دریچه تکنولوژی دادستانی شرط رفع فیلتر یوتیوب را اعلام کرد - ژوانا

از روز گذشته و در پی توییت یکی از مدیران اپراتورهای اینترنت، بحث رفع فیلتر یوتیوب و برخی سایت‌هایی که مدت‌ها دسترسی مستقیم به آنها از داخل کشور میسر نبوده، مطرح شده است. اما آیا این اتفاق صحت دارد و باید منتظر اتفاقی بزرگ برای دسترسی آزاد به این سایت‌ها باشیم؟

روز گذشته آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل در توییتی اعلام کرد که بنابر شنیده‌ها قرار است محدودیت دسترسی به یوتیوب و برخی سایت‌های دیگر برای گروه کاربران خاصی مانند خبرنگاران، اساتید دانشگاه و دانشجویان و … رفع و بدون نیاز به استفاده از روش پروکسی و تغییر آی پی می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد.

در ابتدا این موضوع از سوی برخی کاربران، خبری به دور از واقعیت و برای برخی اهداف خاص پنداشته شده ولی به نظر باید منتظر تغییرات جدیدی در این زمینه باشیم.

در همین راستا امروز، روزنامه ایران در حاشیه صفحه اقتصادی خود اعلام کرد که با بررسی‌های به عمل آمده، سجاد بنابی، معاون وزیر ارتباطات در این مورد به شرح زیر اظهار نظر کرده است:

کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تصمیم به رفع فیلتر برخی سایت‌ها از جمله یوتیوب برای افرادی چون خبرنگاران، استادان و دانشجویان گرفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که جزئیات اجرای این مصوبه چگونه است، گفت:

من از جزئیات اجرای رفع فیلتر از این سایت‌ها بخصوص یوتیوب اطلاعی ندارم. گفته می‌شود دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و بخصوص دادستانی کل کشور باید درباره جزئیات این اقدام اظهارنظر کنند و اطلاع‌رسانی در این حوزه برعهده دادستانی کل کشور است.

در ادامه بررسی‌های ایران برای تنویر موضوع و استعلام از دفتر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه نیز به نتیجه خاصی نرسیده است. از سوی دیگر شورای عالی فضای مجازی نیز طرحی را با عنوان مدیریت VPN و اینترنت کشور دنبال می‌کند. این پروژه بر مبنای ایجاد دسترسی متفاوتی برای چهار دسته خبرنگاران، پزشکان، دانشجویان و حوزه‌های علمیه قرار دارد.

اما پیوست نیز ساعتی پیش با انتشار مطلبی، به نقل از دادستان کل کشور، صحت این خبر را تأیید کرده و اعلام نموده که دستگاه‌های مختلف برای رفع فیلتر سایت‌های مختلف باید نیازهای خود را اعلام کنند. همچنین منتظری گفته است که در مورد فیلتر کلاب هاوس هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

محمد جعفر منتظری در این زمینه اطلاعات بیشتری را ارائه نداده و به نظر باید منتظر تصمیمات آتی دادستانی کل کشور و کمیته تعیین مصادیق مجرمانه و در نهایت شورای عالی فضای مجازی باشیم.

نظر شما دوستان در مورد این تصمیم احتمالی چیست؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 225 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 6 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.