دریچه تکنولوژی خبر بد برای گیمرها ؛ بحران کمبود تراشه تا سال 2022 ادامه می‌یابد - ژوانا

شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن قرنطینه‌ی خانگی در کنار رونمایی از محصولات جدید در دنیای تکنولوژی، موجب شد تا امروز شاهد بحران کمبود تراشه در جهان باشیم. بحرانی که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها چاره‌ای برای گریز از آن پیدا شود و تحلیلگران در این زمینه خبر خوشی برای گیمرها، کاربران خانگی و حتی تولیدکنندگان ندارند.

علی‌رغم تلاش بسیار شرکت‌های تراشه‌ساز جهان و حتی دستورات اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا، هنوز هم شاهد جولان بحران کمبود تراشه در صنایع الکترونیک هستیم. در واقع حجم کثیری از محصولات موجود در بازار مجهز به تراشه‌های مختلف هستند و دنیای هوشمند اطراف ما استفاده از تراشه‌های هوشمند را نیز ایجاب می‌کند.

حالا به گفته‌ی تحلیلگران صنعتی، کمبود تراشه خصوصاً برای تأمین تولیدکنندگانی همچون انویدیا، اینتل و AMD، موجب کاهش تولید کارت‌های گرافیک تا حداقل سال ۲۰۲۲ میلادی خواهد شد.

علاوه بر آن دورکاری کارمندان و افزایش قابل‌توجه تعداد گیمرها در روزهای قرنطینه موجب شده است تا درخواست برای خرید کارت‌های گرفیک به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند. از این رو گفته می‌شود حجم درخواستی بازار فعلی چیزی در حدود ۳۰ درصد بیشتر از خروجی تولیدکنندگان مرجع است که بدین شکل حدود یک سال زمان خواهد برد تا تولیدکنندگان توان تأمین نیاز بازار را بدست بیاورند.

با وجود کمبود بی‌سابقه‌ی تراشه در جهان اما باز هم شاهد آن هستیم که به‌رغم کمبود عرضه، به‌ دلیل افزایش تقاضا سهام شرکت‌های تولیدکننده‌ی نیمه هادی جهش چشمگیری را تجربه کرده است که از این حیث جای نگرانی برای آینده‌ی این صنعت نیست.

CHIPSHORTAGE.jpg

اما به نظر می‌رسد در این میان این تنها مصرف‌کنندگان نهایی هستند که بازنده‌ی اصلی بحران کمبود تراشه خواهند بود. رونمایی از کارت‌های گرافیک سری RTX3000 انویدیا و RX6000 AMD در کنار کنسول‌های گیمینگ نسل نهم ایکس‌باکس سری X وپلی‌استیشن ۵ مواردی بود که بسیاری از کاربران را به ادامه‌ی دوران قرنطینه خوش‌حال کرد.

اما اکنون با توجه به بحران کمبود تراشه شاهد قیمت‌های غیرمعقول و در مواردی خالی بودن انبار فروشگاه‌ها از این محصولات نوظهور هستیم. البته لازم به ذکر است در این بین کمبود تراشه تنها عامل کاهش فروش این دستگاه‌ها نبوده است.

در این رابطه بخوانید:

– ماینرها دنیای گیمرها را نابود کرده‌اند؟!
– مدیرعامل جدید کوالکام: تحریم آمریکا علیه هواوی مشکل کمبود تراشه جهان را کاهش می‌دهد
– شرایط فاجعه‌بار خرید کارت‌های گرافیک سری RTX 30 انویدیا در ماه‌های آینده بدتر هم می‌شود!
– AMD آب پاکی را روی دست گیمرها ریخت: مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت

به لطف رکوردشکنی ارزش رمزارزها خصوصاً بیت‌کوین، سیل ماینرها به کارت‌های گرافیکی نسل جدید یورش برده و حجم قابل توجهی از فروش این تجهیزات را به خود اختصاص دادند. همچنین سوداگران بازار لوازم دیجیتالی هم بیکار ننشستند و با احتکار کنسول‌های بازی نسل ۹ و کارت‌های گرافیکی، قیمت این اجناس را به شدت بالا بردند.    

با وجود تلاش تولیدکنندگان عمده‌ی نیمه هادی نظیر مجموعه‌ی TSMC که وعده‌ی سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیارد دلاری برای توسعه‌ی بخش تراشه‌سازی را داده، اما باز هم به نظر نمی‌رسد حداقل تا سال ۲۰۲۲ میلادی افق روشنی برای نجات از بحران کمبود تراشه دیده شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 160 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها