گیمرها؛ کارت گرافیک RTX 3060 انویدیا ضد ماینینگ است - ژوانا

در یک اتفاق تاریخی انویدیا اعلام کرد کارت‌های گرافیک GeForce RTX 3060 دارای یک مکانیزم ویژه با هدف جلوگیری از ماینینگ هستند و دیگر برای ماینرها جذاب نخواهند بود. هم زمان انویدیا کارت های مخصوص ماینینگ CMP HX را معرفی کرد. جزئیات این خبر نویدبخش را در ادامه همین نوشتار بخوانید.

احتمالاً می دانید این روزها ماینرها به جان بازار سخت افزارهای گیمینگ افتاده‌اند و حتی به لپ تاپ‌ها هم رحم نمی‌کنند. در چنین شرایطی که بازار با کمبود کارت گرافیک و عطش سیری ناپذیر ماینرها روبرو است، بعید به نظر می‌رسد کارت‌های گرافیک جدید چون GeForce RTX 3060 به دست گیمرها برسند. خوشبختانه بالاخره انویدیا در مقابل گیمرها از خود احساس مسئولیت نشان داد.

NVIDIA-Crypto-Mining-Processor-850x439.png

انویدیا به طور رسمی اعلام کرد درایور کارت گرافیک RTX 3060 دارای یک مکانیزم ویژه با قابلیت تشخیص ماینینگ است. در صورتی که این مکانیزم اجرای هرگونه ماینینگ را تشخیص بدهد، هش ریت را پایین می‌آورد تا دیگر برای ماینرها به صرفه نباشد. البته این مکانیزم به طور ویژه استخراج اتریوم را هدف می‌گیرد.

در عین حال انویدیا سری CMP (Crypto Mining Processor) از کارت‌های مخصوص ماینینگ خود را معرفی کرده است. سری CMP انویدیا متشکل از چهار مدل ۳۰HX ،۴۰HX ،۵۰HX و ۹۰HX است. کارت‌های سری CMP HX انویدیا فاقد خروجی تصویر هستند و اساساً نمی‌توان آنها را در دسته کارت‌های گرافیک قرار داد یا از آنها برای اجرای بازی‌ها استفاده کرد.

iphPUxNIhOBm2dng.jpg

هش ریت کارت‌های ماینینگ CMP HX بسته به مدل بین ۲۵ تا ۸۶ میلیون هش در ثانیه (MH/s) است و بین ۶ تا ۱۰ گیگابایت حافظه ویدئویی دارند. یکی از مزیت‌های کارت‌های مخصوص ماینینگ CMP HX انویدیا مصرف پایین‌تر انرژی نسبت به نمونه‌های گیمینگ است که هزینه برق مصرفی را به طرز چشمگیری پایین می‌آورد. دو کارت مخصوص ماینینگ ۳۰HX و ۴۰HX انویدیا در فصل اول سال میلادی جاری روانه بازار می‌شوند اما برای دو کارت پرقدرت‌تر ۵۰HX و ۹۰HX باید تا فصل دوم منتظر ماند.

با وجود اینکه اقدامات جدید انویدیا می‌تواند در دسترسی عادلانه‌تر گیمرها به کارت‌های گرافیک سری RTX 30 مؤثر باشد، اما کافی به نظر نمی‌رسد و باید امیدوار بود محدودیت ماینینگ به کارت‌های دیگر هم گسترش پیدا کند.

RTX-3060-Mining-Test.jpg

تست انجام شده بر روی یک نمونه کارت گرافیک ZOTAC GeForce RTX 3060 نشان می‌دهد با گذشت تنها ۵ دقیقه از ماینینگ اتریوم، هش ریت از حدود ۴۱٫۵MH/s به ۲۴ تا ۲۶MH/s کاهش می‌یابد که به وضوح قابل چشم پوشی نیست. جالب‌تر اینکه ظاهراً برخلاف اعلام رسمی انویدیا، مکانیزم تشخیص ماینینگ درون بایوس خود کارت گرافیک نهفته است و مهم نیست ماینر از چه درایوری استفاده می‌کند.

خبر بد اینکه ماینرها در گذشته نشان داده‌اند کارت‌های گرافیک گیمینگ GeForce را بر محصولات مخصوص ماینینگ ترجیح می‌دهند. نه تنها قیمت کارت‌های گیمینگ بهتر از نمونه‌های ماینینگ است، بلکه بعداً می‌توانند آنها را به فروش برسانند. همچنین کارت‌های گیمینگ وضعیت بهتری از نظر گارانتی دارند.

حالا تنها باید امیدوار بود جلوگیری از ماینینگ بر روی کارت‌های گرافیک RTX 3060 تنها یک اقدام نمادین نباشد و انویدیا قاطعانه جلوی ماینینگ ارزهای دیجیتال با کارت‌های گرافیک گیمینگ خود را بگیرد. همچنین گزارش‌های منتشر شده از خرید فله‌ای کارت‌های گرافیک توسط ماینرها به خوبی نشان می‌دهد انویدیا باید بر عملکرد شرکای خود نظارت بیشتری داشته باشد تا مانع از فروش مستقیم کارت‌های گیمینگ به ماینرها شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 164 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 23 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها