دریچه تکنولوژی دستکاری بایوس RTX 3080 در یک لپ تاپ گیمینگ با نتایج جذاب و حیرت انگیز - ژوانا

ایجاد تغییرات در سطح بایوس (BIOS) سخت افزارها یکی از جذابیت کاربران و عاشقان دنیای سخت افزار است؛ بدین ترتیب می‌توان شاهد افزایش و تغییر عملکرد قطعات متفاوت، از جمله کارت گرافیک بود. حال تصور کنید که یک لپ تاپ پرچمدار گیمینگ را به گونه‌ای تغییر دهیم که قدرت کارت گرافیک آن به شکلی عجیب افزایش پیدا کند!

در سال‌های اخیر، تغییر بایوس در برخی محصولات، خصوصاً کارت‌های گرافیک اعمال شده است. بایوس ها می‌توانند محدودیت‌هایی را برای قطعات به همراه داشته باشند؛ به عنوان مثال، می‌توان به لپ تاپ‌های مخصوص بازی پرداخت. کمپانی انویدیا به تازگی کارت‌های گرافیک کلاس لپ تاپ GeForce RTX 30 را در چندین مدل متفاوت عرضه کرده است؛ توان مصرفی برد (TGP) در آنها متفاوت بوده و در نتیجه تفاوت عملکرد و پرفورمنس در آنها بسیار زیاد است.

BBIOS-0.jpg

از این رو انویدیا سازندگان لپ تاپ را ملزم به ارائه مشخصات دقیق از کارت‌های گرافیک کرده است. اما چه می‌شود اگر توان TGP کارت گرافیک یک لپ تاپ گیمینگ رده بالا را به صورت غیر استاندارد و دستی افزایش داد؟ اعضای یک انجمن سخت افزاری به سراغ ایجاد این تغییرات در لپ تاپ گیمینگ ROG Zephyrus Duo (GX551QS) رفته‌اند. این لپ تاپ به کارت گرافیک GeForce RTX 3080 مجهز شده است.

این کارت گرافیک در لپ تاپ ROG Zephyrus Duo (GX551QS) دارای توان ۱۱۵ وات بوده و در صورت فعال کردن تکنولوژی Dynamic Boost، این کارت گرافیک به توان ۱۳۰ وات نیز دست پیدا می‌کند. با این وجود لپ تاپ‌هایی در بازار حضور دارند که کارت گرافیک RTX 3080 را با فرکانس و به طبع توان‌های بالاتر یدک می‌کشند. به عنوان مثال می‌توان به لپ تاپ گیمینگ MSI Leopard G76 اشاره کرد که توان ۱۵۰ واتی را برای RTX 3080 در نظر گرفته است.

BBIOS-1.jpg

کاربران انجمن بایدو، برنامه GPU vBIOS لپ تاپ MSI Leopard G76 را استخراج کرده و به لپ تاپ ROG Zephyrus Duo (GX551QS) تزریق کرده‌اند. بدین ترتیب آنها موفق شده‌اند تا مرز ۱۳۰ واتی را برای کارت گرافیک RTX 3080 این لپ تاپ برداشته و آن را به ۱۵۰ وات ارتقاء دهند. این گروه در ادامه برای اطلاع از میزان تغییر قدرت گرافیکی، برنامه‌هایی نظیر بنچمارک ۳DMark را بر روی آن اجرا کرده‌اند.

با اجرای Time Spy آنها متوجه شده‌اند که توانایی این کارت گرافیک تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. با این وجود این عملیات می‌تواند بسیار مشکل ساز باشد. سازندگان لپ تاپ آداپتور، سیستم تغذیه و حتی خنک کننده را برای یک توان مصرفی-حرارتی خاص طراحی می‌کنند. با افزایش دستی این توان، امکان بروز مشکلات فنی بسیار زیاد خواهد بود. از مشکلات دفع حرارت تا افزایش کشش جریان که می‌تواند منجر به وارد شدن آسیب، به بخش تغذیه شود.

این مشکلات در دنیای دسکتاپ کمتر است. به هر حال باید بدانید که با این تغییر می‌توانید گارانتی رسمی را از دست داده و امکان خراب شده یک لپ تاپ گیمینگ گران قیمت را به جان بخرید. در نتیجه این مسئله را به منزله یک تست و آزمایش در نظر بگیرید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 142 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 16 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها