دریچه تکنولوژی رونمایی از اولین اپراتور اینترنت اشیاء ایران و آینده فناوری 5G در رویداد هفته ایران دیجیتال - ژوانا

طبق خبرهای جدید، امروز ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء (IOTEX 2021) در رویداد «هفته ایران دیجیتال» (Iran Digital Week) آغاز شده و تا هفته‌ی آینده ادامه خواهد داشت. از مهم‌ترین اتفاق‌های این نمایشگاه نیز می‌توان به رونمایی از اولین اپراتور اینترنت اشیاء با پوشش کامل تهران و آینده فناوری ۵G در ایران اشاره کرد.

همانطور که می‌دانید چند سالی است اینترنت اشیاء (IoT) به یکی از حوزه‌های کاربردی و مهم در عرصه‌های ارتباطی جهان تبدیل شده و در کشور ما نیز مورد توجه بسیار قرار گرفته است. صبح امروز (۲۵ بهمن) نشست خبری هفته ایران دیجیتال و همچنین ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء به صورت آنلاین و با حضور مدیر فروم اینترنت اشیاء کشور، آقای مهدی روحانی‌نژاد برگزار شد که در مورد آینده اینترنت اشیاء در کشور خبرهای بسیاری داشت.

Baner-irandigitalweek-2-1500x400.jpg

در این نشست خبری آقای روحانی‌نژاد با ارائه‌ی اطلاعاتی در مورد برگزاری نمایشگاه IOTEX 2021، مدعی شد برنامه‌ی ایران دیجیتال از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و امسال نیز سومین دوره‌ی این رویداد با شعار ارتباط هوشمندانه به مدت ۵ روز برگزار می‌شود.

Hamrah-avval-Irancell.jpg

وی همچنین عنوان کرد در طول ۵ روز آینده نشست‌های تخصصی در مورد سه موضوع اینترنت اشیاء (IoT)، فناوری ۵G و هوش مصنوعی (AI) به صورت آنلاین یا حضوری برگزار می‌شود. افزون بر این‌ها، از دیگر برنامه‌های مهم رویداد مذکور نیز می‌توان واگذاری دائمی باندهای فرکانس برای توسعه ۵G با حضور مدیرعامل ایرانسل و همراه اول، هوشمند سازی مصرف انرژی با توسعه ابزارهای IoT مجهز به تکنولوژی LoraWAN و توسعه سامانه کشاورزی هوشمند را نام برد.

با استناد به وب‌سایت رسمی هفته ایران دیجیتال، زمان‌بندی برنامه‌های این رویداد به صورت زیر است.

schedule.JPG

به گفته‌ی مدیر فروم اینترنت اشیاء کشور، طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۵ حدود ۲۰ میلیارد دستگاه در جهان به این فناوری مجهز می‌شوند و در بازار اینترنت اشیاء ایران نیز شاهد ۲۰۰ میلیون دستگاه مجهز به تکنولوژی IoT خواهیم بود.

روحانی‌نژاد پس از اشاره به بازار ۴۱۸ میلیارد دلاری اینترنت اشیاء در سال جاری (۲۰۲۱)، عنوان کرد:

پیش‌بینی می‌شود از ۲۱ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت اشیاء در جهان، حدود نیم میلیارد دستگاه توسط شبکه ۵G، یک میلیارد دستگاه توسط اپراتورهای سلولار و مابقی از طریق شبکه‌های Low Power برد بلند مانند LoRa و شبکه‌های برد کوتاه به اینترنت متصل شوند.

طبق گفته‌های آقای روحانی‌نژاد، بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی باید تا سال ۱۴۰۳ حداقل ۱۰ درصد ارتباطات و اتصالات ایران بر پایه‌ی فناوری‌های ارتباطی جدید مانند تکنولوژی ۵G باشد.

5g-iot.jpg

او با اشاره به رقابت میان استانداردهای سلولار و غیر سلولار اینترنت اشیاء گفت:

باتوجه به اینکه خوشبختانه بار اصلی توسعه خدمات مبتنی برIoT روی فناوری بومی قرار دارد، دغدغه‌های حاکمیتی نیز در این حوزه کمرنگ‌تر خواهد بود.

در این رابطه بخوانید:

– 
– بهره‌برداری رسمی از اولین سایت ۵G ایران توسط ایرانسل
– 
– آیا برنامه اینترنت ۵G در ایران جنبه نمایشی دارد؟

مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران در ادامه نیز عنوان کرد در کشورمان ایران فناوری NB-IoT توسط اپراتورهای موبایل حمایت می‌شود، اما با فناوری LoRa هم این امکان فراهم شده است که استارتاپ‌های خارج از شبکه اپراتورها بتوانند از فناوری‌های دیگری هم استفاده کنند.

به نقل از خبرگذاری ایسنا، مهدی روحانی‌نژاد در مورد هفته ایران دیجیتال نیز توضیح داد:

با توجه به اهمیت موضوع توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور از سال ۹۷ این موضوع را در دستور کار قرار دادیم و از همین رو امسال سومین رویداد هفته ایران دیجیتال برگزار می‌شود. در این رویداد از شنبه تا چهارشنبه هفته جاری، چهار وبینار برگزار خواهد شد و دوشنبه و سه شنبه، ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه در سالن ۲۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء برگزار و خدمات سرویس‌های مرتبط با آن معرفی و رونمایی خواهند شد.

همانطور که گفته شد یکی از این جلسات مربوط به واگذاری دائمی باندهای فرکانی ۵G برای توسعه‌ی این فناوری بوده و با حضور مدیران اجرایی اپراتورهای ایرانسل و همراه اول برگزار می‌شود. در این راستا نیز روحانی‌نژاد عدم همکاری شرکت مخابرات ایران با FCPها را یکی از بن‌بست‌های توسعه اینترنت ثابت کشور خوانده و واگذاری باندهای فرکانسی ۵G اپراتورهای تلفن همراه را به عنوان راه حلی برای این مشکل ارائه کرده است.

Impact-and-Benefits-of-5G-Network-on-IoT.jpg

نظر شما در مورد هفته ایران دیجیتال و مباحث اشاره شده در این رویداد چیست، شما آینده‌ی فناوری ۵G و اینترنت اشیاء را در ایران چگونه می‌بینید؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 225 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 16 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.