به گفته جف فیلدهک (Jeff Fieldhack)، از مدیران Counterpoint، اپل و سامسونگ تنها فروشندگانی بودند که بر مبنای فروش سالانه عملکرد مناسبی داشتند. برندهایی مثل الجی، وانپلاس و موتورولا شاهد افت سالانه فروش بودند، اما به لطف محبوبیت دیوایسهای پرچمدار در سهماهه پایانی سال میلادی گذشته، فروش این برندها در دسامبر ۲۰۲۰ نسبت به فروش ماه قبل از آن (نوامبر) با افزایش همراه بوده است.
عملکرد درخشان اپل در ماه دسامبر را میتوان به تقاضای قدرتمند برای خرید سری آیفون ۱۲ نسبت داد. طبق گزارش اخیر، ۶۴ درصد از کل بازار گوشیهای هوشمند آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰ در اختیار اپل بوده است. برای مقایسه بد نیست بدانید، سهم اپل از بازار اسمارتفون آمریکا در دسامبر ۲۰۱۹، برابر با ۴۹ درصد اعلام شده بود. لازم به ذکر است، از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۰ اپل به طور متوسط ۴۵ درصد از بازار گوشیهای هوشمند ایالات متحده را در اختیار داشته است. اما به محض ورود آیفون ۱۲ و نسخه پروی آن به بازار در ماه اکتبر، سهم اپل از بازار با یک جهش ناگهانی به ۵۲ درصد رسید. عرضه آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ پرو مکس در ماه نوامبر، سهم اپل را به ۶۴ درصد رساند و این وضعیت تا پایان دسامبر برقرار بود.
به گفته برخی کارشناسان، انتظار میرود با ورود به سال ۲۰۲۱، سهم اپل از بازار اسمارتفون آمریکا به تدریج کاهش پیدا کند. افزایش عمر آیفونهای سری ۱۲ و عرضه دیوایسهای جدیدتر از سوی کمپانیهای رقیب، از جمله دلایل این افت ذکر شدهاند. اما در هر حال، باید اعتراف کرد که اپل سال ۲۰۲۱ را به گونهای آغاز کرد که تا پیش از آن هیچگاه تا این حد بر بازار آمریکا تسلط نداشت.
همان طور که گفته شد، به جز اپل، سامسونگ تنها برندی بود که در دسامبر ۲۰۲۰ دچار افت سالانه در فروش نشد و علیرغم تقاضای فراوان برای خرید آیفونهای سری ۱۲، موفق شد همچنان سهم ۲۰ درصدی خود از بازار آمریکا را حفظ کند. مثل اپل، سهم سامسونگ از بازار اسمارتفونهای آمریکا در نوامبر و دسامبر ۲۰۲۰ یکسان بود، اما در ماه اکتبر این شرکت کرهای سهم بیشتری از بازار ایالات متحده (۲۶ درصد) را در اختیار گرفت. گزارش قبلی Counterpoint این پدیده را بیش از Galaxy Note20 به عملکرد قدرتمند Galaxy S20 FE نسبت میدهد.
اپراتورهای عرضهکننده اسمارتفون در آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰ طرحهایی را برای تعویض گوشی کارکرده با نو و همچنین خرید گوشی به صورت رایگان (بهازای حضور در یک طرح تشویقی و پرداخت ماهیانه) به مرحله اجرا رساندند. علاوه بر این، بازاریابی گستردهای با محوریت ۵G انجام شد و اپراتورها تسهیلات فراوانی را برای خرید دیوایسهای نسل پنجم به مشتریان ارائه کردند، از جمله حق اشتراک در سرویسهایی مثل Disney+ ،ESPN+ ،Hulu و HBO Max.
به باور موریس کلین (Maurice Klaehne)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، گذار به ۵G در حال رخ دادن بوده و ارائه اشتراک سرویسهای استریم ویدئو (به صورت bundle) به مشتریان اسمارتفون، یک استراتژی مهم برای اپراتورهای موبایل به شمار میرود. در تأثیر این راهبرد همین بس که به بازار اسمارتفون آمریکا نیرویی مضاعف داده و هماکنون ۶۵ درصد از تمام گوشیهای فروختهشده در ایالات متحده را دیوایسهای ۵G تشکیل میدهند. ناگفته نماند، به گفته موریس کلین، این استراتژی در بالا بردن مشخصات کلی گوشیها و متعاقبا افزایش متوسط قیمت فروش آنها، تأثیرگذار بوده است.
طبق گزارش اخیر Counterpoint، طی دسامبر ۲۰۲۰، فروش گوشیهای هوشمند پیشرفته به کاربران نهایی (با قیمت ۶۰۰ تا ۸۰۰ دلار) و فوق پیشرفته (با قیمت بالای ۸۰۰ دلار) ۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد کرده و تقریبا دو سوم از کل بازار را به خود اختصاص داده است. به باور موریس کلین، انتظار مصرفکنندگان از مشخصات گوشیهای هوشمند نیز بالاتر رفته و ترجیح میدهند دیوایسهایی با نمایشگر بزرگتر و بهتر، حافظه بیشتر، پردازنده قویتر و دوربینهای سهگانه یا چهارگانه داشته باشند. بسیاری از این ترندها در سراسر دنیا مشاهده میشوند، اما بروز آنها در ایالات متحده پررنگتر است.
در پایان گفتنیست، بازار اسمارتفون ایالات متحده به مرور زمان خود را بر محور ۴ برند اپل، سامسونگ، الجی و موتورولا تنظیم کرده و سایر برندها، سهم ناچیزی از این بازار دارند. البته طی یک سال اخیر، بیشتر کاربران به سمت اپل و سامسونگ متمایل شدهاند؛ سهم موتورولا کمتر از قبل شده و الجی نیز با تقلای فراوان در پی حفظ سهم کوچک خود بوده که به طور متوسط ۱۰ درصد بوده است. همچنین، فروش گوشیهای پیکسل گوگل با افت مواجه شده و با توجه به کاهش تقاضا برای گوشیهای مقرونبهصرفه، آلکاتل هم وضع خوبی در بازار آمریکا ندارد. ناگفته نماند ZTE نیز تقریبا تمام سهم خود از بازار اسمارتفون ایالات متحده را از دست داده است.