دریچه تکنولوژی دلایل حذف بسته‌های اینترنت شبانه روشن شد - ژوانا

مسئله حذف بسته‌های اینترنت شبانه از سوی اپراتورها این روزها کاربران بسیاری را در سراسر ایران خشمگین کرده است. چشم همه به دهان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که شاید گره از این مشکل بگشاید. در ادامه دلیل اصلی حذف بسته‌های اینترنت شبانه را خواهیم دید.

در بسیاری از موارد نظیر گران شدن بسته‌های اینترنت، حذف بسته‌های مقرون به صرفه و در نهایت بسیاری از عملکردهای خودسرانه و سودجویانه اپراتورها، آقای آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وارد میدان شده و در نهایت با پیگیری‌های خود موفق به تغییر اوضاع به نفع کاربران می‌شد. اما در برخی موارد نظیر حذف بسته‌های شبانه اینترنت، حتی دست بالاترین مقام رسمی در این حوزه نیز بسته است!

در گذشته احتمال می‌رفت که دستور رگولاتوری به اپراتورها، منجر به حذف بسته‌های شبانه و کوتاه مدت شده است؛ ما ظاهراً داستان دارای ابعاد گسترده‌تر است. آقای آذری جهرمی در پاسخ به سؤال تعداد زیادی از کاربران در این زمینه گفت: حذف بسته‌های شبانه به درخواست مراجع فرهنگی صورت گرفته است. مراجع فرهنگی نگران بودند که دانش آموزان و دانشجویان با استفاده از بسته‌های مورد نظر بخش درازی از شب را بیدار مانده و بدین ترتیب نمی‌توانستند در کلاس‌های صبح حاضر شوند.

اگر چه آمار و ارقام دقیقی از این ادعا که دانش آموزان و دانشجویان در کلاس‌های صبح حاضر نمی‌شوند در دست نیست، اما به نظر می‌رسد که این مسئله دلیل اصلی حذف بسته‌های اینترنت شبانه است که در نهایت با پاسخ صریح وزیر در این زمینه روبرو هستیم. آقای جهرمی در ادامه گفت: ارائه بسته‌های شبانه از سوی اپراتورهای کشور درخواستی منطقی و صحیح است که در بسیاری از کشورهای جهان نیز شاهد استفاده از آنها هستیم.

AAAZ1.jpg

وزیر ارتباطات در ادامه گفت: ما اعتراضاتی را از سوی مراجع فرهنگی کشور دریافت کرده‌ایم که در ادامه با ابلاغیه در این زمینه همراه بود. مراجع فرهنگی درخواست داشتند تا کاربران به سمت استفاده از اینترنت‌های شبانه سوق پیدا نکنند؛ چراکه تأثیرات منفی بر روی آنها گذاشته می‌شود.

«بر اساس این ابلاغیه، منطق زیر پا گذاشته بود؛ منطقی که ایجاب می‌کند ساعت ۱ شب بسته‌های ارزان قیمت ارائه شود. همین منطق باعث شد ما دوباره اپراتورها را فرا بخوانیم و به آن‌ها توصیه کنیم بسته‌های شبانه را ارائه کنند تا بخشی از بار شبکه به ساعت‌های کم‌باری انتقال دهند. البته ما دخالتی در این موضوع نداریم و به نظر می‌رسد اگر یک اپراتور بسته شبانه ارائه کند، در بازار رقابتی اپراتورهای دیگر نیز چاره‌ای ندارند جز این که بسته شبانه تعریف کنند.»

آقای جهرمی به این سؤال که آیا اینترنت در سال ۱۴۰۰ گران خواهد شد یا خیر نیز این‌طور پاسخ دادند: «در واقع این مصوبه مجلس قطعاً باعث گرانی اینترنت خواهد شد، قبلاً هم گفته بودم که گرانی اینترنت ضد توسعه و رشد فناوری اطلاعات در ایران است. در هر صورت اگر این مصوبه قانون شود برای همه لازم‌الاجراست. اکنون تمام صحبت ما با مجلس، نمایندگان و افکار عمومی این است که در یک روال مردم سالاری در خصوص موضوعی که قرار است قانون شود گفت‌وگو کنیم.  این اظهاراتی که برخی دوستان می‌گویند با اجرای این مصوبه اینترنت گران نمی‌شود کارشناسی نیست و واقعاً تأثیر به سزایی در قیمت اینترنت در ایران دارد. به شخصه امیدوارم که این اتفاق نیفتد و منابع مالی مورد نیاز برای تولید و نظارت در فضای مجازی از منابع دیگری تأمین شود. چرا که منابع دیگر و ردیف‌های دیگر برای تأمین این خواسته نمایندگان وجود دارد. امیدواریم این مصوبه در کشور اجرا نشود.»

در نهایت باید بگوییم که در حال حاضر وضعیت اینترنت در شرایط مطلوبی قرار نداشته و امیدواریم که دست کم شاهد گران کردن آن در سال ۱۴۰۰ نباشیم. حذف بسته‌های محدود و شبانه نیز به خودی خود آسیبی جدی به دنیای فناوری و گردش اطلاعات خواهد زد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 257 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.