دریچه تکنولوژی رشد 50 درصدی بازار اسمارت‌فون در سه ماهه نخست 2021 به لطف آیفون‌های 12 پرو و 12 پرو مکس - ژوانا

واحد خبر mobile.ir : صنعت گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۰، تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های مربوط به قرنطینه، در مجموع دوران خوبی را سپری نکرد و طبق گزارش ترندفورس، شدیدترین افت تاریخ اسمارت‌فون (افت بی‌سابقه ۱۶٫۷ درصدی) در سه‌ماهه دوم همین سال رقم خورد. اما به گزارش IDC، در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ بازار مجددا به رشد بازگشت و همزمان اپل نیز با عملکردی درخشان با کنار زدن سامسونگ، موفق شد پس از ۴ سال جایگاه نخست عرضه اسمارت‌فون در دنیا را از رقیب کره‌ای خود پس بگیرد. طبق گزارشی که اخیرا از سوی DigiTimes منتشر شده، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ روند رو به رشد بازار و همچنین موفقیت‌های اپل با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند.

طبق پیش‌بینی DigiTimes، عرضه جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱، با رشد سالانه حدود ۵۰ درصدی، به ۳۴۰ میلیون دستگاه بالغ خواهد شد. DigiTimes این رشد را به فروش قدرتمند آیفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس و همچنین افزایش عرضه از سوی برندهای چینی برای تصاحب سهم از دست رفته هواوی، نسبت می‌دهد.

برآورد DigiTimes حاکی از آن است که اپل در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ بیش از ۶۰ میلیون دستگاه آیفون را به بازار عرضه خواهد کرد (مقایسه کنید با عرضه بیش از ۹۰ میلیون آیفون در سه‌ماهه پایانی ۲۰۲۰). همچنین، انتظار می‌رود در دوره شش ماهه منتهی به ۳۱ مارچ ۲۰۲۱، مجموع عرضه آیفون‌های اپل با رشد سالانه ۳۸ درصدی به بیش از ۱۵۰ میلیون دستگاه بالغ شود.

برخی کارشناسان معنقدند، شتاب بالای عرضه آیفون‌های اپل تا حد زیادی به آیفون‌های با قیمت مناسب مربوط می‌شود. طبق لیست ۱۰ اسمارت‌فون پرفروش سال ۲۰۲۰ – که اخیرا از سوی مؤسسه Omdia منتشر شدآیفون ۱۱ و آیفون SE (2020) به ترتیب رتبه‌های اول و دوم پرفروش‌ترین‌های ۲۰۲۰ را به خود اختصاص می‌دهند. شکی نیست که قیمت‌گذاری رقابتی این دو محصول در کنار سخت‌افزار قدرتمند آنها، در رسیدن به این موفقیت نقشی کلیدی داشته است. این در حالی‌ست که آیفون ۱۲ پرو مکس – که قیمت بالاتری دارد – در این لیست جایگاه ششم را کسب می‌کند.

شاید غافلگیر شوید اگر بگوییم آیفون ۱۲ مینی هم با عرضه بیش از ۱۴ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۰، عنوان دهمین اسمارت‌فون پرفروش سال ۲۰۲۰ را از آن خود کرده و شاید به همین علت باشد که اپل برای تولید مدل بعدی این دیوایس (احتمالا با نام آیفون ۱۳ مینی) برنامه‌ریزی کرده است. البته، گفته می‌شود اپل قصد دارد تولید آیفون ۱۲ مینی را متوقف کرده و به جای آن روی تولید آیفون ۱۲ پرو (که تقاضای بالاتری دارد) تمرکز کند. با توجه به رشد چشمگیر آیفون در فصل اخیر، بعید نیست در سال ۲۰۲۱ شاهد عرضه بیشترین تعداد آیفون باشیم؛ رکوردی که قبلا با عرضه آیفون ۶ و ۶ پلاس به ثبت رسیده بود.

کارشناسان DigiTimes، سامسونگ را دومین کمپانی عرضه‌کننده اسمارت‌فون در دوره یادشده می‌دانند، با این تفاوت که بر خلاف اپل، عرضه اسمارت‌فون‌های سامسونگ با کمی افت همراه خواهد بود. به عبارت دقیق‌تر، میزان عرضه گوشی هوشمند از سوی سامسونگ در سه‌ماهه پایانی ۲۰۲۰ و همچنین سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون دستگاه در هر سه‌ماهه (۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون در پایان این دوره شش ماهه) تخمین زده شده است.

به پیش‌بینی DigiTimes، شیائومی با عرضه حدود ۹۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در بازه شش ماهه یاد شده، رتبه سوم را در اختیار خواهد داشت. نکته قابل توجه در این میان رشد خیره‌کننده ۸۰ درصدیِ شیائومی است. بر خلاف شیائومی، برای هواوی عملکرد جالبی پیش‌بینی نشده و به باور کارشناسان DigiTimes، این کمپانی چینی با عرضه کمتر از ۲۰ میلیون گوشی هوشمند، جایگاهی بهتر از ششمی در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۱ نخواهد داشت.

انتظار می‌رود عرضه گوشی‌های نسل پنجمی در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۶۰۰ میلیون دستگاه بالغ شود که در مقایسه با عرضه ۲۸۰ میلیون گوشی ۵G در سال ۲۰۲۰، رشد قابل ملاحظه‌ای به حساب می‌آید. در سال ۲۰۲۰ هواوی، اپل و سامسونگ روی هم رفته با در دست داشتن بیش از ۷۰ درصد از بازار گوشی‌های نسل پنجمی، سه کمپانی برتر در فروش اسمارت‌فون‌های ۵G نام گرفتند.

در پایان گفتنی‌ست، طبق برآورد DigiTimes، عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۱ با رشدی بین ۱۰ تا ۱۳ درصد، به بیش از ۱٫۴ میلیارد دستگاه خواهد رسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 129 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.