دریچه تکنولوژی رسمی: اینتل پردازنده های 7 نانومتری Meteor Lake را در سال 2023 میلادی عرضه می کند - ژوانا

اینتل ساعاتی پیش به صورت رسمی اعلام کرد که قصد دارد نسل جدید از پردازنده های خود با عنوان Meteor Lake را در سال ۲۰۲۳ میلادی در رده های دسکتاپ و موبایلی عرضه کند. در خبر مهم دیگر اینتل اعلام کرده است که قصد دارد این پردازنده ها را با استفاده از فناوری لیتوگرافی ۷ نانومتری خود تولید نماید که در این صورت باید گفت اهمیت این محصولات برای اینتل چندین برابر خواهد شد.

آقای Pat Gelsinger، مدیر اجرایی شرکت اینتل، امروز در یک نشست خبری نخستین اطلاعات را از پردازنده های Meteor Lake این شرکت منتشر کرد. براساس این اطلاعات این پردازنده های جدید قرار است در سال ۲۰۲۳ میلادی عرضه شوند و اینتل در نظر دارد با یک سرمایه گذاری عظیم در حوزه تولید تراشه ها، کار ساخت این پردازنده ها را با استفاده از فناوری لیتوگرافی ۷ نانومتری EUV خود صورت دهد. در صورت تحقق این اتفاق می توان گفت که عرضه این پردازنده های جدید می تواند یک نقطه عطف برای اینتل باشد و آن را بازهم به روزهای اوج بازگرداند.

Intel-Meteor-Lake-2.jpg

به این ترتیب باید گفت که پردازنده های Meteor Lake، نسل بعدی از محصولات اینتل در این رده، پس از پردازنده های Alder Lake خواهد بود. پردازنده های نسل دوازدهمی Alder Lake قرار است در سال جاری میلادی توسط اینتل عرضه شوند. اینتل امروز اعلام کرد که توانسته است مشکلات اساسی که در دست یابی به فناوری لیتوگرافی ۷ نانومتری ایجاد شده بود را برطرف کرده و در نتیجه مراحل تولید اولین تراشه ۷ نانومتری خود را در سه ماهه دوم از سال جاری میلادی آغاز می کند.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته توسط اینتل باید در سال ۲۰۲۳ میلادی عرضه نخستین رده از پردازنده های Meteor Lake را شاهد باشیم. اینتل همچنین امروز اعلام کرد که پردازنده های ۷ نانومتری Granite Rapids را هم در سال ۲۰۲۳ میلادی برای استفاده در مراکز داده عرضه می کند.

پیش از این در نقشه های راه اینتل دیده بودیم که این پردازنده ها قرار است در سال ۲۰۲۲ میلادی عرضه شوند. همچنین در آن زمان گفته می شد که اولین نسل از پردازنده های ۷ نانومتری اینتل نیز در این سال عرضه می شوند. اتفاقاتی که اکنون به نظر می رسد قرار است با یک سال تاخیر روی دهد.

Intel-Meteor-Lake-3.jpg

انتظار می رود همچون پردازنده های Alder Lake که از دو معماری مختلف در بخش هسته های پردازشی بهره می برند، پردازنده های Meteor Lake نیز با استفاده مشترک از هسته های ۷ نانومتری Ocean Cove و ۱۰ نانومتری Gracemont به مرحله تولید برسند. تا اینجا مشخص شده است که پردازنده های Meteor Lake از یک معماری X86 جدید بهره خواهند برد و اینتل قصد دارد از یک طراحی ناهمگن در آن ها استفاده کند. این شرکت همچنین اعلام کرده است که قصد دارد در مراحل تولید این پردازنده های خود از فناوری Packaging با عنوان Foveros استفاده کند.

اگرچه اینتل توانسته است مشکلات موجود بر سر راه دست یابی به فناوری لیتوگرافی ۷ نانومتری را برطرف کند اما تاخیر ایجاد شده در به کارگیری این فناوری سبب می شود که این شرکت در طی یکی دو سال آینده در رقابت با محصولات تولید شده توسط دیگر شرکت ها حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد. به نظر می رسد اینتل قصد دارد این مشکل را هم با همکاری نزدیک با شرکت TSMC برطرف کند. گفته می شود اینتل قصد دارد تولید بخشی از پردازنده های مهم خود که قرار است در این بازه زمانی روانه بازار شوند را به این شرکت تایوانی محول کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 148 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها