دریچه تکنولوژی زمان خداحافظی با تمامی کارت‌های گرافیک GeForce RTX 3090 Blower فرا رسیده است - ژوانا

چندی پیش، نخستین زمزمه‌های حذف بی سر و صدای کارت‌های گرافیک مجهز به خنک کننده‌های دمنده (Blower) به گوش رسید؛ انویدیا به دور از چشم رسانه‌ها، سازندگان کارت گرافیک را ناچار را به حذف سری دمنده کرده است. اما داستان اصلی چیست؟

با معرفی کارت‌های گرافیک Ampere شاهد استفاده از خنک کننده‌های بزرگ و دو فن در مدل‌های مرجع یا همان FE بودیم؛ به دلیل توان حرارتی بالاتر، خنک کننده‌های دمنده پاسخگوی کارت‌های گرافیک جدید نبوده و دیگر زمان خداحافظی با آنها فرا رسیده بود.

BLO-0.jpg

در همین حال بسیاری از گیمرها و کاربران در تعجب بودند که چگونه می‌توان غولی مانند RTX 3090 را با ۲۴ گیگابایت حافظه گرافیکی، با یک خنک کننده دمنده یا بلوور همراه کرد؟ برندهایی مانند MSI، ASUS و Gigabyte کارت‌های گرافیک RTX 3070، RTX 3080 و RTX 3090 را با خنک کننده‌های دمنده معرفی کردند.

BLO-1.jpg

تنها چند ماه بعد از این اتفاق، گیگابایت در یک گزارش EOL تأیید کرد که به تولید RTX 3090 با خنک کننده دمنده پایان می‌دهد؛ در هفته گذشته برخی از رسانه‌ها بر این باور بودند که این اقدام به دلیل فشارهای انویدیا صورت گرفته است؛ حال شاهد حذف صفحات محصول، مربوط به مدل‌های GeForce RTX 3090 Blower از برندهای گوناگون هستیم. تمامی شرکت‌ها بدون سر و صدا در حال حذف کارت‌های گرافیکی هستند که با خنک کننده‌های دمنده تولید شده‌اند.

BLO-4.jpg

با این وجود، فعلاً تنها RTX 3090 است که با خنک کننده‌های بلوور از گردونه روزگار خارج می‌شود. به نظر می‌رسد که تولید آنها از سوی سازندگان کارت گرافیک به طور کامل متوقف شده و پس از فروش میزان باقی مانده، دیگر هیچ خبری از کارت‌های گرافیک آمپر رده بالا مبتنی بر خنک کننده‌های دمنده نخواهد بود. در حال حاضر نه انویدیا و نه هیچ یک از سازندگان کارت گرافیک به دلیل این مسئله نپرداخته‌اند؛ اما دو سناریوی احتمالی مطرح است.

BLO-2.jpg

نخست آنکه انویدیا متوجه زیرکی شرکت‌های سازنده کارت گرافیک به منظور تأمین بخشی از نیاز بازار شده است؛ آنها مدل‌های پرچمدار از سری GeForce RTX 30 را با خنک کننده‌های باریک دمنده طراحی کرده و روانه برخی سیستم‌های ایستگاه کاری و سرور کرده‌اند. در نتیجه آمار خرید شتاب دهنده‌های رده بالای انویدیا نظیر A100 کاهش یافته است.

سناریوی دوم این احتمال را مطرح می‌کند که انویدیا به دلیل تولید کارت‌های گرافیک کلاس ماینینگ CMP HX با خنک کننده‌های بادی، شرکت‌های سازنده کارت گرافیک را مجبور به عدم استفاده از خنک کننده‌های بادی برای گیمرها کرده است که در نتیجه این مسئله کاملاً به نفع گیمرها خواهد بود. به هر حال هرچه که هست، باید بگوییم که عمر کارت‌های گرافیک دمنده سری GeForce RTX 30 خصوصاً مدل RTX 3090 بسیار کوتاه بوده و زمان خداحافظی با آنها فرا رسیده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 141 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها